Re: Högtalare

Jodu det är sant,
verkningsgrad som ger mer, än va den tar, då har vi evighetsmaskinen?

Det där men uteffekten i högtalarsammanhang har varit rent nonsens
i alla tider. Man mäter, högtalare, förstärkare etc.. i de mest konstiga
siffror - ibland ren förbrukning.

Låt mej ta ett exempel på lättdriven högtatalare:
verkningsgrad = 99dB 1W mätt på 1M avstånd. Fattar du? 99db på EN Watt.
Sedan skryter folk om sina 300W förstärkare, hur många db blir det?
För att höja en db krävs 4x P men ändå...

Som sagt.. man får skilja på watt & watt.
Hötalare skall byggas av material med hög densitet, där siffran 10 är högst.
Marmor ligger ex. på 8.

**/kent korsar till elektronik, dom KANSKE kan detta utan att trassla till det.

Re: Högtalare

En fördubbling av effekten motsvarar 3db ökning men är inte detsamma som
att ljudet blir dubbelt så högt, ska man dubbla ljudtrycket måste effekten ökas
10 gånger då db-skalan är logaritmisk.

Begreppet watt, utefekt har blivit en hel vetenskap, olika tillverkare slingrar
sej med olika begrepp såsom RMS-watt, Peak-watt osv. visst kan en
förstärkare matad med 9v 1A prestera många watt ihop med en högtalare
med hög verkningsgrad under en kort tid, vi pratar nu millisekunder, men om
jag inte minns fel så gäller den gamla hifi-normen 45500 fortfarande som säger
att en förstärkare ska kunna prestera effekten konstant inom ett visst
frekvensomfång utan för stora avvikelser i DB, dessutom ska högtalaren ha en
viss impedans och distortionen får inte överstiga vissa procent.

Mätningen av watt började komma på glid när någon konstruerade boostern till
biltereon, vilken blev blev mans egendom när kretsen TDA2002 kom ut och var
relativt billig, den  kunde bryggkopplas och gav då ett betydligtbättre ljud i
bilen.
jag har för mej att den maximala teoretiska uteffekten i 12v 4ohm är ca: 12w men
dom där boostrarna såldes som 20w och frångick hifinormen genom att prestera
det vid 2% distorsion om jag mins rätt, idag sitter det switchade nätagregat i
bilförstärkare som switschar upp spänningen och då kan man ta ut väldigt höga
effekter vid låga ohmtal iom att bilbatteri kan prestera höga strömuttag.

Detta är riktigt i teorin men hög densitet behöver inte betyda välljudande
högtalare, nu menar jag bashögtalare som väl är dom som drar mest nytta
av materialvalet. Hög densitet betyder en stum låda men i vissa fall kan man
dra nytta av ett materials egenresonans som är olika hos olika material. För
många år sedan experimenterade man med allehanda konstruktioner som
betong, sandfyllda dubbelväggiga, men idag använder många MDF som är
ganska stumt och billigt.

/p

Re: Högtalare

Det brukar vara cirka 4W vid 12V.  Aningen högre vid 14,4V.

Cirka 15W brukade boostrarna ge vid hyfsad kvalité.
20-25W brukade man dock skryta med.
Idag skryter man 40-45W men de ger inte mycket mer än 15W i praktiken.

Re: Högtalare

Jag menar alltså vid brygkoppling av 2st TDA 2002

/p

Re: Högtalare

Då blir det i teorin 4-dubbelt, men i praktiken lite lägre.
Runt 15W ungefär.

Re: Högtalare

Helt riktigt.

/p

Re: Högtalare

12w

Jag räknar alltid rikiga watt som förstärkaren kan ge
med en kontinuerlig sinuston, inte PMPO eller sådant  :-)

Re: Högtalare

12w

Där hängde jag inte med riktigt, vad är PMPO?

/p

Re: Högtalare

12w

Det är en skryteffektsiffra av värsta sort som vissa försäljare använder
i reklamen. När förstärkaren endast ger ett par watt i verkligheten
kan den där skryteffektsiffran ligga på flera hundra watt eller så.
Det finns alltså ingen verklighetsförankring i det där PMPO-värdet.
Allt går att sälja med mördande reklam eftersom folk i sin okunnighet
går på säljsnacket.

Re: Högtalare

ca: 12w
Ja, då hänger jag med, det där känner man ju till alt för väl :)

/p

Re: Högtalare

En förklaring på PMPO jag läste var att det är:

"Den teoretiska maxeffekten på en ospecificerat lång puls med ospecificerad
distorsion"

Med andra ord en helt meningslös siffra som inte säger någonting alls,
används ofta på datorhögtalare typ "2x300W PMPO, drivs av 4 stycken R6-batterier"

Re: Högtalare

10?  Fyrdubbling av effekten brukar annars vara fördubbling av nivån.
Har man ändrat på det här på sistone?

Re: Högtalare
p> relativt billig, den  kunde bryggkopplas och gav då ett
betydligtbättre ljud i bilen.
p> jag har för mej att den maximala teoretiska uteffekten i 12v 4ohm är
ca: 12w

    Om vi är generösa, och räknar med ett fulladdat batteri med
generatorn igång, och att vi alltså har 14.4V, som då är teoretiskt
max-värde för peak-to-peak-spänningen för vår tänkta sinusvåg, så får vi
ungefär 5V RMS. Använder vi två bryggkopplade push-pull-steg, alltså med
180° fasförskjutning och högtalarna kopplade mellan stegen, så får vi
tillgång till 10V RMS -- fortfarande teoretiskt, och utan att ta hänsyn
till transistorers, kablars eller annat spänningsfall.

    Då blir alltså max effekt över 4 ohm 25W. Med fyra sådana element,
inte helt ovanligt i en bil, blir det 100W. Med fyrtio element, eller om
vi på annat sätt åstadkommer en tiondedels ohm i resulterande impedans,
så får vi 1000W. Fast då krävs det förstås också 100A i kontinuerlig
strömförsörjning, vilket väl torde tarva kopparskenor för matningen till
förstärkaren och 25-kvadrats kablar till högtalarna... :)

--
  FidoNet in your news reader:    news://felten.yi.org
  For full access, register at:   http://felten.yi.org/join.html

Re: Högtalare

i bilen.
igång, och att vi alltså
tänkta sinusvåg, så
med 180°
10V RMS --
eller annat
helt ovanligt i en bil,
tiondedels ohm i
kontinuerlig
förstärkaren och

Det var väl sådär DLS lanserade sina billjudanläggningar på 80-talet,
strömstarka boostrar med många högtalare paralellkopplade skulle
ge dunderljud i bilen vilket stämde i teorin men inte i praktiken.

/p

Re: Högtalare

Nej, det är en energikälla.

/Göran

Re: Högtalare

Kan man på ett hyfsat enkelt sätt mäta verkningsgraden på ett par högtalare?
Har byggt ett par VH1 or    http://www.valutronic.se/VH-1.html
Skumt lättdrivna. Har en NAD förstärkare som har lysdioder som blinkar för
olika effekter
När jag drar på så att mina öron bottnar blinkar 1W lampan....

Skulle därför vilja mäta verkningsgraden
Kan verkligen rekommendera VH1 orna Har aldrig hört bättre ljud och då är
jag ändå 51 år och har hört en del...

Håkan

Re: Högtalare

det.
olika effekter

Jag är också intresserad av vilka element du stoppat i, min erfarenhet av
hornhögtalare är att det krävs ganska påkostade element med styva koner
och låg konmassa för optimalt ljud. Sen kommer vi till förstärkaren, en nad
med lysdioder, menar du att du sitter på en NAD 3020?, en klenod som bör
bevaras, själv har jag kvar min NAD 3140 som jag kopplar in ibland
av nostalgiskäl.

/p

Re: Högtalare

Hej

Elementen är http://www.valutronic.se/hsv1.html alltså inte speciellt dyra
men måste väl vara bra eftersom de låter som de gör.

Så jag sitter på en klenod :-) mer än jag visste. Då måste jag haft tur
köpte förstärkaren för 400 kr på "Ta till vara" verkstan här i Falun.

Hälsningar Håkan

Re: Högtalare

måste väl vara bra
förstärkaren för 400

Jo, jag hittade den länken men där står inte vilka element som används
det är ju trots allt elementdata som är intressant. Med all respekt för
affären, men brukar inte företag hålla sej med vanligt telefonabbonemang?
Här får man intrycket av nasare på en bakgata som kränger billigt skräp
för dyra pengar, men det är min känsla, trots allt är det ju din upplevelse
av välljud som räknas.

Jo, klenod kan man nog kalla den förstärkaren efterssom dom med den
visade att man kunde uppleva välljud med en billig förstärkare, men om
den ska vara riktigt värdefull så ska den heta 3020A har jag för mej, det
skilde lite på efterföljaren, tror den första hade plastlåda eller nåt sånt.

/p

Re: Högtalare

Har inte ens sett att de inte har telefon. Hemsidan är väl inte så vacker
o.s.v. Tror att det är audiofiler som har startat en firma.
Billigt är det ju men definitivt inte skräp. Skräp kan inte låta så
bra......

Nog är det en plåtlåda. Serienummret börjar på A men annars står det inte A
efter NAD 2030.
Ska gå igenom och byta ut de ellyter som har för högt motstånd ESR
Sen ska den väl gå 20 år till...

mvh/Håkan

Site Timeline