en liten line-level audio preamp? någon?

Hejsan.

Jag undrar om någon har ett förslag på en liten (=tändssticksask?) pre-amp för line-level audio.

Dvs jag måste skicka stereo-ljud (RCA kontakter) från en ljud-enhet till en annan, men ljudnivån på källan är LITE för låg.

Tips någon?

Reply to
kalev-

"kalev-" kirjoitti viestissä news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...

- Det ultimata vore väl något i stil med

eller någon annan lämplig "tändsticksask" i RDL:s sortiment... Men tyvärr, dom kostar multum ;-[

hälsningar Esko

Reply to
Esko Haukkanen

Elfa har (hade) en byggsats för phono preamp. Kanske fungerar? Jag har en, driver den med ett 9-voltsbatteri och det funkar kanon.

--
John-Henri Eklund
mail@john-henri.nu

Jag tror att denna och andra phono preamps har inbyggd kompensation förr RIAA kurvan för att kompensera för olinjär inspeling på grammofonskivor. Dvs den är olinjär över frekvensen. Det är nog inte vad kalev- vill ha.

Thomas

Reply to
Thomas Lindberg

eller
borde ha något.

Hittar i princip vad jag är ute efter - en "Velleman"-kit. Modellnummer K2572 - om någon undrar...

Fast det blir ju mera jobb än jag hade räknat med..ujj.

Reply to
kalev-

Thomas Lindberg skrev:

Vilken slutledningsförmåga. Helt enastående. Vad skulle annars en phono förförstärkare ha filter för? Iofs så är ju RIAA-kurvan antagen av IEC.

Reply to
Garamond

Garamon,

eftersom jag inte brydde mig om att kolla vad det var för sorts amp, om den var linjär eller inte, så *trodde* jag att *den* var RIAA. Att phono preamps är olinjära vet nog bara de som var med på den tiden när vi byggde förstärkare. Skivspelare för vinyl har ju varit ute ett tag men är vist på väg tillbaka.

*Vet* man att en phono preamp är olinjär så är hela utläggningen överflödig. kalev- ville ha en preamp för att lyfta en nivå som var för låg. Min tolkning är då att han borde ha en linjär amp. Att han sen snackar om phono tyder på, för mig, att han inte viste (nu vet han) att en sådan är olinjär.

Mycket ord för ingenting, men i alla fall ...

Thomas

Reply to
Thomas Lindberg

Var i kalev- inlägg kan du läsa att han har skrivit "phono"??? Jag kan iaf *INTE* läsa det i något av hans två inlägg, däremot så skrev han i sin första postning följande "line-level audio" och "(RCA kontakter)".

Däremot så skrev John-Henri Eklund "phono preamp"!!!

Demmpa
Reply to
Demmpa

När det står 'max 50 mV' så blev jag lite orolig och var tvungen att ta hem dess byggbeskrivning.

mycket riktigt - först förstärker man 40 dB (spänningen 100 ggr) och därefter dämpar man utsignalen med spänningsdelare mha potentiometer.

Det betyder att utimpedansen varierar mellan 0 - 1kOhm (och dom två 1 uF-kondingarna i serie förklarar den höga 'lägstafrekvensen') beroende på 'volym'-inställning på potentiometern - inte det mest ideala lösningen IMHO..

Jag menar att lågbasens gränsfrekvens kommer att ändra upp och ned beroende på 'volympotens' inställning och ansluten lasts värde då f=1/2*PI*R*C visar att 1 uF vid 1 Kohm impedans ger att 3 dB-gränsen är vid 157 Hz i kombinatiom med 1K potentiometern och ingen last inkopplad.

Ehh.. opps - så det blir när man räknar efter, tydligen inte ens 40 Hz som lägstafrekvens klaras av som lovat i specen...

...utan 3 dB avrullningen från max förstärkning är ca 178 Hz vid ställd full utnivå med 10 kOhm last och 50 pF kabelkapacitans och vid 20 Hz är nivån -20 dB av utsignalens maxvärde, och potentiometern ställd vid 20 dB dämpning så är -23 dB-punkten (3 dB avrullningen) vid 165 Hz och 20 Hz vid -40.2 dB. 150 Hz området är det som rör sig mest när man justerar utgångspoten upp och ned - har man 1kOhm last så är 3 dB-gränsen redan vid 278 Hz...

Detta baserat på utgångsstegets design även om man skulle ha en ideal OP-amp före...

--
Den här kretsen fungerar _inte_ om du i några lägen också vill köra med
orginal line-nivåer (100 - 150 mV) då det kommer att klippa på utgången

Jag tackar alla för förslag och kommentarer. Nu är det inte audiofilgrejjer jag är ute efter och vill inte bränna FÖR mycket stålar. Men jag vill absolut fixa problemet, så ljudnivån *ungefär* överänsstämmer med alla andra ljudkällor- jag får väl hoppas att den har OK ljudkvalitet.

Den enda vettiga som jag kunde hitta: TC-780 "Stereo Line Level Amp / Booster" ...beställde den från staterna, inkl 220VAC adapter.

(Ganska långt ner på sidan...det är inte en RIAA-justerad preamp, modell

780.)
Reply to
kalev-

Japps, håll isär... Det är snarare så att det är jag som inte har någon koll. Ville bara tipsa om en liten preamp jag använt.

--
John-Henri Eklund
mail@john-henri.nu