Förfrågan angående lågnivåformatering

**/kent"

PC disk.

/Peder

Reply to
Peder

Lågnivåformattering är förkastligt på dagens hårddiskar. Det kan, precis som Kent skriver, förstöra håddisken. Detta har med den sektortabell som fabriken skriver för att dölja de trasiga sektorer som finns. (De flesta hårddiskar, även fabriksnya har trasiga sektorer.)

Tänk dig själv att ta bort den tabellen. Hårddiskens firmware kommer inte längre att veta vart den inte skall skriva för att undvika de trasiga sektorerna. Hårddisken är trasig.

--
/Jonne
Reply to

/Nisse

"Peder" skrev i meddelandet news:lj8mdij3ytcb$. snipped-for-privacy@40tude.net...

Reply to
Nisse Danielsson

+Peder wrote

Man bör inte lågnivåformattera nej, även om moderna diskar är skyddade mot det ändå..

- Hårddiskar idag är *ALLTID* lågnivåformatterade, iaf IDE och SCSI varianterna, möjligt att det finns nån obskyr annan standard som inte är det.

- Det finns ingen anledning att lågnivåformattera vid virusproblem.

- Jag har aldrig sett ett BIOS där man kan lågnivåformattera en IDE-disk, men det är möjligt att det finns.. SCSI-diskar brukar man dock kunna lågnivåformattera, oftast från SCSI-kortets BIOS (vilket jag antar är integrerat med moderkortets om man har SCSI på moderkortet) även om man normalt sett inte bör göra det.

- komvux i URL'en säger väl allt ? :)

..Sen är det så att moderna IDE-diskar är skyddade mot lågnivåformattering, om man försöker kommer dom helt enkelt att rapportera "ok" och inte utföra den, efterssom det annars skulle förstöra disken.. äldre diskar blir just förstörda.

SCSI-diskar kan lågnivåformatteras, men det ska endast se som den absolut sista lösningen, om allt annat misslyckas.

"John-Henri Eklund" skrev:

Om hårddisktillverkaren tillhandahåller något program som kan felkontrollera hårddisken, och även lågnivåformatera den, så måste väl det vara OK? Har för mig att IBM hade något sådant program jag körde på min gamle deskstar 30GB. Kördes från en IBM-DOS bootdisk.

mvh Kent

Reply to
Kent Sjögren

som

Om detta kan du läsa hos

som både har program för att utförligt testa hårddiskar men också en mycket bra online scanner för din brandvägg (Shields Up)! En sida som rekommenderas starkt

/Peter

Reply to
Peter

inte

Jag klipper in lite från FAQ:en...

Q: Can SpinRite low-level format my IDE, EIDE, or SCSI drive? A: All modern drives employ "embedded servo" head positioning systems, which have made field reformatting of drives both unnecessary and impossible. The low-level format command in modern drives simply erases the drive's data, but it does not actually re-format the track since doing so would erase the factory servoing and sector relocation information.

SpinRite 5.0 still contains all of the technology and logic to non-destructively low-level reformat any drives which allow this to be done, but it will not do so when the action is deliberately prevented by the drive itself. Thus, SpinRite does everything it can in every situation, but will never endanger the drive's data.

/Peter

Reply to
Peter

"Peder" skrev i meddelandet news:lj8mdij3ytcb$. snipped-for-privacy@40tude.net...

lågnivåformatering,

lågnivåformaterad

verkligen

datorns

även

Om du gör det skall du se till att programmet verkligen stödjer hårddisken. Tar man gamla program från DOS tiden blir den oanvändbar efteråt. Jag vet dock att western digital hade något program som kunde lågnivåformatera _deras_ diskar. (Programmet har räddat en disk åt mig).

Om det är en SCSI disk är det en annan sak, där sköter disken formateringen själv, programmet skickar bara ett startkommando till disken. (Brukar går att skicka från BIOS is SCSI kontrollern)

Danne

Reply to
Danne S

inte

Dom har en väldigt AKTIV News / Usenet oxo..

Reply to
DataSpider

Inte disken, utan controllern.

Reply to