Bildens underkant hamnar överst (Finlux 50F25)

=_NextPart_000_0034_01C36C77.76F854C0 Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1" Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

V=E5r trotj=E4nare fr=E5n Finlux, en modell 50F25 f=E4rg-TV, har ett=20 problem som tilltagit gradvis under ett halv=E5rs tid. Nedan ett=20 f=F6rs=F6k att beskriva felet.

N=E4r TV:n kallstartas s=E5 b=F6jer den inte av bilden vertikalt=20 riktigt r=E4tt. Bilden ser p=E5 det hela taget bra ut, men linjer=20 som h=F6r hemma l=E4ngst ner i bild, hamnar =F6verst i bild. Man kan=20 se vita flimrande linjer som sannolikt =E4r information f=F6r=20 text-TV d=E4r uppe. Jag kan inte s=E4ga om dessa linjer, som=20 upptar 1-2 cm i h=F6jdled p=E5 en 25-tums sk=E4rmyta, ers=E4tter=20 de linjer som h=F6r hemma d=E4r eller om de =F6verlagras och=20 blandas.=20

L=E4ngre tillbaka s=E5 var detta ett problem under de f=F6rsta=20 minuterna av anv=E4ndning av TV:n. N=E4r den blivit varm ordnade=20 det upp sig och bildfelet l=E4ngst upp f=F6rsvann. Nu verkar det=20 som att de felaktiga linjerna kommit f=F6r att stanna. Kanske=20 f=F6rv=E4rras problemet ytterligare =F6ver tiden.

Tacksam f=F6r reparationstips.

Anders

Reply to
Anders Skelander

=_NextPart_000_00AB_01C36CC4.5F1494C0 Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1" Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

Hej Anders,

F=F6rst, det =E4r ett Finlux 3000 chassi du =E4r lycklig =E4gare till. P=E5 din beskrivning av felet s=E5 torde det vara en = elektrolytkondensator som =E4r felaktig, dessa uppf=F6r sig precis som = du anger n=E4r de b=F6rjar f=F6rlora sina egenskaper.

I detta fallet skulle jag tro att det =E4r Ck4 100=B5/35V som =E4r boven = i dramat, den sitter p=E5 det v=E4nstra kortet sett bakifr=E5n under = kylfl=E4nsen till vertikalslutsteget. F=F6r att konstatera att det =E4r denna kondensator som beh=F6ver bytas = s=E5 skall du g=F6ra en kallstart av TV:n, ta d=E4refter fruns = h=E5rf=F6n (bry dig inte om vad hon s=E4ger) och v=E4rm upp kondensatorn = samtidigt som du tittar p=E5 bilden, =E4r det som jag tror s=E5 kryper = bilden ut till normal storlek. Har du kylspray hemma s=E5 kan du ge kondensatorn en duvning med detta = och d=E5 drar bilden ihop sig igen, detta f=F6r att vara riktigt s=E4ker = p=E5 att det =E4r r=E4tt komponent som ger felet.

Om ovanst=E5ende inte hj=E4lper s=E5 g=E5r du vidare till Ck11 som = sitter utanf=F6r kylpl=E5ten, men den =E4r p=E5 l=E5nga v=E4gar inte = lika felbeh=E4ftad som Ck4.

Hj=E4lper inte detta f=E5r du b=F6rja fels=F6ka med f=F6nen p=E5 det = h=F6gra kortet, d=E4r sitter en kondensator i =F6verkant p=E5 kortet med = pos. Cz2 4=B57/250V, den ger ocks=E5 s=E5dana fel du beskriver.

Skulle detta inte hj=E4lpa f=E5r du =E5terkomma. leifline

"Anders Skelander" skrev i meddelandet = news:PpY2b.5745$ snipped-for-privacy@nntpserver.swip.net...

[...]

leifline

leifline wrote:

mvh leifline

Reply to
leifline

De flesta har någotsånär moderna läsare och har inga problem med olika format. De som låtsas bli upprörda har inget bättre för sig än att hacka på folk som råkar bryta mot normerna.

Du har gett mycket mer värdefulla råd här i gruppen än "Demmpa" någonsin har gjort, bry dig inte om honom.

Jag använder en väldigt vanlig newsläsare som heter Agent, ett freeware program. Det visar inte html, men det är i alla fall intelligent nog att plocka ut text-informationen från html och visa det som text.

Sedan kan jag, om jag vill, kolla hur det skulle se ut som html också genom att öppna html-sidan i min browser, men det gör jag nästan aldrig.

Nåt enstaka html-meddelande stör inte mig i alla fall, jag ser bara text-informationen i det.

--
Roger J.
Reply to

Tack skall du ha för den förklaringen, undrade lite vad jag hade ställt till med. Skulle jag missa i framtiden får du ta mig i örat igen. Låt oss nu lämna detta ämnet för att koncentrera oss på Anders trasiga Finlux och återgå till den ursprungliga tråden. leifline

Reply to
leifline

Till Demmpas försvar måste jag säga att han har hjälpt mej massor av gånger i windows-gruppen. Men , visst finns det notoriska gnällisar , men Demmpa är inte en av dom. /Morgan

Morgan

+remove_this wrote

:)

Ditt inlägg skickades i nån mixed-variant, iaf visades det i min läsare först som text och sen som HTML, detta är ju förvisso onödigt men fortfarande läsbart, det är värre när folk postar i ENBART HTML, då blir jag irriterad :)

Men det är alltid bäst med bara text, precis som du skickade nu :)

Tack till dig och andra som svarat (även via mail, någon).

Jag har fått tillgång till en hårfön som frun inte längre använder, efter att vår ettårige son låtit den ligga och dra i toan*.

Denna hårfön ylar som ett JAS-plan med galopperande bronkit. Jag minns med saknad gamla faster Hildas hårfön, som jag fick ta över. Den var lågvarvig, tystgående och gav mycket bra värme för provokation av komponenter.

Isbit i en plastpåse, i brist på kylspray.

Jag återkommer när jag gjort ett reparationsförsök och rapporterar.

Noterar att mitt första inlägg, som tydligen hade HTML-format, orsakat rabalder i gruppen. Jag väljer ibland HTML som meddelandeformat och "Courier New" som font för att få fix teckenbredd vid skrivande av inlägg i Outlook Express. Då kan jag se var jag ska bryta raderna och placera ut citerade rader anförda med ">" på ett snyggt sätt. Sedan när jag skrivit klart, så går jag tillbaka till meddelandeformatet "plain text". Eller så glömmer jag bort det.

Anders

(*) Där hamnade även min fina Ericsson R520m i orange/silver, så nu har jag måst uppgradera till en T610.

Reply to
Anders Skelander