Re: Plan för digital-tv-övergång klar

Jag håller med , det här blir inte enbart roligt.
Visserligen bättre bild o ljud , och möjlighet till tjänster , men "det
enkla" försvinner.

Barnfamiljer har idag oftast 3-4 Tv-app. hemma , och video till det.
Nu _behöver_ man ju inte ha möjlighet att kunna spela in på samtliga och ,
"titta på annat på"
samtliga , men ska man ha den friheten man har idag så blir det många
mottagare.
Vad det gäller abbonemangen på betal-kanalerna finns det väl upp till
trilling-abbonemang idag ,
men bolagen tar ju risken att grannskapet delar på ett stort abbonemang om
man går längre.
Och att springa runt hemma och samsas om ett eller två kort är ju hedenhös.

Den digitala mottagare som det pratades om tidigare , den man monterade uppe
vid antennen ,
skulle dock vara en bra lösning för fasta installationer.Hoppas den blir
verklighet.

Audio Video har insett att antalet installatörer inte räcker till på långt
när , så här finns chans för
"den duktige" att tjäna en hacka. Tala om för er lokala AV-handlare att ni
finns.
Omläggningarna är förpassade till våren och hösten just för detta , vintern
svinkallt , sommar semester.

Med alla dessa nya abbonemang som kommer att komma , borde ju operatörerna
nu ha råd att
sänka kostnaderna och/eller reducera den förbannade reklamen , kan man ju
tycka!

/Morgan

Re: Plan för digital-tv-övergång klar
On Thu, 21 Apr 2005 07:12:22 GMT, "Morgan"

Tja, man behöver inte vänta till dess att de stänger av
den analoga sändaren.  Installera på sommaren är mitt tips
eftersom många behöver bättre antenn ifall de köper en
okänslig mottagare.

Re: Plan för digital-tv-övergång klar
snipped-for-privacy@telia.com says...
Men man måste inte ha kort för att se de kanaler som kan tas emot med en vanlig
mottagare i dag. Ska man se på olika betalkanaler på fler TV-appareter med
satellit måste fler mottagare och kort ändå införskaffas.
De enkla mottagarna kommer förhoppningsvis sjunka i pris framöver.

Verkar intressant.
<KLIPP>>
Som någon i bekantskapskretsen sa: Det är som vid tillkomsten av TV2, om man
ville titta fick man köpa en box att koppla till TVn.

mvh
/Björn Lindgren
--
I'm sorry about my fake e-mail address in the header.
Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at"

Med den skillnaden att om man nöjde sig med TV1 så kunde man fortsätta
att använda sin gamla TV som om inget hänt.

Jag inser poängen med att överge det analoga systemet, men jag är lite
besviken på de lösningar som så här långt erbjuds. TV med inbyggd box
finns ju i begränsad utsträckning, men det känns inte som helt rätt
väg även om det har en del uppenbara fördelar.

Antennboxen som det talats om verkar det inte finnas speciellt mycket
information om. Jag är lite skeptisk till att den kommer att bli
direkt billig och lättanvänd för villaägare. Låter mer som något för
mindre flerfamiljshus med centralantenn.

För egen del hyser jag visst hopp om att det kommer något som passar
mig, jag "drabbas" inte förrän i sista etappen och har bara en TV.

/Henrik

--

Re: Plan för digital-tv-övergång klar

För att spinna vidare på den varianten skulle man kunna tänka sig någon
kassett i TV'n vilken går att byta ut, Digitalkassett, satelitkassett eller
internetkassett.

Egentligen borde man kunna göra en enkel variant med en fjärrkontroll
där man ser inställningar mm. på TV'n. Alternativt en som fördelar ut
digitalkanalerna på de analoga kanalerna så att man kan ställa in TV'n på
samma sätt som förut.

/matte

Re: Plan för digital-tv-övergång klar
[snip]

Idén har varit på tapeten tidigare, och den är inte dum. Riktigt bra
blir den dock först om det kommer ett standardiserat gränssnitt för
dessa kassetter så att man inte helt är i händerna på tillverkaren av
TVn när man vill byta.

Det finns säkert en marknad för TV med inbyggd dekoder, med eller utan
kassettsystem, men jag tror att separata boxar kommer att dominera.

Beskrivningarna av antennboxen talar om en pryl som tar emot digitalt
och skickar ut ett antal program analogt på olika kanaler. Detta
kommer alltså att kräva en burk som kan avkoda flera samtidiga
program, minst 3 för att motsvara dagens analoga system. Idag ligger
inte SVT och TV4 på samma mux, vilket ställer ytterligare krav på
mottagaren. Dessutom bör den klara att sända ut de analoga signalerna
med stereoljud, till skillnad från dagens digitalboxar. Skall bilden
få kvalitet som motsvarar vad man kan få vid analog mottagning med
vettig antenn så krävs det sannolikt lite bättre modulatorer än vad
som sitter i dagens boxar. Sen brukar det ju bli lite pyssel med att
justera kanaler så att olika utrustningar inte stör varann i de fall
någon exempelvis kör videon via antennkabel, men det förekommer ju i
och för sig redan idag.

Som sagt, jag vet inte speciellt mycket om hur antennboxen var tänkt
att fungera, kanske målar jag fan på väggen. Men det känns inte som om
man kan sno ihop en enkel burk för SVT1, SVT2 och TV4 som placeras vid
antennen och sen kommer allt fungera som tidigare.

/Henrik

--

Re: Plan för digital-tv-övergång klar

Det är ju det man gör nu, men den är utanför TV:n.
Jag kommer aldrig att köpa en TV med inbyggd mottagare mer
eftersom det är helt förkastligt.  Extern separat mottagare
är överlägset smidigast så som jag kör nu med min "box".

Re: Plan för digital-tv-övergång klar

Jo, men när TV2 kom så försvann inte ettan. Var man nöjd med en kanal så
  behövde man inte göra någonting. Samma sak med färg-tv antar jag.

Re: Plan för digital-tv-övergång klar

Jo men en enkel och en mer avancerad (läs med kortläsare) kostar bara
några hundra kr till..

Re: Plan för digital-tv-övergång klar

Jo det är precis så under en övergångsperiod.

Re: Plan för digital-tv-övergång klar

Skillnaden var tt då var en tv fruktansvärt dyr (i förhållande till
inkomsten) vilket gjorde att man inte hade råd med mer än en tv.
Idag så har en genomsnittsfamilj minst 2 tvapparater.

Så problemet med flera boxar dök liksom aldrig upp då. 1969.

Re: Plan för digital-tv-övergång klar

Då bör det ekonomiskt sett inte vara några problem idag heller, då
löner och prisutveckling på elektronik troligtvis har ett bättre
förhållande idag än 1969?

Mvh
Fredrik Möller

Re: Plan för digital-tv-övergång klar

Vad är det som säger att det blir en massa nya abbonemang? Man är väl
inte tvingad att köpa förrutom boxen (engångskostnad) även abbonera
(löpande månadskostnad) på någonting man inte vill ha, för att se på
de kanaler (dvs SVT1 + 2 och TV4) man redan kan se med sin analoga TV

--
/Arne

Top posters will be ignored. Quote the part you
Re: Plan för digital-tv-övergång klar

"
operatörerna
ju

Nej , det är man inte tvingad till.
Det var bara jag som svävade ut lite :-)
/Morgan

Re: Plan för digital-tv-övergång klar

Nu börjar verkligheten gå upp för teknokratstyrda digi-TVförespråkare.

http://aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,634631,00.html

Man kan inte informera bort det faktum att användbarhet och bekvämlighet
flyttas till 1970 års tekniknivå för många helt vanliga användare.

/P

Re: Plan för digital-tv-övergång klar

Okay, jag är lite ironisk - men...

Egentligen förstår jag inte gnället alls. Det finns ju inget att se på
teve ändå, för ni påstår väl inte att det är bra program som sänds som
man inte klarar sig utan? Filmer kan man hyra och se med sin analoga
teve precis som förr. Men med det utbud av teve som finns idag där 62%
av sändningstiden upptas av dokusåpor med folk som vill bli
B-kändisar och resten är sport, annonser, och annat skräp finner jag
ingen som helst anledning att bli upprörd hur som helst.

Jag slutade bry mig om teve 2000 ungefär, och jag har inte saknat den
ett dugg sedan dess. En morgontidning duger bra som nyhetsförmedlare
och resten hittar man ju på nätet i alla fall.

Re: Plan för digital-tv-övergång klar

Jo, man får hoppas att du är ironisk (eller snarare sarkastisk).
För om du inte vore det så hade jag svarat så här:

Jag vet inte vad du menar med bra kvalitet men inte kan det vara i marksänd
TV du hittar 62% såpor?

Fast om du betraktar barnprogram, samhällsmagasin, naturfilmer,
sportevenemang, historiska dokumentärer e t c som ointressant skräp så
kanske du är drömkunden för Kalle Anka Pocket och Hydraulfilm från Max? I så
fall förstår jag att digiTV-debatten inte intresserar dig.

/P

Re: Plan för digital-tv-övergång klar

Det är intrycket jag får när jag ögnar igenom tevebilagan.

Barnprogram är jag inte så intresseradf av, samhällsmagasinen är
tyvärr oftast alldeles för begränsade och ytliga för att vara
engagerande, historiska dokumentärer går sällan under de tider jag har
möjlighet att se teve och sportevenemang, ja, det är ointressant skräp
för mig. Jag har noll intresse av sport är jag rädd.

Kalle Anka läste jag upp till slyngelåren parallellt med de böcker som
jag plöjde. Har ett visst underhållsvärde. Hydraulfilm har jag iingen
aning om vad det är. Jag tittar helt enkelt otroligt lite på teve
jämfört med de flesta andra. Och varje gång jag försöker sätta mig ner
och göra det är det någon big brothersåpa eller robinson eller
paradise hotel eller mullvaden eller fear factor eller nått annat
elände. Nu har jag inte så många kanaler iofs, så det kanske är det
som är felet.

Det brukade gpp att hitta något bra på discovery nästan jämt men nu är
det väldigt mycket hajfilm...

Re: Plan för digital-tv-övergång klar

Att inte införa digitaltv som tvingande, alltså behålla alternativet med
analoga sändning

Re: Plan för digital-tv-övergång klar

Det går ju inte på grund av platsbrist.  Det analoga måste bort,
annars sitter vi fast med max 4 kanaler.
Dessutom är det analoga på tok för dyrt att sända.

Site Timeline