Żona poszła do łazienki i zgasło świa

A właściwie to mignęło wszystko - światło, monitory mrugnęły, telewizor, piekarnik zapiszczał i zegar się zresetował, ale do tego...u sąsiadów to samo (sekundowy zanik napięcia) na całej ulicy - kilka domów.

I teraz: a) nadzwyczajny zbieg okoliczności kiedy akurat włączała światło w łazience? b) żarówki LED 2x5W przeciążyły trafo? c) włącznik światła podczas zmiany pozycji zrobił zwarcie? Tylko żadne bezpieczniki czy różnicówki nie wyskoczyły. d) coś innego?

Ze dwa razy w roku takie jaja. Poprzednim razem lodówkę otworzyłem i mi błysnęła jasno-ciemno-jasno.

Pewnie to zupełnie co innego, ale kiedy jeszcze pracowałem w biurze to kolega co jakiś czas gdy podłączał swój telefon do USB aby podładować to wszystkim migały monitory podłączone do tej samej listwy co komputer z tym USB. Kolega się elektryzował i przenosił? Co u licha? :-O

Reply to
Mateusz Bogusz

Miałem taki. Włączyłem wiertarkę i dosłownie w tym momencie wywaliło prąd na działce. Nie tylko u mnie, bo wywaliło wszystkie trzy fazy na całych ogródkach działkowych, a jak wyjeżdżałem to nie działały też latarnie i sygnalizacja świetlna w promieniu paru km.

Nie wiem co to było, ale a) wiertarka była sprawna (i przedtem i potem działała i do dziś działa normalnie), b) nie wiem, co musiałoby się stać, żeby zrobić aż takie zniszczenia, a bezpieczniki nie zadziałały.

Nie wydaje mi się. Nawet jeśli tam jest duży prąd udarowy to raczej nie będzie większy, niż ciągnie np. halogen 400 W podczas włączania, czy toroid do halogenów 12 V. Czy nawet czajnik (tu nie udarowy).

To mało prawdopodobne, on jest przecież wpięty szeregowo.

Też myślę że przypadek, zbieg okoliczności.

Raz mrygnęły? Miewam tak jak podłączam coś, co ciągnie jakiś prąd udarowy (nawet niezbyt duży) -- monitor na chwilę gaśnie. W sumie muszę kiedyś zmierzyć, co tam się w sieci dzieje.

Mam też inny ciekawy motyw. Jak zapalam światło w łazience (dwa mocne LEDy, ale markowe), to neonówka w grzałce akwariowej (wyłączonej termostatem) na chwilę mruga. Sprawdzone wielokrotnie i powtarzalne. Podejrzewam, że pojemność otwartego termostatu i indukcyjność grzałki (która bocznikuje neonówkę) pozwalają przenieść na neonówkę ten niewielki udar.

Reply to
Arnold Ziffel

Tak jak napisałeś, wyłączyły się na chwilę i włączyły ponownie same. To kilka sekund trwa zanim się zobaczy ponownie obraz.

A jeden chińczyk zjadł nietoperza i teraz mamy co mamy ;-)

Reply to
Mateusz Bogusz

Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s1rbo5$fpv$ snipped-for-privacy@dont-email.me...

A miewasz takie blyski jak nic nie robisz ?

Bo o ile takie zaniki sa w miare normalne, to zeby akurat przy pierszym lodowke otwierac, a przy drugim lazienke ... podejrzane ...

Jak migaly? Takie klasyczne przygasniecie na moment, czy np obraz drży/faluje dlugo ?

No ale ladowarka USB ... no moze miec kondesator po stronie 230V, ale przeciez malutki ...

Jak kiedyś testowaliśmy urządzenia z malutkimi zasilaczami wtyczkowymi (ok. 8 W) to włączenie listwy z 10 takimi zasilaczami wywalało bezpieczniki 16 A. Trzeba było wtykać pojedynczo.

Reply to
Arnold Ziffel

A dlaczego tak się działo? Z ciekawości, nie jestem elektronikiem.

Reply to
Mateusz Bogusz

Też się tak zdarza. Po prostu jeżeli 2-3 w roku jest taki sekundowy zanik napięcia, to jakie trzeba mieć szczęście żeby akurat coś naciskach, otwierać, uruchamiać ;-)

Żeby oddać sprawiedliwości, to trzy lata temu kiedy się wprowadziliśmy, w pierwszym roku takich zaników zarejestrowałem (datę i godzinę) 36 - fartem, bo po czasie się zorientowałem że UPS wszystko rejestrował. Wkurzyłem się i zgłosiłem cały wykaz na papierze do PGE Dystrybucji. Przyjęli przed Świętami za pokwitowaniem i się nie nigdy nie odezwali. Ale po kilku miesiącach stwierdziliśmy w domu, że ostatnio coś nie było zaników. Dwa lata później mogę stwierdzić, że częstotliwość spadła tak do 2-3 na rok.

A czym może być spowodowany taki sekundowy zanik napięcia? Ktoś w okolicy odpala jakiś silnik na kilka kilowatów czy co jest najbardziej prawdopodobne?

Przygasły na moment.

Reply to
Mateusz Bogusz

Coś na średnim napięciu. Zrobiło się zwarcie, ale automatyka załączyła ponownie.

Reply to
Jakub Rakus

Pff, od paru lat notuję taką akcję. Mam zwykłą żarówkę 60W w łazience. Średnio co kwartał się przepala, pomimo że obok w ubikacji, na tej samej linii bezpiecznikowej jest druga taka sama i od paru lat się nie przepaliła. W łazience jest dodatkowa ale inny włącznik i ta się nie przepaliła od kilku lat. Ta w łazience (główna) "zdycha" w momencie WYŁĄCZANIA i nawet co jakiś czas potrafi bezpiecznik wylecieć. Raz nawet poleciało główne zabezpieczenie. Nigdy nie przepaliła się podczas włączania tylko podczas WYŁĄCZANIA. Nawet zaobserwowałem nagły "błysk". Ciekawi mnie, skąd się bierze w tym przypadku "nadsprawność" potrafiąca przepalić żarówkę jak i wywalić zabezpieczenie 6A. Reszta całej instalacji w idealnym porządku.

Czyżby Tesla miał rację z tą iskrą? :)

Reply to
LordBluzg®

Nie dziwne. Kondensatory w tych zasilaczach potrafią nagle łyknąć sporo.

Reply to
LordBluzg®

Użytkownik "LordBluzg®" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6042a463$0$515$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 04.03.2021 o 20:17, Mateusz Bogusz pisze:

Czas w lazience moze byc dluzszy niz czas w toalecie ... ba, kiedys zarowki mialy 1000h, ostatnie jakos strasznie krotko wytrzymywaly, jak ma 500h, 100 dni po 5h ... hm ...

A wlaczasz razem ?

Ale ... jak nie wywali bezpiecznika, to skad wiesz, ze przy wylaczaniu? Gasisz swiatlo i gasnie, nastepnym razem wlaczasz i nie swieci ...

Wywalanie bezpiecznikow sugeruje wyladowanie w zarowce. Chyba mozliwe tez po przerwaniu wlokna - konce blisko, to luk startuje, ale potem sie musi przeniesc gdzies blizej doprowadzen, aby rezystancje wlokna ominac.

Zeby cos takiego wywolac jakos systematycznie ... musialaby chyba byc spora indukcyjnosc w tym obwodzie ... silnik wiatraka, trafo halogenow ...

A moze po prostu te z toalety przeloz do lazienki, a do toalety wkrecaj .. te obecne. Ciekawe jak ostatnie dostepne w sklepach - Helios wstrzasoodporne ...

Lub druga wersja - wstaw LED i ... zapomnij? Bo jak powod w instalacji jest ... to sie szybko przypomni i na LED :-)

Współczesne zasilacze (impulsowe) działają z grubsza tak, że najpierw prostują i wygładzają napięcie sieciowe, a potem modulują wyprostowane napięcie wysoką częstotliwością, puszczają je na transformator impulsowy (który z racji wysokiej częstotliwości może być dużo mniejszy, niż trafo sieciowe tej samej mocy) i prostują. Szczegóły się różnią, ale ogólna zasada jest właśnie taka i z tego powodu na wejściu w takim zasilaczu jest prostownik, a za nim kondensator, żeby wyprostować i wygładzić napięcie sieciowe.

Pusty kondensator jest teoretycznie zwarciem (praktycznie w grę wchodzi jego ESR i różne indukcyjności po drodze), więc prąd ładowania jest bardzo duży (teoretycznie nieskończony, praktycznie patrz wyżej) -- i bardzo krótki, bardzo szybko opadający do niskiej wartości (gdy kondensator już się naładuje, a przetwornica ruszy).

W szeregu powinien być też rezystor ograniczający prąd udarowy (inrush resistor), ale czasem nie ma... a może tu był, ale 10 tych ograniczonych prądów udarowych to nadal było za dużo :)

W każdym razie szarpnięcie prądu było takie, że momentalnie wywalało zabezpieczenia. A to małe zasilacze wtyczkowe były...

Reply to
Arnold Ziffel

Chyba że zgasło z dodatkowymi efektami wizualno-dźwiękowymi.

Albo żarówki tej samej firmy :)

Generalnie przy takich prądach i napięciach lepiej nie stosować obejść bez zrozumienia istoty problemu.

Reply to
Arnold Ziffel

W dniu 08.03.2021 o 10:50, J.F. pisze:

Hmm, zauważyłem że po czasie odpisujesz ale raczej bez przemyśleń :)

Twierdzisz, że częściej korzysta się z łazienki niż z ubikacji? :D

Nie, ale nie używam bez sensu spacji przy włączaniu :)

Spacja przed wielokropkiem. Wiesz, nie sądzę z Twojego poziomu, skoro ZAWSZE popełniasz błędy. Zawsze. Nie jesteś w tym przypadku absolutnie miarodajny w ocenie kogoś, kto stara się nie popełniać błędów :)

Wyładowanie czego?

W próżni?

No wymyśl coś jeszcze ale napisałem wcześniej, że nic takiego nie ma w obwodzie. Co zatem jeszcze wymyślisz?

Dwukropkowy wielokropek ze spacją. MASAKRA! Zachowuj się! Tu są ludzie! :)

Znów spacja. Obrzydliwe :/ Mam magazyn żarówek ale w domu zdycha mi tylko ta jedna od paru lat. Wszystkie tej samej firmy, chociaż żona raz wkręciła jakieś Osram. To samo.

Nie da rady. Plafon jest do okólny a LED świeci w połowie/kierunkowo.

Nie interesuje mnie obejście problemu, bo to dla mnie bez sensu :]

Może gdybym wstawiał spację wszędzie gdzie się nie powinno tego robić, to byłoby jakieś rozwiązanie :) Zapewne wiesz co to ignorancja bezwarunkowa. Używasz jej ciągle :)

Reply to
LordBluzg®

Użytkownik "LordBluzg®" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6046a4e8$0$29057$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 08.03.2021 o 10:50, J.F. pisze:

Twierdze, ze w lazience wiecej sie spedza czasu dziennie.

Przynajmniej ja :-)

A moze dlatego zarowka ci sie pali :-P

To pisz miarodajnie, nie przeszkadzam :-P

Akurat ten trzykropek pelni u mnie role odstepu ... to mi ladnie ze spacjami pasuje :-)

Wyladowanie elektryczne łukowe.

Tam nie ma prozni.

Prawde mowiac, to mysle, ze zarowki ch*. Te ostatnie jakies takie byly. Musialbys dziennik wymian prowadzic :-)

Alez was denerwuje jedna niewinna spacja :-)

No, to sie robi ciekawe, i mowisz, ze bez powodu ...

Wymien plafon :-)

No to wymieniaj zarowke co 3 miesiace, skoro tak jest najlepiej :-)

Z łazienki powinno się zawsze skorzystać po wyjściu z ubikacji - jak by ktoś nie wiedział. Podobno są tacy nieszczęśnicy, co muszą siku jak odkręcą wodę, więc siłą rzeczy muszą mieć WC razem z łazienką - inaczej może wystąpić klasyczne zapętlenie ;)

Reply to
Mirek

W dniu 09.03.2021 o 11:29, J.F. pisze:

Jesteś kompletnie niewiarygodny, jedna sprawa jest taka że stawiasz spację przed pytajnikiem, czgo nie robią wszyscy i dziwne zatem, że spotyka się megaprzewagę ubikacji publicznych nad łazienkami :)

Pewnie jakiś narcyz jesteś, to by pasowało :]

Ja wiem dlaczego się przepala :p

I ono powoduje większe szarpnięcie prądu dla bezpiecznika?

Jak ma mieć bliżej kiedy ma coraz dalej?

No prawie.

Hmm, nie wymyśliłeś jednak iskrzenia włącznika, no szkoda, myślałem że na to wpadniesz :)

Bo PIERDZISZ tą spacją przy ludziach. Tobie to nie przeszkadza a inni muszą to wąchać (czytać). Tekst jest odzwierciedleniem...rzeczywistości. Nim nastała era filmów, były książki i wyobraźnia. To nie zniknęło ale pojawili się ludzie, którzy w towarzystwie bekają, pierdzą, plują.

Ty pierdzisz smrodliwie spacją :/

Ale rada :/ Wstaw dławik! to może bym i wstawił ale plafon? Ten mi się podoba a że żarówka jest w poprzek to LED nie pasuje.

Może jednak rozbiorę włącznik i wymienię styki. Włącznika nie wymienię bo jest od kompletu a tych kompletów już nie ma w sprzedaży :]

Jak widzisz, wiem co jest przyczyną problemu...ale nie o to chodziło w wątku :)

Reply to
LordBluzg®

W dniu 09.03.2021 o 21:13, Mirek pisze:

:)

Reply to
LordBluzg®

Użytkownik "LordBluzg®" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6047da9a$0$515$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 09.03.2021 o 11:29, J.F. pisze:

I to powoduje, ze niewiarygodny jestem ?

A ty jakis przewrazliwiony jestes, to sie pewnie daje leczyc :-P

To napisz.

Tak. Prad w łuku moze byc olbrzymi ... spojrz na spawarki ...

Jak sie zapali miedzy koncami wlokna, to ciagle prad musi przeplynac przez cale wlokno. Ktore ma opor, wiec prad ogranicza do normalnego.

A poniewaz bezpieczniki wylatuja, to widac nie jest to ten przypadek.

Musialbys obejrzec te zarowki po spaleniu - moze beda dowody...

Inni mowia, ze jest tam gaz obojetny i to nawet pod wysokim cisnieniem. Musialbys przewiercic pod woda.

No i co z tego, ze iskrzy? Przeszkadza to jakos zarowce?

Poza tym to przy wylaczeniu, iskrzy przez moment.

Wstaw jednak LED - moze z polową ciemna spodoba ci sie jeszcze bardziej.

Poza tym sa LED typu "kukurydza", cos takiego

Albo zrob sobie samorobke - np wklej tasmy LED pod plafon ..

To sie zmobilizuj, napraw, i napisz co wyszlo :-P

J.

P.S. Drogie Panie, z okazji Dnia Kobiet chcialbym tylko przypomniec, ze my mezczyzni mamy dobra pamiec, i nie trzeba nam co pol roku przypominac, ze zelazko czeka na naprawe.

Widac sie dowiedzieli, i w ubikacji bywa umywalka.