/Thomas

"**/kent" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Reply to
Anonymous

men jag rek dessa:

**/kent

Reply to
**/kent
2x20W, eller ofta rent av mer, i uteffekt?

ljud av dagens 40-wattare?

--
  FidoNet in your news reader:    news://felten.yi.org
  For full access, register at:   http://felten.yi.org/join.html

**/kent korsar till elektronik, dom KANSKE kan detta utan att trassla till det.
Reply to
**/kent

En fördubbling av effekten motsvarar 3db ökning men är inte detsamma som att ljudet blir dubbelt så högt, ska man dubbla ljudtrycket måste effekten ökas

10 gånger då db-skalan är logaritmisk.

Begreppet watt, utefekt har blivit en hel vetenskap, olika tillverkare slingrar sej med olika begrepp såsom RMS-watt, Peak-watt osv. visst kan en förstärkare matad med 9v 1A prestera många watt ihop med en högtalare med hög verkningsgrad under en kort tid, vi pratar nu millisekunder, men om jag inte minns fel så gäller den gamla hifi-normen 45500 fortfarande som säger att en förstärkare ska kunna prestera effekten konstant inom ett visst frekvensomfång utan för stora avvikelser i DB, dessutom ska högtalaren ha en viss impedans och distortionen får inte överstiga vissa procent.

Mätningen av watt började komma på glid när någon konstruerade boostern till biltereon, vilken blev blev mans egendom när kretsen TDA2002 kom ut och var relativt billig, den kunde bryggkopplas och gav då ett betydligtbättre ljud i bilen. jag har för mej att den maximala teoretiska uteffekten i 12v 4ohm är ca: 12w men dom där boostrarna såldes som 20w och frångick hifinormen genom att prestera det vid 2% distorsion om jag mins rätt, idag sitter det switchade nätagregat i bilförstärkare som switschar upp spänningen och då kan man ta ut väldigt höga effekter vid låga ohmtal iom att bilbatteri kan prestera höga strömuttag.

Detta är riktigt i teorin men hög densitet behöver inte betyda välljudande högtalare, nu menar jag bashögtalare som väl är dom som drar mest nytta av materialvalet. Hög densitet betyder en stum låda men i vissa fall kan man dra nytta av ett materials egenresonans som är olika hos olika material. För många år sedan experimenterade man med allehanda konstruktioner som betong, sandfyllda dubbelväggiga, men idag använder många MDF som är ganska stumt och billigt.

/p

Reply to
putte

Det brukar vara cirka 4W vid 12V. Aningen högre vid 14,4V.

Cirka 15W brukade boostrarna ge vid hyfsad kvalité.

20-25W brukade man dock skryta med. Idag skryter man 40-45W men de ger inte mycket mer än 15W i praktiken.

10? Fyrdubbling av effekten brukar annars vara fördubbling av nivån. Har man ändrat på det här på sistone?

p> relativt billig, den kunde bryggkopplas och gav då ett betydligtbättre ljud i bilen. p> jag har för mej att den maximala teoretiska uteffekten i 12v 4ohm är ca: 12w

Om vi är generösa, och räknar med ett fulladdat batteri med generatorn igång, och att vi alltså har 14.4V, som då är teoretiskt max-värde för peak-to-peak-spänningen för vår tänkta sinusvåg, så får vi ungefär 5V RMS. Använder vi två bryggkopplade push-pull-steg, alltså med

180° fasförskjutning och högtalarna kopplade mellan stegen, så får vi tillgång till 10V RMS -- fortfarande teoretiskt, och utan att ta hänsyn till transistorers, kablars eller annat spänningsfall.

Då blir alltså max effekt över 4 ohm 25W. Med fyra sådana element, inte helt ovanligt i en bil, blir det 100W. Med fyrtio element, eller om vi på annat sätt åstadkommer en tiondedels ohm i resulterande impedans, så får vi 1000W. Fast då krävs det förstås också 100A i kontinuerlig strömförsörjning, vilket väl torde tarva kopparskenor för matningen till förstärkaren och 25-kvadrats kablar till högtalarna... :)

--
  FidoNet in your news reader:    news://felten.yi.org
  For full access, register at:   http://felten.yi.org/join.html
Reply to
Björn Felten

"Björn Felten" skrev i meddelandet news:d70bf.149981$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

i bilen.

igång, och att vi alltså

tänkta sinusvåg, så

med 180°

10V RMS --

eller annat

helt ovanligt i en bil,

tiondedels ohm i

kontinuerlig

förstärkaren och

Det var väl sådär DLS lanserade sina billjudanläggningar på 80-talet, strömstarka boostrar med många högtalare paralellkopplade skulle ge dunderljud i bilen vilket stämde i teorin men inte i praktiken.

/p

Reply to
putte

Jag menar alltså vid brygkoppling av 2st TDA 2002

/p

Reply to
putte

Då blir det i teorin 4-dubbelt, men i praktiken lite lägre. Runt 15W ungefär.

Helt riktigt.

/p

Reply to
putte

12w

Jag räknar alltid rikiga watt som förstärkaren kan ge med en kontinuerlig sinuston, inte PMPO eller sådant :-)

12w

Där hängde jag inte med riktigt, vad är PMPO?

/p

Reply to
putte

12w

Det är en skryteffektsiffra av värsta sort som vissa försäljare använder i reklamen. När förstärkaren endast ger ett par watt i verkligheten kan den där skryteffektsiffran ligga på flera hundra watt eller så. Det finns alltså ingen verklighetsförankring i det där PMPO-värdet. Allt går att sälja med mördande reklam eftersom folk i sin okunnighet går på säljsnacket.

ca: 12w

Ja, då hänger jag med, det där känner man ju till alt för väl :)

/p

Reply to
putte

+putte wrote

En förklaring på PMPO jag läste var att det är:

"Den teoretiska maxeffekten på en ospecificerat lång puls med ospecificerad distorsion"

Med andra ord en helt meningslös siffra som inte säger någonting alls, används ofta på datorhögtalare typ "2x300W PMPO, drivs av 4 stycken R6-batterier"

Nej, det är en energikälla.

/Göran

Reply to
Goran Soderlind