Är Dataspider en kuf...?

Dataspider sa: (i ibm.sys)

"Själv har jag jobbat med bärbart och en massa andra pylar genom åren. Har även fått kyssar från prylar som varken har batteri eller varit inkopplade mot elnätet.."

-ID:

Nu får du du berätta om vilka apparater som åsamkar stötar, fast dom varken har batteri eller nätspänning!

Antagligen går du omkring på skrotupplagen och rotar, men jag hävdar att du ljuger igen.. ljuger å ljuger å ljuger. Ta gära med dej Akademiker-Ken till ditt försvar.

**/kent
Reply to
**/kent

Kondensatorer är väl kapabla att ge en kyss utan elnät eller batteri? Spolar är väl kandidat också.

Nej det var inga "kondingar", vi har avhandlat den biten, låt han svara nu.

**/kent
Reply to
**/kent

kom ihåg att det fins kondensatorverkan i saker som inte till synes är kondingar.

TV-rör är en klassiker som laddar upp sig igen trots att man har varit där och laddat ur nyligen, även en del kondigar är tröga att få 'tomma' och är därför man förr i tiden använde bleeder-motstånd just att grejorna skulle förbli ofarliga när dom är avslagna.

att plocka upp en kasakad ur papperskorg hos en TV-verkstad är heller ingen hit - till personalens stora munterhet - det har jag personlig erfarenhet av... :-)

tribolektrisk uppladdning och senare urladdning i torr luft är heller ingen ovanlighet om vintrarna och kan skada både komponenter och få folk att rycka till och kanske tappa saker.

--
drosslar är däremot tämligen ofarliga så länge ingen
skickar in ström i dessa.

Statiska stötar är nog de första man upplever.

Som sagt så brukar det nästa bli misstaget med hojens tändstift och kickstart.

Om kondingar kan sägas att jag fick äran (?) att reparera ett blixtagregat för studiobruk. Alla som har smällt en elektrolyt vet kraften i dem och i den här burken fanns ett dussin som var och en var av strorlek en liter ( tror de var på 10 000 micro/st ). Har nog aldrig varit så rädd när man skulle in och mäta och löda...

CRT och kaskader har vi ju redan gått igenom.

Andra prylar som ger smällar på fingrarna är krypströmmar och potentialfel i t.ex 19" rack.

Har även lyckats med att sparka igång autostarten på diselkraftverk genom att sitta och mäta kring styrelektroniken till kontaktorerna, men det hör ju egentligen till frågan men väl värt att tänka på. En annan "kul" erfarenhet var när jag mätte lindningen till motorn på torktumlaren och ungarna som alltid springer runt en när man försöker jobba, passade på att snurra några varv på trumman.

--
Forutom vad som diskuterats här om "spikar", RMS och handsvett så
skall man även komma ihåg att frekvensen spelar en stor roll och just

Okej... du glömde nämna att du fått många smällar i news. men du verkar vara aningen valhänt (klumpig)

**/EOD -- jag läser inte denna grupp.
Reply to
**/kent

(Detta är min personliga åsikt)

**/kent verkar vara en person med (begynnanade?) psykiska problem. Någon form av borderline, skulle jag tro.

Jag är absolut inte expert på psykiatri, men vänligast, och inte illa menat

**/kent. Men, behöver inte du ta kontakt med en psykolog för att få kontroll över din para...

Kolla bara in din korspostning du gjort i ämnesvalet: "swnet.sys.ibm.pc,swnet.diverse,swnet.teknik.elektronik"

mvh

Reply to
Flakmoppen

Problemet är bara att det är helt vetenskapligt omöjligt att göra en riktig psykologisk analys av en människa enbart utgående från vad eller hur denne postar i Usenet. Det här en väldigt skyddad värld och väldigt många uppträder helt annorlunda i Usenet mot IRL. Det i sig är inte sjukt utan väldigt normalt, det är snarare så att det tyder på psykisk störning om man inte kan skilja på dessa två "liv" på ett bra sätt.

Det finns/har funnits Usenet-skribenter som inte har kunnat släppa en "fight" på Usenet utan gått vidare med att hota/trakassera sina meningsmotståndare IRL, detta är däremot sjukt.

Ganska normala psykiska "svagheter" (inte psykiska sjukdomar) som att t ex inte riktigt kunna acceptera att andras erfarenheter eller upplevelser kan skilja från ens egna, eller att helt enkelt ha väldigt svårt att acceptera att man kan ha fel, är saker som ganska enkelt går att leva med IRL men kan ge väldigt kraftiga reaktioner i sådana här "skyddade världar" som Usenet. Man kan bli riktigt förvånad när man träffar någon IRL som man tidigare har "tjafsat" med på Internet och det kan leda till att man helt måste omvärdera sin "analys" av personen.

--
Olof Lagerkvist           sm6xmk
ICQ: 724451                     @ssa.se

åhh, det här är gammalt - har du inte varit med på Svante Videll tiden sedan BBS storhetstid (har börjat glömma bort hur namnet stavas) **/kent och SV är så stöpta i samma form resonemangsmässigt och fallenhet att gå mot personliga angrepp när det inte finns mer att tillägga från dennes sida i ämnet att jag är ibland övertygad om att det är samma person emellanåt.

har man kört så sedan 1992 eller så, så tror jag inte att ett par besök hos någon hjärnskrynklare kommer att ändra på den saken.

det är bara att strunta i dumheterna när han lägger till sig denna sidan - men fortfarande läsa när han ligger på förnuftig resonemangsnivå - vilket händer :-).

TN och dess filter är i så fall mer 'pain in as' när dom dyker upp.

ämnesvalet:

BBS storhetstid (har

gå mot personliga

är ibland övertygad

någon hjärnskrynklare

- vilket händer

Var det inte någon som la ut hans vekliga identitet i sys.ibm.pc för ett tag sedan, om det stämmer så heter han kent och har tydligen datafirma, sen kan jag hålla med om att han verkar ha en komplex personlighet som drar ner helhetsintrycket.

/putte

Reply to
Putte

Men du är långt tillbaka i tiden nu.

Dataspider har berättat, han får ström i sej när åskan går samt när ungarna leker med torktumlaren, Spider sitter nämligen bakom och meckar med motorn - han tror det blir dynamo av allting.

**/kent
Reply to
**/kent

Olof! Den som ställer "diagnosen" hette Danne P innan han bytte nick. Han behöver bli av med frustration ibland, nu kom "äran" till mej.

Han är den värsta korpostaren av oss alla, om vi skall prata i dom termerna. Mao, faller han på egen diagnos (läs; grepp)

**/kent
Reply to
**/kent

och ungarna som alltid springer runt en när man försöker

Hahaha.... Ja det där känner man igen. Det är väl därför man stannar uppe halva natten och sen stiger upp rödögd som en kaninjävel.

/Morgan

Reply to
Morgan

Jag tror inte dataspider har lyckats laga ett skit, förutom punka på ungarnas cyklar.

**/kent

Reply to
**/kent

fungerar.

Då tycker jag att du ska ta tag i dina problem istället för att klaga på mitt nick så kanske du kan hålla dej borta från personangrepp ett tag.

/p

Reply to
Putte

Nej, detta är snarare intensifierat med de allt mindre geometrierna i kisel som används idag.

triboelektrisk uppladdning kallas i vardagstal för statisk elektricitet och du vet likväl som jag vet att det kan slå sönder känslig elektronik eller att de börja få sporadiska svårsökta fel om man rotar i datorer och elektronik utan sedvanlig ESD-urladdningsritual och ESD-armband etc. i arbetet.

faktum är att ESD-skador står för majoriteten av 'nästanfelen' som ofta inte upptäcks i produktionen, men ger sämre yeld i senare led och 'konstiga' fel ute hos kund.

om tex minneskretsar börja krångla så är det i många fall troligen en gammal ESD-skada som börja synas - och den kan vara flera år gammal.

inom RF så fins det många halvledare som iofs kan vara ganska kralliga i effektålighet - men är ytterst känsliga på gaten och tål ingenting i form av statisk urladdning.

--

> Dataspider har berättat, han får ström i sej när åskan går samt

Men jösses så fel du har. Jag _bygger_ datorer, det är min huvudsyssla. Jag äger inget ESD-armband, aldrig gjort!

Det har ALDRIG hänt mej att någon komponent har gått sönder av "ESD". Inte ens i efterhand, de reklamationer jag fått, har berott på annat.

Du är OTROLIGT akademiskt lagd, och saknar verklighetsförankring, tro mej.

Nej, du börjar påminna om dataspider.. ni spekulerar och tror..

**/kent
Reply to
**/kent

fungerar.

??? HAHAHAHAHA. VAR klaga jag på ditt nick? Berätta nu, Putte. VAR går jag på dej om personangepp.. tala om det också!

**/kent
Reply to
**/kent

Nu får du kamma dig Kenta!

Torbjörn konstruerar grejer som aldrig kommer in i din firma, du har inte den sortens kunder.

Antingen är du trollad eller dåligt påsatt!

*puss*
--
Karon
Reply to

Aha.. han pratar inte datorer..? kanske Torktumlare och TV-minnen?!

Nejdå.. "elektronikfolk" är skruvade. En speciell sorts kufar.

**/Kjam.
Reply to
**/kent