spekulera i felet.

?

/Morgan

Reply to
Morgan

Morgan skrev:

32PW9523/32

Det gäller väl alla märken?

Siffran efter "/" anger kanske revisionsläge? Det är vad återförsäljare sagt till mig, åtminstone...

Och att en apparat inte alltid är färdigutvecklad vid säljstart gäller väl även andra leverantörer? Samsung har ju meddelat att stöd för Dolby Surround ska levereras i en mjukvaruuppgradering.

Jag har alltför liten erfarenhet.

Mårten

Reply to
Mårten

Delvis, men det betecknar även vilken version. Olika länder har ofta olika utförande på vissa detaljer.

Ja så är det så gott som alltid. Ibland kan man få problem efter produktionsstart kanske på grund av någon underleverantör som inte kan leverera längre, så att man får välja annan underleverantör. Då kan det ofta bli kvalitetsproblem. Bildrören har tydligen varit problematiska under många år. Andra vanliga problem är att lödningar ger med sig, speciellt högspänningstransformatorns lödningar mot stora kretskortet. Även andra transformatorer, större och varma komponenter har en tendens att lossna i lödningarna med tiden. Är man duktig i lödning kan man förebygga sådana problem.

Samt det faktum att tillverkaren kan skapa unika serier för varje försäljare/kedja. På så sätt kan varje försäljare/kedja hävda att de säljer en "annan modell" ifall kunden ifrågasätter hans pris kontra en likadan TV hos en konkurrent.

Eftersom jag vet var trådskaparen bor (tror jag) så tipsar jag om denna reparatör. Ser oansenlig ut men är mycket duktiga och seriösa. När jag släpade dit min då 16år gamla 16:9 tv så felsökte de i den och sa sedan att detta var en tidig modell som de inte hade alla utrustning för att gör ett bra jobb.

De sa att det skulle bli mycket billigare om jag åkte till generalagenten i Årsta och fick den fixad där. De hade även ringt dit och flaggat att jag skulle komma och sagt vad som troligtvis hade gått sönder så jag togs emot med öppna armar.

Det var högspänningen som hade gått och det gick på runt

1200:- inkl arbetet. Butiken själva tog inget för den timma de la ned på att felsöka TV:n. Bra service.

Allt i Ljud -

-- amar

Reply to
amar

Jo det verkar bli allt vanligare.

amar skrev:

Det var ett bra tips, men jag har stjälpt iväg teven till en bekant som ska försöka få igång den med assistans av en annan och mer elektronikkunnig bekant. Jag är tacksam om den kommer till användning och för att jag slapp bekosta borttransporten.

Killen som ska försöka använda dne har i dag en 28" Mark som tydligen är överbliven vid utrymning av en gammal studio.

Cool.

Där har jag gått förbi hur många gånger som helst de senaste dryga två åren. Dock har jag aldrig känt behov av att anlita dem.

Mårten

Reply to
Mårten

De är mest kända för att repa vintage stereoprylar som Sonab, Bose osv. De säljer även en massa roliga prylar från de gyllene åren. Ett besök tar dig tillbaka i tiden så håll hårt i plånboken.

-- amar

Reply to
amar

amar skrev:

Jo, deras skylt innehåller ju en del riktigt gamla radioapparater.

Hade jag behov av att reparera min vinylspelare skulle jag nog testa dem...

Mårten

Reply to
Mårten

amar skrev:

Hmm ursäkta men en 16år gamal, 16:9 TV???? Vad kostade en sådan 1990? Fanns dom ens då? Eller gjorde du en grov anka här nu?

PS du ser inte ut som du låter i telefon, men TV lägger ju på 5kg DS ;)

--

Mysko
Reply to

Helt korrekt. Jobbade extra ett tag på On-Off och det dök upp ett par fåtal modeller redan då (ja,

16:9 är inget nytt påfund).

Då fanns det bara Thomson (var först i Sverige), Salora/Nokia/ITT, Philips och nått märke till.

Körde Laser-Disc sedan mitten av 80-talet och ville kunna njuta av "letterbox" formatet som fanns. Så det blev en Salora/Nokia/ITT.

Svindyr!!! En utav orsakerna att det såldes så dåligt. Min 28" skulle ha kostat i dåvarande pengar runt 30000:- men jag fick köpa en direkt från ett lager med osålda burkar för runt 12000:- (vilket var enormt mycket bara det). Det fanns även 32" och 36" men då var vi uppe i runt 40-50000:-.

Ingen anka. Den hade redan då PiP (Picture in Picture) och en massa annat lull-lull.

He he. Det gör god mat och alkohol också.

-- amar

Reply to
amar