Re: HP33s

Det var då som det vände när det gäller så gott som allt.
Det blir nu mest bara sämre när det gäller kvalitet i första hand.
Kvantitet gäller just nu.  Hoppas att det vänder mycket snart.

Re: HP33s
---cut---

Bara tvungen att fråga, vad kan den som inte en iPAQ eller Palm kan göra med
lämpligt tillägg installerat (förutom nostalgin)?

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare.

Re: HP33s

med

den har riktiga tangenter?

Re: HP33s

Skulle det vara en fördel?
Fast jag har iofs använt Palm sen den först kom ut (plus Pocket PC
parallellt numera) så jag är väl miljöskadad :-)

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare.

Re: HP33s

snarare dålig uppväxt ;-)

man skall knappt behöva titta på räknaren när
man knackar in värdena då fingrarna hittar själv
på tangentbordet.

Jag tycker det inte är någon fel att ha palmen _och_ miniräknaren i
bröstfickan/jackfickan då det har olika användningsområden.

Däremot är jag mer tveksam till om man måste ha pocket-pc
och palmen parallellt - då är det något fel... ;-)

/TE

Re: HP33s

Nja, när jag började med programerbara kalkar så var de inte bärbara ens,
möjligen släpbara.

Jag trivs med Palm, men jag måste även anpassa mig till vad kunderna vill ha
för lösningar.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare.

Re: HP33s

Som jag kanske, ipaqen som leksak och kalender på palmen ? :) ..försökte
först använda kalendern i ipaqen men gav upp rätt snabbt..

Re: HP33s

Absolut. Man känner sig ofta fram när man slår utan att titta på
dosan medan man läser indata från någon annan stans.

Gör jag med men det går inte att jämföra med hp48 som jag kör annars.

Re: HP33s

Du har inte förstått ;-)

Miniräknare har knappar med dedikerade uppgifter, startar omedelbart
utan att behöva valsa runt i menyer och hitta rätt program, håller 3 år
på batterier och frestar inte att skicka in en massa crap som gör att
räknaren inte fungerar en dag när den måste fungera.

min hp42s är ifrån 1987 och fungerar fortfarande utmärkt trots daglig
användning - hur länge håller  lithiumhjon-batterierna
i Ipaq och Palmen ???

Miniräknaren är också så beprövad och pålitlig att man använder den
som referens och kontroll när man misstänker att datorn räknar fel
tex. i excel eller pga. miss i MS C-libbar (vilket har hänt), förutom de
sedvanliga tankegrodorna vid programeringen.

Visst, jag har emulator för hp42s i min PC och  emulator för
hp48 SX,GX och hp49G i min palm, men att tappa runt med pennan på glas
ger fortfarande inte det rätta 'knappskänslan' som en välbyggd
HP-räknare från början av 90-talet ger - dessutom är displayerna
för små för att hålla alla knappar som finns på räknaren och det
är bara kompromisser.

Hur eller hur så käns emulerade räknare ungefär som den lilla
reservhjulet som fins i moderna bilar - man tar sig fram - men är inte
bekvämt eller något man kör i 200 knutar...

---

Konstatera nu (och tidigare)  att det verkar vara märkvärdigt svårt
att hitta fullgod ersättare till hp42s - hp33s käns verkligen som ett
Re: HP33s

Den har ett användbart tangentbord och kan skötas helt med en hand
medan man antecknar med den andra. Åtminstone min Tungsten är inte så
kul att försöka klämma in alla knapparna på som en ordentlig
hp-räknare har då det blir jävligt trångt på skärmen.