Det kittlas -och kostar 10000

Hej!

Jag har nu blåst 3 DV-kameror på sina firewireutgångar.

Förklaringen (tror jag) är den att PC:n sitter på ett ojordat uttag. Jag bor i en i.o.f.s. renoverad med ursprungligen gammal lägenhet där jordade uttag bara finns i köket.

Jag misstänkte att något var lurt. Jag lade ena handen på datorns chassie, och den andra på naken metall på värme-elementet. Det kittlades tydligt.. Jag mätte med en enkel digital V-meter och den gav utslag, men det var inte stabilt. Men, om det kittlas så handlar det ju om toppspänningar på ganska många volt. Eller? Jag misstänker att den höga spänningen på dator-jord måste kunna ställa till skada på ansluten utrustning (för den har ofta annan "riktig" jord). Eller?

Jag har ju tidigare kört ganska mycket firewire-video på datorn utan problem, men jag antar att det beror på hur nät-proppen är vriden i uttaget. Eller?

Nu måste jag tala med värden om att dra fram jordat till min arbetsplats, men för att våga köra mera video, så har jag begått lagbrott och jordat datorn i elementet.

Två av kamerorna är 3000-kronors, och jag tror inte att det lönar sig att laga dom. En av dom är betydligt bättre, och skall nog "kostas på". Kamerorna fungerar fortfarande för "filming". (Men för att få in data från banden måste jag ta en fungerande annan DV-kamera)

Jag har f.ö. börjat göra affärer på tyska Ebay. Där finns ett utbud av DV-kameror som har kvaddad band-mekanik eller annat. Dessa kan man köpa ganska billigt, och dom passar mig bra, eftersom jag bara vill köra "live". Jag har gjort några avslut, men inte fått hem varorna än...

/Johan

Reply to
Johan Stäck

Ja det där är helt normalt om man kör ojordat.

Bra dokumentation, som bekräftar det jag "anat". Jag inser att min kostnad nog bör räknas upp ytterligare. Jag har nog blåst en firewire-kopplad extern disk (jag förlorade inte själva disken utan bara drivelektroniken), samt antagligen även en USB-dito... Typiskt är väl att det som blåses är sådant som kopplas i och ur under drift.

/JS

Reply to
Johan Stäck

| Bra dokumentation, som bekräftar det jag "anat". | Jag inser att min kostnad nog bör räknas upp ytterligare. | Jag har nog blåst en firewire-kopplad extern disk (jag förlorade inte | själva disken utan bara drivelektroniken), samt antagligen även en | USB-dito... | Typiskt är väl att det som blåses är sådant som kopplas i och ur under | drift.

Så länge grejen man kopplar in inte har egen spänningsmatning och - framför allt - egen jordning, så borde inte en svävande spänning i chassiet kunna påverka apparaten man kopplar in. en fågel kan ju sitta på en kraftlednnig utan att bli stekt om man jämför. DV-kameror och externa hårddiskar och andra saker man kopplar in via firewire eller USB har ofta batteridrift och plasthölje, så jag tycker inte att det borde vara några problem. Jag kan annars bekräfta att det kan bli ganska hög spänning mellan chassie och jord, det märkte jag en gång när jag skulle koppla ihop två datorer med en korskopplad parallellkabel. Datorerna var inte anslutna till jordade uttag, och det var en betydligt starkare känsla än en lätt kittling.

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

Jag kör ofta mina DV-kameror via sina nät-adapters. Ofta har jag ju tagit i dem när jag kopplar i firewire-kablarna, och kan väl ofta vara skapligt jordad och överföra denna jord till kameran. Då kan man ju få åtskilliga volt i firewire-kabeln PC-kamera. Jag *hoppas* i alla fall att jag har förstått orsaken till mina missöden. Om jag har fel så riskerar jag ju ännu flera förstörda kameror... Inte kul..

Firewire är uppenbarligen inte så robust. Det är inte ovanligt med

-defekta kablar

-defekta firewire-portar i PC:n

-Dessutom är den lilla 4-pinnars firewire-kontakten (honan i kameran) mekaniskt svag.

De två första felen är relativt billiga att åtgärda, men när kameran smäller, då blir det betydligt dyrare...

/JS

Reply to
Johan Stäck

Jag hoppas på att det är ett el-element som du har "jordat" datorn mot så att det inte är ett vattenburet system. Om det är ett vattenburet system så gör du inte bara ett lagbrott du äventyrar även andras liv och egendom, eftersom det finns stor risk att det går ut spänningar i många andra lägenheter.

+Johan Stäck wrote

Detta har jag aldrig haft problem med faktiskt, och jag har kört en del firewire, dels DV-kameran hemma och dels på jobbet där vi körde en del externa diskar över FW innan USB2 kom och segrade..

Japp, den kontakten är inte speciellt bra, fattar inte varför man envisas med sådana i DV-kameror rent generellt, SÅ mycket större är inte den "riktiga" kontakten.

Har inte lyckats smälla nån FW-utrustning hitills lyckligtvis.. iofs har jag dock jordat i hela lägenheten, och även jordat till datorerna i huset jag bodde i innan.

"Johan Stäck" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...

Är du säker på att elementet är jordat? Det behöver inte vara självklart.

Reply to
Fredrik Östman

Kanske man borde sätta någon slags "spänningsvarnare" på element för sådana här scenarion..?

Spänningen mellan en ojordad "jordad dator" och jorden på ett uttag kan uppgå till 115 Volt, men varierar beroende på balansen av kondingarna i datorns avstörning, dom ger inte speciellt många milliampere när det går igenom kroppen eller uppmätt via multimeter pga hög inre impedans (litet kondingvärde), men det farliga är att koppla 2-6 'jordade apparater' till en uttagsskena så kan det sammanlagt - om uttagen är vända på minst gynnsamma sätt - ge strömmar som väl är kännbart och tom. livsfarliga (>20 mA, > 50 Volt)

dina nätadaptrar till DV-maskinerna är dubbelisolerade (om du inte har amerikansk skit förståss där kan det vara si och så med den saken... ... har sett NiMh-laddare där de fullt åtkommliga kontaktfjädrarna är 'hot' direkt till 115-volten...) och betyder att de har ingen referens mot jord övh. och i elektrisk synpunkt kunde lika gärna häga fritt i luften ala fåglarna.

Storsmällarna som krashar din firewire är i allafall inte den vägen pga ojordad dator.

och du - ta bort anslutningen mot elementet omedelbart!!! Vattenvärmeelement är inte garanterat jordat utan kan mycket väl ha plaströr kortare eller längre sträckor med dålig avledning av ev felsström.

Detta kan tom. vara avsiktigt gjort för att bryta upp vagabonderade strömmar som annara kan uppgå i 100-tals amperer i rören och medföljande starka magnetfält (minns ellalergikerdiskussionerna för ett antal år sedan).

Skulle din dator få elfel så kan du strömsätta ett helt område eller hela huset och skulle någon unge i någon lägenhet komma åt elementet och pappas _jordade_ dator så kan det bli väldigt olyckligt och _du_ är då ansvarig för detta - om det upptäcks, vilket dom gör om det är dödsfall pga. el inblandat...

Så, bort med den där jäkla sladden till elementet oavsett hur många DV-spelare som bränns!!

--
Själv tror jag inte att det är skyddsjordsbristen som skrotar din
utrustning iom. att DV-spelarna är friflytande potentialmässigt, även

Den statiska uppladdningen står du förmodligen själv för - tex. sätter
eller reser dig ur din syntettygklädda arbetsstol, soffa etc. och
därefter tar i DV-utrustningen eller fiddlar runt med dess anslutningar
innan anslutning till dator - på så sätt har du laddat upp DV-utrustning
till hög statisk potential tills precis när du ansluter till datorns
uttag - kabom.

Och problemet är klart känn och hörbart märkbart när det är kallt och
vinter ute med låg luftfuktighet i lägenheterna - men problemet är inte
borta bara för man inte hör och känner de statiska urladdningarna även
när det är något fuktigare luft. - har du dessutom heltäckningsmattor
som du rör sig över så få du verkligen skylla dig själv...

Dvs. du måste hantera utrustningen med ESD-tänkande som när du rotar
inne i din dator - dvs. ta i DV-utrustningens och datorns _ledande_
ytter-ytor sammtidigt _innan_ du ansluter sladdarna - på så sätt utjämar
du ev. statisk spänningsskillnad mellan objekten och dig inkluderat med
relativt hög impedans innan det kopplas med sladd och där låg impedans,
det är urladdningstakten samt var på objekten urladdningen sker som
mestämmer om det blir skada eller inte.  - och komm ihåg, detta skall
göras varje gång utan undantag så att du får in vanan - slarvar du, tja
då kan det gå sönder som straff.

Det här är exeptionellt viktigt att göra om du hanterar utrustning i bil
en kall vinterdag, bilar och dina syntetklader samt att man rör sig runt
över ytorna när det skall anslutas etc. gör att precis allt blir
statiskt laddat med olika potentila överallt.

Varför bytte ni? Bara nyfiken.

-- A: Because it messes up the order in which people normally read text. Q: Why is top-posting such a bad thing? A: Top-posting. Q: What is the most annoying thing on usenet and in e-mail?

Reply to
david

+david wrote

Mest för att alla nya datorer har USB som default, medans man måste köpa ett kort extra för att få 1392/firewire.

Jag gillar personligen FW bättre som teknisk lösning, men det är ju bara att inse att det blir en del extra bök, hade det inte varit för DV-kameran så hade jag nog inte haft nåt FV-kort i datorn hemma alls.

..Det var ju en kul grej för övrigt, när vi köpte den kameran (Canon MV750i) så sa ju försäljaren att "Denna har ju både FW och USB, så man kan välja själv".. fint.. Bara det att när man kommer hem visar det sej att USB'n bara kan användas för att tanka över stillbilder från kameran, ska man tanka över video så måste man ha firewire.. gah.. Läser man på kartongen framgår det inte heller att det är så, det står bara att den har både USB och FW-portar.

(Anledningen att det blev just den kamerna var f.ö att den har digital in/ut *OCH* analog in/ut, analog in är INTE vanligt tyvärr.)

USB drar mycket CPU under massiv filflyttande då den tydligen inte har DMA-kapabilitet, medans FW drar nästa ingenting (< 5%) ens när man skyfflar med full stake mellan diskar.

Skall man göra något annat processorintensivt samtidigt med högvolymskrivande på disk så är FW enda alternativet, som tex. videocapturing med gamla kort utan inbyggd komprimeringsmodul ocn man måste hinna med mjukvarukomprimering (huffyuv eller mjpeg med låg kompressionsgrad) så att man åtminstone kommer under 20 Mbyte/s kontinuerligt dataflöde, timme efter timme utan något som helst stall i dataflödet, då sådan ger tappade frames.

För den här typen av användning fungerar helt enkelt inte USB då bara genom att dra USB-musen kan orsaka tappade frames... ...medans för att fylla minnespinnar, ipod, tömma minneskort etc. så duger den då det inte är realtidsprocess på samma sätt.

När jag köper externa disk-lådor så ser jag till att det alltid är kombinerat USB och Firewire och betalar den extra hundringen som firewire-kababiliteten kostar.