Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?

Märk ord, har du aldrig skrivit fel nån gång eller?

/Micke

Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?

Jag har samma kort med samma problem. Jag vet att signalen är bra ifrån
antennen, har testat med TV. Misstänker att det är kortet som är av dålig
kvalitet.

Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?
Låna en tv och testa bilden först innan
du gör nåt annat!

Ralph

Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?

Cable betyder i det här sammanhanget S-kanaler.
TV 1,2,3 och 4 brukar ligga på VHF III , medans andra kanaler brukar ligga
på S-bandet.

Vissa tillverkare använder därför uttrycket Cable istället för S-bandet.

Du bör lätt kunna se ifall kontakterna är rätt kopplade eller ej.
Kanske kan du låna en lite större tv >25" och prova med?

Sådana här störningar kan också komma ifrån dålig kontakt i uttaget.
Skruva loss kåpan på uttaget och mickla lite med sladdarna däri samtidigt
som du tittar på bilden , just
för att lokalisera ev. glapp.
/Morgan

Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?
Eftersom du bor i lägenhet tycker jag du ringer felanmälan så kommer en
tekniker och kollar ditt uttag, så gjorde jag...Jag tyckte kontakterna såg
rätt kopplade ut, men tydligen satt de i fel ordning eller vad teknikern sa.
Sedan visade det sig också att antennkabeln jag köpt på biltema (10meter)
dämpade för mycket vid högre frekvenser.
Citat från teknikern: "vafaan, den här dämpar ju som en 50-meters kabel!"
En antennförstärkare FÖRE 10meters kabeln förbättrade bilden betydligt(men
det gjorde ingen skillnad efter kabeln eftersom signal/brusförhållandet då
redan förstörs av kabeln)!

Observera också att de flesta tv-kort enligt min erfarenhet har ganska bra
composite/s-video in medan tv-tunern kräver bra signalstyrka för att inte
brusa (ni pratade något om detta ovan).
Av mpg-filmen du länkade till tycker jag det ser ut som at bruset endast
kommer från för dålig antennsignal eftersom bruset ser väldigt likformigt
ut, annars borde det varit horsontella slumpartade linjer och förvrängingar
av bildens kanter.
Jag hade förut även problem med störningar från datorn (har ett
Avermedia-kort) och då kapade jag +5v kontakterna på kortet och kopplade in
en extern +5v regulator och de problemen blåste bort. Jag lånade även ett
Pinnacle PCTV- nånting kort från en kompis  och obs att det kortet redan har
en intern regulator så om ditt kort är samma kan du utesluta att det är
störningar på datorns +5v som stör. Det kortet jag lånade tog ström från
+12v och reglerade till +5v på kortet.

 Kolla gärna på http://lyan.hopto.org/bilder/Meka%20dator/ ang. ombyggnad
pga störningar från datorn, men det var nog som sagt inte aktuellt i detta
fall (kolla bild 15 och framåt).

Mvh
Martin

Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?
klipp...

Vet inte om jag har full koll på antennkablar men till ett nät i en
villa hade jag tagit ktv1.1/4.9 (om jag skulle välja ur Elfa, 1.0/4.8
räcker annars). Kontakter, i den mån du behöver några, skulle bli typ
F för inkoppling i fördelare och splittar. I själva antennuttagen
behövs ingen kontakt för anslutning av antennätkabeln. Mellan utag och
TV kan man ha färdiga kablage av  lite följsammare typ även om det går
att göra sin egen kabel. Då IEC-kontakter (vanliga TV-antennkontakter)
brukar vara av tvivelaktig kvalité kan man ta F-kontakter och övergång
(adapter) till IEC. "Man får vad man betalar för" brukar gälla för dom
här kablagen om man inte lyckas hamna hos någon skojare som tar
hutlöst betalt för en skitkabel (bildligt).
Sedan avgör ju befintliga rördragningar och annat i huset hur man ska
dra  kabeln och sätta upp eventuella fördelare och splittar.
Tala gärna om hur uttagen ligger i huset så kan jag nog speca upp det
lite mer.
Steve

Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?
Hej Anders och alla andra.
Den här tråden har divergerat en aning men här fortsätter delen med
antennätet.
Följ
http://www.algonet.se/~bamsebo/antennet.jpgså kan du se ett
försök till att visa hur det kan se ut och hur man göra sin egen
beräkning. Bilden är snappad från Autocad och finns i dwg-format också
fast inte utlagd på nätet.
Eftersom du redan har förstärkare så kanske du kan använda den. Den
verkar ju två utgångar så du sparar en splitt där. Ska du ändå byta så
ta en med så lågt brustal som möjligt. Signalstyrkan vid antennen kan
jag bara uppskatta när jag inte är på plats, utan instrument är det
svårt även på plats.... Normalt brukar man vilja ha mellan 60 och 80
dBuV i uttagen (1-10mV). Lägre än 60 kan ge brusig bild och högre än
80 kan göra att bilden "viker" sig. Ser man det så förstår  man vad
jag menar.
Antennuttag har alltid två anslutningar, en in och en ut, som man
måste hålla reda på. Som vanlig (i hf-sammanhang) är det viktigt med
terminering och alla uttag i slutet på en slinga ska förses med 75
ohms slutmotstånd.  Till uttagen tillkommer upphöjningsramar om du
inte har väggdosa.  Om jag har missat något i din skiss så får du säga
till eller göra en egen ritning, grunderna finns ju nu.
Steve

Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?

Definitivt inte offtopic. Och det är som jag sa bara en aning ifrån
det första inlägget.
/Steve

Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?
När ni ändå diskuterar antenner och dyl. jag har i mitt hus endast en dålig
kombi antenn utan förstärkare (och har kass bild). Om jag ska sätta in nytt
vad är det bästa att satsa på?? Ska man bara köpa en "bra" uhf antenn +
förstärkare och köra boxer?? Har idag 3 tv´s och tar in kanalerna på en
digital sat mottagare, har en videosändare vid huvud tv´n och mottagare i
kök/sovrum. Ska jag bara satsa på boxer (uhf) eller hela bandet (vhf/uhf)?
Vad rekomenderar ni för märken? Duger biltema/Classe eller ska det vara nått
annat?

Anders

Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?

För allt antennmateriel rekommenderas Wisi, det är ofta bättre
prestanda från början och håller rminst dubbelt så länge.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779

Sådär. Inte botten men långt från top quality enligt min uppfattning.
Prisskillnaden upp till Wisis produkter tycker jag är klart befogad om
man slipper besvär vid installation, eller ett besök på taket vid
annan tidpunkt. Jag har också satt upp master på tak som krävde
mobilkran för att lyftas på plats, och då är liksom merkostnaden för
bästa möjlig antenn lätt hemräknad i livslängd.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?

Har du brusfri blid på alla kanaler i dag så kanske du kan köra med
dena gamla men jag ska inte bli tjatig :-)
Vitsen med antennuttag (bl.a.) är man ska slippa terminera utanpå
uttaget. Torbjörn förklarar detta utförligt och bra på annat ställe i
tråden. Slutmotstånd i sista uttaget i varje slinga istället för
koaxialkabel till nästa uttag. Uttagen kopplas i serie  efter
varandra. in och ut brukar vara utmärkt med pilar eller motsvarande.
Slutmotståndet (termineringen) ser lite ut som en bit koax med ena
änden uppskalad så det är enkelt att koppla in det. Sedan kvittar det
om man har anslutet någon TV eller inte, det behövs inget motstånd i
kontakten när TV:n är urkopplad.
/Steve

Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?

Hittade dessa data hos en tvantennhandlare:
Bedea koaxialkabel KTV 1,1/4,9, vit
Metermärkt vit koaxialkabel med homogen kopparinnerledare, fläta och
folie. Ytterdiameter 6,8 mm.
Finns på:

* Bobin 100 m (5 bobiner/låda50%0 m)
* Trumma 500 m

Dämpning/100 m
100 MHz     5,6 dB
500 MHz    12,9 dB
800 MHz    16,7 dB
2050 MHz   28,1 dB

Det borde bli 1.67 dB på 10 meter och 800 MHz. Förluster i
anslutningar får man uppskatta  men av erfarenhet vet jag att det
stämmer rätt bra med verkligheten.

Gränserna 60-80 dBuV är vad som rekomenderades av CANT när jag höll på
med kabeltv. Beroende på tuner i TV:n så kanske det finns mer eller
mindre utrymme  för toleranser.  Man strävar efter att ha alla kanaler
på samma nivå men det är inte lätt eftersom alla kanaler inte ligger
lika starkt efter antennen. Vissa förstärkare har separat reglering av
vhf och uhf vilket kan ge en viss möjlighet till få det samma nivå
över hela. I större nät används separata förstärkare och
frekvensomvandlare för att dessutom få kanalerna på en "bra" plats i
spektrat.
I hemmiljö är det nog inte ekonomiskt försvarbart med sådan utrustning
utan man får skruva till man blir nöjd.
/Steve

CANT = centralantennleverantörsförening om jag minns rätt..

Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?
Håller totalt med i allt du skriver nedan. Dock tror jag inte att jag orkar
(det kostar ju lite också) sätta ihop en switchomvandlare även om det helt
klart vore det bästa. Jag tänkte testa hur mycket spänning kortet
_egentligen_ behöver. Det måste ju finnas någon tolerans på
matningsspänningen tycker jag. Tänker isf prova med en low-dropout linjär
regulator för att köra kortet på  4.7-4.8v. Hittade en lämplig regulator
från maxim som tydligen skall klara det. _Om_ det funkar är det helt klart
både enkelt och billigt och bra!

Jag undrar för övrigt vad kortet ska ha 500mA till när t.ex Pinnacle PCTV
nöjer sig med en bråkdel av det (och följdaktligen har en 7805 på
kortet....). Vet inte om (den något värdelösa) NICAM-dekodern drar en massa
ström kanske.

De siffror jag nämde om signalstyrka kom INTE från mitt tv-kort utan från
teknikerns (dyra och habegärsskapande) mätutrustning!

Lite off-topic men: Jag har tänkte slänga ihop en "universalnätdel" och
tänker mig en brutal switchhistoria följt av en linjärregulator. Jag tänker
mig att switcha mellan 0 och 20-30V till en kondensator via en drossel följt
av en linjärregulator(ev. hemsnickrad med opamp+fet). Med högfrekvent PWM
ska en microprocessor hålla spänningen före linjärregulatorn någon volt
högre än önskad utspänning. På detta sätt skulle man få hög verkningsgrad
(istället för att linjärreglera direkt från 20-30V och bränna bort en jädra
massa energi i form av värme). Frågan är bara om det går att få tillräckligt
lite rippel om man tänker sig att man vill kunna ta ut ett par Ampere över
hela spänningsområdet. Det borde i princip vara möjligt tycker jag, och
framförallt kul, hehe.

såg
spela
styrka.
57-58
skrattade

Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?

Elfa är Dyrt (tm) :-))

Standardkabel fullskärmad KTV1.1/4,8 är bra till det mesta, även
satellitmottagniong som ställe rlite hägre krav vid långa
kabellängder.

Mina favoriter under många år är Wisis produkter. Deras kabel MK90 (fd
MX82) passar till nästan allt du slänger på den.

F-kontakter överallt förstås, och så få IEC-kontakter som möjligt. Där
man måste, använd F-kontakt med övergångsadapter eller högkvalitativa
IEC från Wisi t ex DV60/DV82

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
Re: Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?

Antingen direkt hos Wisi om man är installtör eller likande, annars
hos fackhandeln för Radio/TV. Här i GBG finns det hos Seths i Mölndal
t ex. Ring Wisi i Malmö och fråga, 040-22 02 10

De har en väldigt enkel hemsida på www.wisi.se, men på www.wisi.de
finns komplett online-katalog.

Kan ju också nämna att man ofta hittar head-end-utrustning (dvs
huvudcentralen i centralanläggningar) tillverkade av Wisi, Fuba och
Teleste som installerats på någon vind för 10-15 år sedan och sedan
bara fungerat.

För ordningens skull får jag väl säga att jag inte har någon relation
med Wisi mer än som mycket nöjd kund. Har nog aldrig behövt returnera
en enda grej. Däremot jobbar jag med antennrelaterade produkter inom
RF-området för ett annat företag som dock ej tillverkar TV-antenner
eller liknande.

/Marcus