Z?acza F, zaciskane czy nakr?cane

Jaka jest różnica w zaciskanych złączach a zagniatanych? Nie chodzi o sposób łączenia z kablem tylko o parametry elektryczne. Jeśli miałem zagniatane i po zmianach zrobiłem nakręcane na kabel to czy mocno popsułem parametry w kablówce?

Reply to
slawekh31

Jezeli dobrze wykonałeś to nic nie popsułeś.

Włodek

Ja sobie rozprowadziłem po domu kablówkę i internet UPC na nakręcanych (w dodatku dałem rozgałęźnik satelitarny, bo nie miałem takiego kablówkowego) i działało z powodzeniem przez kilka lat.

Potem przyjechał monter i ręce załamał, że F-ki nie są zgodne ze standardem UPC, więc wszystkie poobcinał i zagniótł swoje. Wymienił też rozgałęźnik sat na prawdziwy kablówkowy, ale zysku żadnego nie widać. Net jak był tak jest, cyfrowa tv działa, kolorów lepszych nie ma, basów głębszych nie ma :P

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Tomasz Wójtowicz pisze tak:

Miałem podobnie. Po odbiorze mieszkania (jak jeszcze mi się chciało chcieć) porobiłem piękne kabelki a ten burak przyszedł, najpierw rzucił zakurzoną wiertarkę na kanapę, pobcinał mi wtyczki i zarobił swoje (niby lepsze zaciskane, firmy Bullshit)

Już chciałem mu pociągnąć z głowki ale pomyślałem. Niech Twój diabeł będzie czarniejszy ;) Wlazłem w modem zanotowałem tłumienia i znów założyłem swoje. Minęło 11 lat i nadal sygnał jest kul.

Reply to
PiteR

Użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@googlegroups.com... Jaka jest różnica w zaciskanych złączach a zagniatanych? Nie chodzi o sposób łączenia z kablem tylko o parametry elektryczne. Jeśli miałem zagniatane i po zmianach zrobiłem nakręcane na kabel to czy mocno popsułem parametry w kablówce?

Różnice w parametrach elektrycznych nowych złącz są praktycznie niemierzalne. W nakręcanych o wiele częściej następuje pogorszenie styku z ekranem. Złącze potrafi też zsunąć się z kabla. Jeśli dobrałeś odpowiednie złącza do średnicy kabla i mocno je nakręciłeś, to masz ładnych parę lat bezproblemowej eksploatacji.

Reply to
yabba

W dniu 2013-09-12 00:04, yabba pisze:

Bo trzeba nakręcać tak:

Ekran rozłożyć wzdłuż płaszcza kabla i nakręcać złącze na ekran a nie na płaszcz. Potem wystający nadmiar ekranu zwyczajnie obciąć. Wtedy dociśnięcie jest takie, że kontakt elektryczny jest idealny i nic się nie zsunie.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Ktoś mi powiedział że zakręcane F-ki silnie tłumią sygnał zwrotny, ale nie wiem ile w tym prawdy. U mnie doczepił sie do kabla, który przychodził z zewnątrz. Czy są jakieś specjalne kable do kablówki? Ja miałem zwykły ekranowany RG-6 taki jak np do SAT

Reply to
slawekh31

Mój kolega przerabiał to w zeszłym tygodniu. Zamówił sobie UPC bo Vectra go olała w jakiś tam sposób. Przyszedł monter i rzucił się na złączki jak oszalały. Potem się tłumaczył, że jest podwykonawcą i ma to w umowie. Jakby go sprawdzili i stwierdzili złe złącza to płaci 500zł umownej kary.

PC

Reply to
PC

Użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@googlegroups.com... Ktoś mi powiedział że zakręcane F-ki silnie tłumią sygnał zwrotny, ale nie wiem ile w tym prawdy.

Silnie tłumią jak wejdzie korozja. Kablówki zakładają złącza zaciskane, bo minimalizują ilość miejsc statystycznej usterki. Przy setkach tysięcy złącz w sieci, złacza zaciskane przyczyniają się do znacznego zmniejszenia ilości usterek. Jeśli sam dobrze założyłeś złącza, to będa Ci dobrze działać. W przypadku problemów sam je sobie poprawisz.

U mnie doczepił sie do kabla, który przychodził z zewnątrz. Czy są jakieś specjalne kable do kablówki? Ja miałem zwykły ekranowany RG-6 taki jak np do SAT

Kable RG-6 są w różnych wykonaniach. Jeśli masz taki prawdziwy kabel do SAT, z ekranem plecionym i folią, to jest OK.

Reply to
yabba

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" snipped-for-privacy@nospam.com napisał w wiadomości news:l0r6ln$l62$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Tylko tak się poprawnie zakłada złącza nakręcane.

Reply to
yabba

W dniu 2013-09-12 06:00, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

A czy ten kto¶ poda³ naukowe uzasadnienie? W jaki sposób kawa³ek metalu mia³by st³umiæ szczególnie kana³ zwrotny?

Przecie¿ dowolny element R, L czy C t³umi *identycznie* w obie strony, wiêc zbudowanie filtra asymetrycznego jest nietrywialn± spraw±. Jakim cudem prosty kawa³ek metalu mia³by mieæ takie cudowne w³a¶ciwo¶ci?

Poza tym, gdyby nawet tak by³o, to F-ka na jednym koñcu kabla t³umi³aby uplink, a na drugim koñcu downlink, w koñcu one s± do siebie ty³ami.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

Tu nie chodzi o audiofilski kabel kierunkowy, tylko o to, że kanał zwrotny korzysta z innych częstotliwości (można je wytłumić przez RLC) i niekoniecznie ma taką samą moc (przeszkodzić może samo R). To tylko teoretyczne (wcześniej nazwane naukowym) uzasadnienie, jak to się ma do praktyki, tego nie wiem.

No i teoretycznie masz rację. Ale w praktyce jest tak, że modem dostosowuje moc sygnału zwrotnego do siły sygnału nadchodzącego. Więc samo R niczego nie zmienia, bo jak modem ciszej słyszy, to głośniej wrzeszczy.

Co do kwestii LC, to wydaje mi się, że kształt wtyczki (nakręcana, zaciskana), to zbyt gruboskórny problem, żeby miał wpływ na tłumienie w jakimś konkretnym kanale. Gdyby było inaczej, to wszyscy byśmy wiedzieli, że wtyczka nakręcana tłumi kanał 39., a zaciskana 23. A tymczasem złącze F w zasadzie ma jednostajną charakterystykę od 0Hz do 3GHz.

Co innego używane w Europie archaiczne złącze Beling-Lee, które powstało kiedyś do radia na falach *średnich* i jego charakterystyka zaczyna opadać po 100MHz. Beling-Lee jest przyczyną odbić, które zakłócają DVB-T na wyższych kanałach UHF, więc wszelkie tunery mają specjalny chip, który neutralizuje wpływ tego złącza. Więc wydaje się pieniądze na montaż takiego chipa, zamiast po prostu wywalić głupie Beling-Lee w cholerę. Zaznaczam, że tylko w Europie używa się Beling-Lee.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" snipped-for-privacy@nospam.com napisał w wiadomości news:l0shdr$tfo$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

Zdaża się że przy źle zarobionej F-ce tworzy się "filtr" i w efekcie potrafi wyciąć część pasma, zwłaszcza w transmisji cyfrowej.

Reply to
Zgredzik

W dniu 2013-09-13 08:51, Zgredzik pisze:

Masz na ten temat jakieś dokładne dane? Tzn. wyniki jakichś pomiarów?

Bo rozważanie na zasadzie, że kolega kuzyna słyszał od kogoś kto zna kogoś... są mało przydatne.

Poza tym, jak można F-kę źle zarobić? Nakrętką w stronę kabla :D

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" snipped-for-privacy@nospam.com napisał w wiadomości news:l0unj7$bt$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

W F-kach nakręcanych często pogarsza się kontakt z złącza z ekranem kabla i rosnie tłumienie, zauważalne zwłaszcza w paśmie kanału zwrotnego. Przy setkach tysięcy takich złącz w sieci, wyszukanie źródła usterki jest zbyt czasochłonne. Zwłaszcza, że po delikatnym ruszeniu takiego złącza może ono zacząć prawidłowo działać i usterka nagle znika. F-ki zaciskane są bardziej niezawodne.

Złącze nakręcane może mieć trochę za dużą średnicę na dany kabel i może zbyt łatwo zsuwać się z kabla. Może mieć zbyt małą średnicę i po siłowym nałożeniu może poprzecinać swoim gwintem ekran, co pogorszy kontakt złącza z ekranem, zwiększy tłumienie i zmniejszy ekranowanie. F zaciskane trudniej jest źle założyć. Jak się uda wepchnąć go na kabel i zacisnąć, to jest praktycznie nie do ruszenia.

Reply to
yabba

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" snipped-for-privacy@nospam.com napisał w wiadomości news:l0rvaj$bab$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Tak samo jak dwa identycznie wyglądające przewody mogą mieć różne parametry. Ponieważ jest to w.cz. to tu zachodzą zjawiska falowe, dla których świat Ohma jest nieco inny i liczy się nie tylko sam rodzaj metalu, z którego jest wykonany przewód, ale także i rodzaj dielektryka, a także sposób oplotu ekranu. Nie bez znaczenia jest także średnica przewodu. Z reguły przewody o mniejszej średnicy mają większe tłumienie.

W skrócie napiszę: zły przewód, złe styki czy też kiepskiej jakości F-ka powodują odbicia sygnałów i zakłócenia nie tylko u tego z lokatorów, którzy je mają, ale także i u innych, do których dociera sygnał + odbicia od sasiada. Oczywiście w przypadku TV cyfrowej obróbka cyfrowa eliminuje zakłócenia powodując, że albo jest odbiór, albo go nie ma. Niestety w przypadku telewizji kablowych takich jak UPC oprócz sygnału cyfrowego w kabłowce jest też sygnał analogowy, który bedzie zakłócany.

Reply to
uzytkownik