Ljusstarka displayer

Hej!

Jag söker folk som kan delge erfarenheter/kunskap rörande ljusstarka (dator)-displayer. (färg)

Min tillämpning kräver en display som ger bra bild ute/under tak/i skugga. Men det är ju ändå rejält ljust (vilket i.o.f.s. är en fördel, eftersom de i systemet ingående videokamerorna ger så mycket bättre bildkvalitet...) Det känns som att CRT får utgå, utan att det får bli någon "platt" variant som t.ex. LCD eller plasma (finns ytterligare?)

Jag vill nog ha åtminstone (ca) 850 pixlar i Y-led och (ungefär)

4:3-proportioner.

Jag har förstås Googlat i ämnet, men får mest bara upp displayer som sitter på kameror och mp3-spelare och slikt!...

/Johan S

Reply to
Johan Stäck

Vad är det för storlek på budgeten ..?

Den är naturligtvis inte obegränsad, men givet att jag hittar en bra lösning, så är sannolikt min slutkund beredd att betala för det.

Jag kommer nog att lägga över pris/prestanda-avvägningen på kunden. Jag fungerar som "integratör". Kunden får köpa displayen själv, efter min rekommendation. Systemet i övrigt är inget low-budget...

/Johan

Reply to
Johan Stäck

Vad är det för storlek .. ? Video, eller bara rullande text osv.. ?

Det är video med överlagrad grafik. Videon kan vara i flera fönster som typiskt är (X*Y) 500*700 pixlar och uppdateras 25 eller ibland 50 ggr/sekund. /J

Reply to
Johan Stäck

Har sett flera som använder plasma skärmar i inbyggnadslådor (model stor). Värme & energi får kollas dock ;)

dock - plasma är inte bra om det skall vara igång många timmar då man lätt får inbränning och ojämnhet om du ha stillastående text eller logga.

10000 timmar är ingenting (ca 14 månader kontinuerlig drift) i livslängd om det skall vara igång hela dagarna. Även om man hittar LCD-varianter med bra kontrast och ljusstyrka så bör man vara väldigt säker på att kallkatodrören som lyser upp bakom går att byta ut samt är tillgängliga som reservdel då sådana tappar ljusstyrkan sakta men säkert med tiden.

Hörde av någon källa att dom stora reklamdisplayerna på flygplatser måste i stort sett byta årligen då dessa inte på något sätt har samma hållbarhet som de gamla CRT-monitorer, som kan hålla igång både 5 och 10 år med 24h/365d drift.

mao är kostanderna för displayernas slitage och utbyte med drifttiden inte alls oväsentlig i den totala driftsbudgeten.

torbjorn.ekstrom skrev:

Jag har letat vidare, och nu märker jag att det som man skall Googla på tycks vara "sunlight readable".

Vanliga LCD-displayer anges ha en ljusstyrka på typiskt 250 - 200 cd/m2. Plasma hittar jag med typiskt 1500 cd/m2

Speciellt ljusstarka LCD, exempelvis

anges till 1750 cd/m2

CRT har jag inte hittat med angivande av ljusstyrka, men jag antar att dom ligger någonstans mellan vanliga LCD och plasma. Dom verkar nu "dö ut" ganska snabbt...

Jag tänkte också testa en videoprojektor med "back-projektion"

Det är (förstås) mitt golf-video-projekt som rör på sig. Har kört inomhus hittills, men nu skall jag börja prova på en s.k. "Driving-range" där några av utslagsplatserna är under ett skärmtak.(dom är egentligen bara helt öppna framåt vilket i detta fall är nära norr)

Jag skall ringa en svensk återförsäljare av ljusstarka LCD-displayer och lyssna lite med dom.

/Johan

Reply to
Johan Stäck

När dom är nya, ja.

Precis,

Efter vad jag förstått så är det på samma sätt med plasma-displayer som med CRT, (den grundläggande tekniken är också besläktad) att dom tappar i ljusstyrka.

Jag såg någon tillverkare som angav en tid (jag tror 50000 timmar) under vilken ljusstyrkan inte skulle understiga den ursprungliga mer än 50%.

Ljusstyrkan hos LCD avtar väl i takt med att belysningen bakom skärmen blir svagare, och denna kan man tydligen i vissa fall byta ut...

Fick tag på en svensk leverantör av displayer idag, men dom stod på en försvarsmässa och var stressade, så vi skall prata vidare i morgon...

/J

Reply to
Johan Stäck

Det sitter ofta ett "vanligt" kallkatodlysrör som man kan byta ut i vissa fall.

Moderna flyginstrument är displaybaserade och skall vara läsbara i direkt solsken. Kan det vara ett sökuppslag??

Thomas

Reply to
Thomas Lindberg

Jag kan ge en uppdatering: Idag var jag ute på den (för säsongen) nyöppnade banan (vi talar Norrland här...) och testade.

Det visar visar sig då att en vanlig LCD-display faktiskt tycks göra jobbet! Jag befinner mig under tak och med glesa väggar i alla riktningar utom norr där bollarna slås ut. Ljuset är starkt nog för att kamerorna skall kunna köras med 1/500 sek (jo, videokameror *har* slutartids-inställnind, även om många semesterfilmare inte vet eller bryr sig...), men ändå inte så starkt att det bländar displayen.

Visst, det skulle se bättre ut med ett snäpp bättre ljustyrka, men i stort sett så funkar det.

Ett annat besläktat problem som nu dyker upp är att få tag i displayer som är lite större (i tum) utan att ha för många pixlar. Stora datordisplayer har oftast alldeles för hög upplösning(för min applikation), och dom skall ju (till skillnad mot CRT) helst köras i "native" upplösning. Jag vill helst slippa expandera video-fönstren, för det blir fult (och tar datorkraft).

Skule tro att LCD-TV kan funka bra. Skall kolla lite!

/Johan S

Reply to
Johan Stäck

till detta så bör man kanke ha en ljussensor för omgivningsljuset som automatiskt justerar ljustyrkan - då detta och livsläng har ganka mycket med varandra att göra

trots all är det bara en viss kontrastområde som är intressant och lysbehovet väldigt olika beroende om det är solljust eller mulet/kvällning.

kom ihåg att digitalprojektorer har ca 2000-4000 timmars drifttid på xeonlampan och att man kalkylerar in ersättningslampkostnaden i driftbudgeten (kanske småpengar i sammanhanget).

torbjorn.ekstrom skrev:

Så är det på min nya mobil :) Sony ericsson w810i

--

Mysko
Reply to