Latest threads in Electronics (Swedish)show only best voted threads

Subject Author Posted Replies

Vilken HS-trafo?
Jag ska byta HS-trafo i en gammal TV som heter 21PT351A/13. När jag tittar på webben får jag flera olika förslag på ersättare.. Vilken ska man välja? Mina exempel är : HR7772, HR7488, HR6256,...
2
2

Mäta ström med PIC
Hej! Jag har tänkt att, över ett motstånd på ca. 0,1 ohm, mäta spänningen och sedan räkna om den till ström. Mätningen ska ske med hjälp av AD-omvandlaren i en PIC 12C675, som har en...
5
5

Text-TV i Digital-TV'n, glömt tema?!?!?!
Köpte en Digitalbox att ha i stugan, såklart billigaste möjliga. Upptäcker att det det där med text-TV ligger ju i boxen, i den digitala kanalen, på ett annat sätt än i den analoga, i...
3
3

Satellit mottagning
Är det möjligt att koppla ihop flera Satellit TV LNB till samma nedledning mha av något slags filter så man slipper en "switch"..?
3
3

Bygga tempgivare PT100, NI1000 ?
Hej! har kommit över ett antal exomatic duc:ar. Har tänkt använda dem till diverse projekt. T ex. styrning till villapannan. Någon som vet om det går (finns) att göra egna tempgivare med PT100...
2
2

"Dött" uppladdningsbart NiMH-batteri
Halloj Någon som kan svara på om det går att rädda ett uppladdningsbart AA-batteri som grabben körde ur helt i en radiostyrd bil? Frågar eftersom laddaren inte vill kännas vid batteriet. Finns...
4
4

Reservkraft (bensin elverk) v.s elekronisk utrustning ?
Hej ! Skulle beh=F6va f=E5 en lektion i vad som g=E4ller runt elkraftverk och eventuell f=F6rs=F6rjning av elekronisk utrustning. De flesta elverks specifikationer anger att de ej =E4r l=E4mpliga att...
15
15

Växla mellan två S-video källor med ett relä?
Vill kunna växla mellan två S-video källor med hjälp av ett relä. Är detta möjligt, eller uppstår det störningar när signalen vandrar igenom relät? Hade tänkt använda ett fyrpoligt...
7
7

Inspelning med Audacity
Har =F6verf=F6rt s=E5v=E4l gamla vinylplattor som kassettband till CD med hj=E4lp av Audacity. Det har funkat n=E5gorlunda men jag har ett problem. Jag har anv=E4nt en grammofon med RIAA...
4
4

Dator-DVD => TV
Fungerar det bra att ansluta dator-DVD till TV? Att hyra video-film kan man ju glömma nufört'in. Morgan O.
20
20

Dell Inspiron 510 Nätadapter
Hej! Jag har en Dell Inspiron 510m, och dens 230V nätadapter har 3 kontaktytor som går in i datorn. Är det någon som har koll på vad det tredje stiftet är till för? (Någon form av...
4
4

digikoppling
lite off topic... hur kopplar man in digibox med 1 scart (och förståss tv in och tv out), videobandssp. med 1 scart och tv med 2 scart, för bästa bild och för inspelning av digikanalerna...och...
1
1

Philips FL1.1 Öst/väst fel
Hej! En jobbarkompis var på mig idag och vill jag skulle titta på hans TV. Det är en Philips 28ML8976/13B, vad jag fått fram så är det ett FL1.1 chassie i den. Problemet är ett öst/väst fel,...

Problem med starten av min TV
Min Panasonic TX-28 har börjat bli svårstartad. Med fjärrkontrollen kan man starta med att bara trycka på en kanalknapp så startar tvn på den kanalen. Nu på sistone så misslyckas det upp till...
6
6

HD DVD RW med divX
Finns det n=E5gra HD DVD RW med divX (direkt n=E4r man spelar in)? Hur ben=E4mner man den dvd'n som man kopplar till tv sat m.m? Den i datorn kan man kalla dator dvd.
12
12