Luxor 5597 Konstig bild

Hej

Min gamle trotjänare till TV håller på att ge upp. Någon som varit med om nedanstående symtom tidigare?

Färgerna beter sig väldigt konstigt.

Röd färg blir någon blandning av gulrött Gul färg blir ljusblått Blått blir lila

Ju längre ut mot högersida av bildenkanten desto mera av originalfärgen syns. Även längst ner i vänstra hörnet kan man se original färgen.

Bilden har också blivit kornig.

Detta fenomen utstod första gången för 2 månader sedan men efter TV varit avstängd ett tag fungerade allt normalt igen. Nu verkar det dock som om detta fenomen blivit permanent.

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

MVH Lars

Reply to
Larso

"Larso" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@news.wineasy.se...

Luxor 5597 = Nokia CORE 2

Din beskrivning av färgfelet får mig att tro att det är något med avmagnetiseringen som är felaktigt, om det ser ut som på bilden under,

så skall du stänga av Tv:n med strömbrytaren i c:a 20 min och därefter göra en kallstart. Hjälper inte detta så får du kolla lödningarna på PTC-motståndet och hjälper inte detta så är nästa moment byte av PTC:n.

Ang. att bilden blivit grynig kan ha en räcka orsaker, börja med att byta elektrolytkondensatorerna i plåtburken (kanalväljare/MF enhet) till vänster på bilden:

för övrigt kan du läsa lite om vad som är vanliga fel i detta chassiet på följande länk:
Lycka till, /leifline

Reply to
leifline

Det har troligen att göra med avmagnetisering av bildröret. (Det här felet kan uppkomma om TV:n flyttats nyligen, till ett annat rum eller till en annan plats. Felet har också med jordens magnetfält att göra.) Det finns en inbyggd krets som gör det varje gång TV:n slås av med huvudbrytaren. För att avmagnetisera kan du slå av och på med huvudbrytaren 3-5 ggr. Det ska vara kallstarter. TV:n måste alltså kallna ca 15 min efter varje påslag. Gör följande: Slå på TV:n så att den startar upp med bild. Ha den på ca 1 min. Slå av TV:n med huvudbrytaren och ha den avstängd ca 15 min. Upprepa den här proceduren 3-5 ggr. Du kan och kolla hur TV:n står i förhållande till väderstrecken. En bra kompromiss är att ställa den i nord-sydlig riktning.

/Janne

Janne

TV:n skall stå i den riktning man kommer att ha den i fortsättningen. Om man vrider den efter avmagnetiseringen kan bilden bli missfärgad. Man skall alltid stänga av TV:n ordentligt med den riktiga strömbrytaren på själva TV:n med jämna mellanrum för att få den där avmagnetiseringen. T.ex. varje natt eller en gång i veckan.

Hej igen.

Tack för tipsen. Det verkar som om allt pekar på att det skulla vara ett avmagnetiseringsfel. Tittar jag på bilden som leifline har skickat så tycker jag kunna urskilja det cirkulära mönstert. Dock skiftas inte färgerna så mycket.

Beträffande att göra manuella avmagnetiseringar så slår jag av TVn med strömbrytaren varje natt & TV har stått på en och samma plats de senaste 7 månaderna.

Jag skall ta och kolla lite under helgen och se ifall jag kan få fart på den.

/LarsO

leifl>

Reply to
Larso

Inga stora högtalare i närheten? (Eller något annat som kan generera magnetfält.)

--
May all spammers die in horrible pains!
Reply to

Visst står det ett par högtalare omkring 1 meter ifrån tv åt vardera håll men dessa har stått på samma plats i 7 månader utan problem.

Det konstiga är att detta fenomen kommit och gått några ggr. Iofs så såg det värre ut då än vad det gör idag då detta blivit permanent.

I övrigt så hittar jag inte det PTC motstånd som leifline tror kan vara dåligt. Trodde ett tag på att det kunde vara den nu upptäckta kondensatorn i serie med ett motstånd som satt ned stucket vid bildrörshalsen men ack inte. Så om någon vet vart det sitter så hör gärna av er.

Lars

Reply to
Larso

Tror att jag hittade den. Precis där kablarna går ner till huvudkortet. Det såg ut att varit ganska varmt där. Vad skall denna PTC har för värde i rumstemperatur? Min mätte 1.5kOhm. OK eller felaktigt?

Tack på förhand Lars

Reply to
Larso

Oj vilket skrivande det blev. Kanske märks att man inte är någon TV-tekniker.

Det jag tidigare hittade var motstånd R701 vilket mätte 1.5 kOhm vid rumstemp. Kan detta vara en PTC? Den ökar sin resistans vid minskning av temperaturen.

Sedan hittade jag någon som skrev att PTC såg ut som en vit stående sockerbit med 3 ben. Hittade en sådann också R651. Någon som vet vad denna ha för värden då den är korrekt?

Åter igen.... Tacksam för svar

// Lars

Reply to
Larso

"Larso" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@news.wineasy.se... : Oj vilket skrivande det blev. Kanske märks att man inte är någon : TV-tekniker. : : Det jag tidigare hittade var motstånd R701 vilket mätte 1.5 kOhm vid : rumstemp. Kan detta vara en PTC? Den ökar sin resistans vid minskning av : temperaturen.

Nej. Tvärtom ska det vara. Den ska öka sin resistans kraftigt vid temp.ökning. : : Sedan hittade jag någon som skrev att PTC såg ut som en vit stående : sockerbit med 3 ben. Hittade en sådann också R651. Någon som vet vad denna : ha för värden då den är korrekt?

Har inget schema här mitt i natten (för att bekräfta pos.nr.) , men du har säkert hittat rätt eftersom det finns bara 1 vit komponent på detta chassiet. Bild :

Normalt lågohmig (ca 25Ohm) , tror jag , ska jag tillägga. Jag brukar skaka dom , och låter dom som en maraccas är dom kass. Ett mycket vanligare fel är att dess lödningar är dåliga. /Morgan

Reply to
Morgan

Hej igen. Vi kan nog konstatera att jag hittat 1 fel i alla fall.. Det var åtminstone 6 bitar som låg och skramlade i plastburken.

Frågan är då om NTC ifall den har fått stryk eller inte. Det såg ut att varit väldigt varmt runt denna Mätte 1.5kOhm vid rumstemp.

Lars

Reply to
Larso

Ja , då är den kaputt. Anteckna vad som står på den och vänd dej till ditt lokala ess (jag , om du bor i Karlshamn). Annars går det nog bra hos allas vår mentor leifline:

Den kan du nog bortse från. Att det varit varmt kring den är normalt.

/Morgan

Reply to
Morgan

Ny PTC i TV'n och bilden är fräsh och fin.

Tack alla trevligt människor på detta formum. Det har varit intressant och lärorikt.

// Lars

Reply to
Larso