nikrotal 80 eller kanthaltråd i vattenvärmare

Hej

Har en genomstr=F6mningsv=E4rmare ( durchlauferhitzer ) fr=E5n Tyskland som =E4r =E4mnad till att v=E4rma sm=E5 m=E4ngder varmvatten p=E5 en sommarvilla .Hittar inte m=E4rket p=E5 internet och f=F6rs=E4ljaren vill inte ha med saken att g=F6ra . Pga. felkoppling av vattenledningarna s=E5 gick motst=E5ndstr=E5den s=F6nder och f=F6rs=F6k att l=F6da ihop den med silverlod har inte lyckats , det har inte h=E5llit i l=E4ngden . Tr=E5den som =E4r ganska styv och =E4r lindad i spiral och placerad i en l=E5ng spiral i sm=E5 kanaler , ( 3 kanaler med l=E4ngd ca 100 mm ) i en cylinder av porslinsliknande material. Tr=E5d diam. 0.5 mm .Totala antalet kanaler =E4r 6 , d=E4r vattnet cirkulerar mellan gavlarna och in mellan de kanaler d=E4r tr=E5den finns f=F6r att sedan g=E5 ut till avtappningsst=E4llet .

Har hittat tr=E5d p=E5 Elfa , men vet inte vilken typ som =E4r b=E4ttre .Elfa s=E4ger att man kan v=E4lja mellan kanthal och nikrotal 80. Har ni n=E5gra erfarenheter att dela med er , vad skall jag v=E4lja ? =C4r deras tr=E5d styv att hantera ?

T=E4nkte s=E4tta upp en st=F6dtr=E5d i svarven och mata tr=E5den runt denna med l=E5gt varvtal f=F6r att skapa en helt ny v=E4rmetr=E5d. Vet inte exakta l=E4ngden d=E5 jag inte dragit ut den gamla tr=E5den =E4n , men m=E4rkeffekten =E4r =F6ver 2 kW .

Tror det g=E5r att l=F6da =E4ndarna i m=E4ssingsbultarna med silver , men originalet ser punktsvetsat ut . Apparaten var mycket bra n=E4r den fungerade, och ute i Europa l=E4r de vara allm=E4nna , men ink=F6pspriset lockar inte

Kommentarer =F6nskas , tack ralle

Reply to
ralle

du kan förmodligen inte löda alls utan måste punktsvetsas eller krimpa med hylsa i förmodligen samma material som själva tråden

iom att det går i keramik så blir det förmodlinge 4-500 grader varm och kanske mera så kommer vanlig mjuklödning inte att fungera, och villkoret för att övh. löda så måste lodet väta mot värmetråden, och det är där problemet är... krimpning är det vanligaste sättet att ansluta kanthal som jag har sett hittils

Själv tycker jag att det är skumt att man använder öppen värmetråd i keramik - oftast brukar värmare vara stålkapslade och i slinga direkt i vatten eller lindad kring rör med vatten igenom och hårdlött mot röret.

Själv tror jag att det bara är att ge upp renoveringsförsöket, då just anslutningarna är det jobbiga när det gäller värmetråd - sedan är det en säkerhetsgrej om man lyckas laga det på 'proffesionellt sätt' så att det är i samma status som om det var fabriksnytt, för det är bara då som alla stämplingar och godkännanden gäller i situation om det händer något vid tex brand och försäkringsfrågor efteråt.

torbjorn.ekstrom skrev:

Jag har en Krimptång för F-kontakter, men vad står krimp för?

--

Mysko
Reply to

Mysko skrev:

Krympa, alltså klämma ihop metallen så det blir kontakt och mekaniskt hållbart. Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

Steve Dahlqvist skrev:

Varför säger man då inte krymp? :)

--

Mysko
Reply to

anglosaxiska ;-)

Mysko skrev:

Här kanske är dags för en liten förklaring (kom på att jag själv ville veta mera...) Krimp stavas crimp på engelska och kan översättas med bl.a. "vecka" och då pratar vi inte om typ vecka 15 utan mer att skrynkla ihop. Detta passar rätt bra om man sett resultatet av en crimptång och en exempelvis en F-kontakt. Nu har jag förhoppningsvis redat ut det. Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

Vad är lämpligt sätt att ansluta värmetråd (t.ex. kanthal) om man önskar bygga ett mindre värmeelement för att t.ex. lödning av bga chips..? (260 C°) Under övervakning förstås. Tänkte om man kunde använda delar från brödrost, ugn, strykjärn, brödrost el reservdelar till föregående.

. .

Kan du utveckla ang kapslingsteknik ..? (öppen resp stålkapslad)

med rostfritt eller stålkapslat menar jag sådana som man ser i vattenvärmare, brukar också finnas i tvätt och diskmaskiner som stavar eller slinga (även grillelementet i ugnen och i IR-värmare är av den typen). Efter granskning av sådana som har gått sönder så verkar dessa vara ler eller kerampulverfyllda där kanthaltrådspiralen går inne i röret.

dessa går inte att reparera när de går sönder...

Om jag uppfattar dig rätt har du en variant med löst liggande spiraler i rörspår och utan fyllning i keramikhållare, där man matar vatten igenom.

Inte riktigt vad jag väntade mig, då den lösningen med kanthalspriral i keramik brukar ses i spisar för tex uppvärmning av ugnsidor (under och övervärme) och knappast i samband med vatten...

Steve Dahlqvist skrev:

Japp det stämmer så bra det. Å veckar man nått blir det ju mindre mao krymper. Men crimp är ju det rätta. Tack för det. Jag brukar iofs säga presstång.

--

Mysko
Reply to

Tr=E5den verkar vara punktsvetsad i bultarna och slingorna ligger i direkt kontakt med vattnet .Har nu provisoriskt reparerat genom att b=F6ja =E4ndarna p=E5 till sm=E5 krokar och kl=E4mt ihop en skarv som sedan gjorts stark med silverlod.Detta gick ganska l=E4tt med en biltema gasolbr=E4nnare modell mindre. Tr=E5den blev gl=F6dhet och lodet rann bra ut .Det ser hyggligt ut och apparaten verkar fungera .=C4r dock fundersam om effekten nu =E4ndrats mycket n=E4r tr=E5dl=E4ngden nog =E4r kortare och vem vet hur slingan ligger inne i kanalen, =E4r d=E4r slingor i kontakt med varandra V=E4rmeelementet blir p=E5 yttre sidan i v=E4rmingsskedet inte speciellt varmt , man kan bra h=E5lla fingrarna p=E5 "porslinet". Har =E4ven inhandlat kanthaltr=E5d i Clas Ohlsson som jag skall experimentera vidare med .

Tycker ni att detta =E4r en grej som kanske borde skrotas ur s=E4kerhetssynpunkt ? undrar=20 ralle

Reply to
ralle