Re: Bildrör Grundig TV

Jag tror katoderna är anslutna till jord. Den röda har alltså fått ett
avbrott till jord vilket innebär att ingen ström flyter. Spänningen
går upp i denna.

Janne

Re: Bildrör Grundig TV

Katoderna har väl inte varit jordade sen 70-talet när man gick över till
RGB-styrning i stället för att styra på g1 gallrerna som numer är
sammankopplade inne i röret.
Om någon katod råkar bli jordad så lyser röret upp intensivt i den färgs
katod som ligger till jord/glöd såtillvida att du inte har en "dc-hissad"
glödkoppling. Vid helt frihängande glödlindning på hs-trafon funkar det ändå
om en av katoderna ligger an mot glödtråden.
Är katodspänningen för hög så har du felet i R, B eller G-steget beroende på
vilken färg som saknas.
Är den normal men det inte blir någon emmision har du förmodligen glödbrott
i den kanon som inte funkar.
Ett bildrör drar inte så mycket ström ur katoden så det håller
katodspänningen i nivå så att säga.
Testa att koppla ihop felande katod med en fungerande rakt av med en
trådstump.

Hälsningar från Hönö
Thomas Jensen
Re: Bildrör Grundig TV

Ja rätt lång tid.  Min K9 är 29 år nu och jag gjorde så.
Bildröret går på 6,8V istället för 6,3V som det är gjort för.
Jag har dock det snabba bildröret och 22".

Re: Bildrör Grundig TV

Ett klassiskt chassie... Den första tv:n jag jobbade med i skolan för tio år
sen var en K9:a. Omodern redan tio år tidigare, men ändå stötte man på rätt
många såna när man höll på och pulade lite med tv privat... Finns det några
modeller idag med lika stora serier?

Fredrik Östman

Re: Bildrör Grundig TV

Omodern redan tio år tidigare, men ändå stötte man på rätt
| många såna när man höll på och pulade lite med tv privat... Finns det
> [...]

Folk-TV:n , Philips med chassi CP110.
Sådana kommer det in för jämnan.

/Morgan

Re: Bildrör Grundig TV

Exakt ,måste finnas många kvar trots 15+ år gammal. Undrar hur många 22uf
lytar man bytt i sådana?

               //Kent

Re: Bildrör Grundig TV

En spann , eller två :-)

/Morgan

Re: Bildrör Grundig TV

Sådana har jag sålt en hel flöck av...
TDA 1139, BUT11, Motståndet mellan bas och jord, , koll på jordförbindelsen
genom kylflänsen, Ripple på 143-volten, eller med ränder i bild ellyerna
koll på kondingarna ur nätdel...
För all del kolla 100/50 i matningen till linjedrivsteget....

Hälsningar från Hönö
Thomas Jensen

Re: Bildrör Grundig TV

år
rätt
några
K9 med konvergenssytem eller K11 med magnetringarna runt halsen på röret är
nog det sista vi sett i fråga om livslängd på en tv...
Har själv en K40 (Nöjesmaskinen) från 1986 och den är igång allltid när jag
är hemma, den har blivit litet slö i röret. Har "blåst röret" på den en gång
för typ 10 år sedan och då blev den som ny igen, men nu är hon så gammal så
om jag "blåser" igen riskerar jag att röret avlider..,.
Hon får gå så länge hon kan.
Jag kör tv-out från N-vidia ur datorn, har henne som stereo med datorns
audio-out (spelar mp3) och det låter så jäkla gott ur basreflexhögtalarna så
det finns inte...
(Jag menar nu ur en tv-burk utan surroundsystem...:-)
Sen tillbaka till din fråga om stora serier...
Jag tror att den tiden är förbi tyvärr.
Den senaste jag upplevde var nog Grundig, men dom har också börjat med ett
nytt CUC-Chassie för varje årsmodell...
Det gäller att vänja sig om hur ett PSU funkar, eller för all del Hs-en...
I moderna tv-burkar går det fasen inte att byta något annat än de grövsta
detaljerna såsom hs-trafon typ...
Är du riktigt envis så går det att byta dom ytmonterade Mos-trissorna i
verten, men det lönar inte timpengen...

Hälsningar från Hönö
Thomas Jensen

Re: Bildrör Grundig TV

Jo det var för avstämningsspänningen till kanalväljaren.
Motståndet hade 122V spänningsfall över sig så det blev ju varmt.
15 kOhm var det på och det blir 1W i motståndet, men det måste vara på
många fler watt för att inte bli så hett att kretskortet förkolnade.
Med effekttåligare motstånd försvann det problemet ur världen.

Re: Bildrör Grundig TV

Ja jösses vilken kontruktion...
155v in-motståndet Allan-sen en tempkompenserad zeneric. (vad var det nu den
hette...)
Är det någon av er som varit med ännu tidigare?
Jag tänker på K6, K70, K80 å dom med rör i?

Hälsningar från Hönö
Thomas Jensen

Re: Bildrör Grundig TV

TAA550

Jodå, sådana höll jag på att reparera också.
K6 var min stora skräck.  Kändes som ett hobbybygge.
K70 var lite bättre och K80 ännu bättre.
Sedan kom K9 våren 1973 och det var ett stort steg i rätt riktning.

Re: Bildrör Grundig TV
De första s/v-tv jag mins, var med linjeröret PL36/504, DY8.. som
likriktare, bilden brukade "blomma" när röret tappade ström. Roterande
trumma på sidan av Tv-n till VHF- kanalväljaren, fintrimmer med en större
ratt. Brukade bli kontaktfel i kontakfjädrarna, man fick dela och smörja med
"kontakt-fett" (fins det fortfarande?). UHF-konverter som extra låda ovanpå,
senare byggdes de om som parabol-mottagare om jag mins rätt.

Philips färg-tv (chassi?) var det 2 x PL509/519 och ett PL500 i linjesteget,
ett likriktarrör till högspänningen, mins ej vilket GY?, en
säkerhets-brytare till plåtkåpan, som slog ifrån när man öppnade
högspänningsdelen (röntgen-strålning?). Man testade med en skruvmejsel om
det var kräm på anoden på PL509, brukade slå ca 10mm om det var rätt
spänning, "var det dåligt handtag på skruvmejseln vaknade man". Provade
rören genom att knacka på dom, om det blev överslag bytte man, det var nog
några hela rör man knackade sönder också. Säkringsmotstånd "sprättar" som
löste, när man lödade om och var vårdslös fick man lödtennet i ansiktet.

 En av de första av Luxors heltransistoriserade (66 82631), ca 1972 hade en
nätmodul som brukade kallas "likkistan", (svart låda). Den gick ofta sönder
och man hade många i service-bilen.

Gamla minnen Bertil L.

Re: Bildrör Grundig TV

Härliga minnen som jag också har  :-)

Re: Bildrör Grundig TV

en
sönder
O ja eller "idiotmodulen"
Fick faktiskt in rutin på att laga dom till sist...
Jag byggde en jigg att testa dom i med en 60W glödlampa som belastning...

Hälsningar från Hönö
Thomas Jensen

Re: Bildrör Grundig TV

Servicebilen ja, det minns man ju från när man var liten och TV'n pajade
och det kom hem en reparatör och lagade på plats och fick betalt kontant..

Existerar det TV-reparatörer som lagar TV hemma hos kunden numera ?

Re: Bildrör Grundig TV

Jajemen det finns iaf en Firma i Köinge, mellan Falkenberg och
Ullared, ute i ingenstans alltså, som gör så.

Mvh
Fredrik Möller

Re: Bildrör Grundig TV

en
sönder

Jag gör det ibland när det gäller enklare fel i stället för att kånka å bära
på apparaten, men det blir mer och mer sällsynt på grund av nyare apparaters
konstruktion.

Hälsningar från Hönö
Thomas Jensen
Re: Bildrör Grundig TV