Regulator ładowania aku 12V-12V / ogranicznik pr

normalnie bym tak zrobił ale a) lodówka/zamrażarka:) b) jak nie ma słonka to muszę pompować aku agregatem lub z samochodu c)podczas jazdy nie chcę jechać na akumulatorze by wieczorem dotrzeć na miejsce i mieć pusty aku hotelowy:)

Reply to
sirapacz

W dniu 29.06.2022 o 23:04, sirapacz pisze:

jeśli to będzie tylko przekaźnik - tak. ale jakbyś użył (zgaduję) diody i kondensatora - już nie. możesz też przekaźnikiem zarządzać za pomoca ardino(esp...). cena pomijalna, lutowania mniej niż w podlinkowanym schemacie. ToMasz

Reply to
ToMasz

Dnia Wed, 29 Jun 2022 23:14:44 +0200, sirapacz napisał(a):

Wyrównywanie SEM trwa kilka-kilkanaście sek. Po wyrównaniu oba aku pracują równolegle (z zastrzeżeniem co do różnej oporności obwodów) więc taka praca nie jest niczym nadzwyczajnym. Można natomiast mieć zastrzeżenia co do fazy uruchamiania silnika auta. Aku z przyczepy musiałby przez czas rozruchu oddawać prąd rzędu kilkudziesięciu A i napięcie w przyczepie spadało by znacznie a przewody mogły by się przegrzewać. Dlatego ja bym ten aku z przyczepy podłączył przez diodę Shottky'ego o odpowiednio dużym prądzie. Najskuteczniejsze są najprostsze rozwiązania :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Dnia Wed, 29 Jun 2022 23:01:52 +0200, sirapacz napisał(a):

Bo oporności klem były dużo większe od oporności przewodu 10 mm^2 więc tam się ciepło wydzielało :) Dałbyś cienszy drut to wszystko by się grzało bardziej równomiernie. A w ogóle to kto ci każe podłączać do siebie oba aku w stanie maksymalnego zróżnicowania stanu naładowania? Weź podładuj słabszy aku przed podłączeniem i masz problem z głowy.

Reply to
Jacek Maciejewski

W dniu 30.06.2022 o 01:51, sirapacz pisze:

Przecież przy 11V to ledwie to chodzi a akumulator jest wyładowany prawie w 100%. Dalej spadek jest już prawie natychmiastowy. Sens wydojenia akumulatora do zera z możliwością jego uszkodzenia wydaje się dziwny :>

No logiczne.

No też.

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

zabezpieczenie odcinające jest w przetwornicy 12/230 ale chodzi mi koneczność w sytuacji zdrenowania baterii do praktycznie zera

ogólnie mam zdolność do wyszukiwania sobie roboty;)

Reply to
sirapacz

przeczytaj kontekst. Stoi przyczepa którą chcę podpiąć i ruszyć w drogę (np po pochmurnym postoju albo po prostu po nocy). Nie będę opóźniał wyjazdu czekając na słońce które może będzie a może nie. Czy np. sytuacja niebilansowania się najważniejszych odbiorników z poziomem słonka. Podpinam kabel 12V do samochodu i chcę uniknąć sytuacji gdzie albo wymieniam co 2 sekundy bezpieczniki albo podpalam samochód żarzącym się kablem :]

Generalnie musi być to odporne właśnie na dużą różnicę potencjałów. Mam tylko jeden 100Ah a co będzie jak pacnę równolegle drugi? :)

Reply to
sirapacz

W dniu 30.06.2022 o 11:34, sirapacz pisze:

Ale to jest bessęsu. Ja bym dołożył drugi aku, skoro chcę wydłużyć działanie.

Ale po co zarzynać akumulator?

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

Myślałem o separatorze bo nie chcę wyładować hotelowymi odbiornikami rozruchowego, Shottky też wart uwagi jako budżetowa opcja.

Reply to
sirapacz

No to będzie klepiący przekaźnik tylko wolniej - ten układ nie rozwiązuje problemu dużej różnicy potencjałów. Oczywiście można tak rozwiązać problem za cienkich przewodów poprzez grzanie-chłodzenie-.... ale jak zapiecze się przekaźnik to ugotuję się dosłownie.

Reply to
sirapacz

Dnia Thu, 30 Jun 2022 11:38:43 +0200, sirapacz napisał(a):

Experyment rulez :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Dnia Thu, 30 Jun 2022 11:38:43 +0200, sirapacz napisał(a):

Ja miałem na myśli raczej sytuację kiedy podłączasz przyczepę pierwszy raz po zimie :) Wtedy podładowanie raczej będzie oczywiste i raczej nie będzie przeszkadzać.

Reply to
Jacek Maciejewski

no dobra a jak nie będzie cały dzionek słońca? to rozładuję oba i dalej będę w punkcie wyjścia. Nie mówiąc o tym, że nie mogę sobie dowolnie i bez limitu zwiększać masy przyczepy.

No właśnie nie chcę:) po to kombinuję

Reply to
sirapacz

taka sytuacja nie wystąpi bo po zimie i w trakcie aku jest zadbany. Natomiast w trakcie eksploatacji dochodzi do opróżniania akumulatora do 'zera'.

Reply to
sirapacz

W dniu 30.06.2022 o 11:41, sirapacz pisze:

Najprościej podłączyć się za stacyjką. Nie trzymasz zgaszonego auta z załączonym zapłonem chyba? Z tego miejsca przez diodę przewodami 4mm2 do przyczepy. Spadek napięcia na diodzie oraz przewodach limituje prąd. Dokładna wartość nie ma znaczenia bo chwilę po odpaleniu i tak napięcie na ładowanych wzrośnie do ok 12-12,5V i spadnie pobierany prąd...

Reply to
Rutkowski, Jacek

W dniu 30.06.2022 o 12:26, sirapacz pisze:

Nie bądź pazerny. Skoro teraz masz 1 aku i wystarcza Ci na X czasu, to dwa aku używaj z automatycznym odłączeniem przy 11.5V. I tak dostaniesz dłuższy czas pracy niż obecnie.

Te parę kg nie stanowi.

To go nie rozładowuj do zera :P

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

Tak działał regulator alternatora w maluchu.

Ale jak dasz coś konstrukcyjnie podobnego do R15 to wytrzyma, można przezwoić. I wtedy przy dużym prądzie (cewka szeregowo z prądem ładowania) przekaźnik rozłącza bezpośrednie połączenie wpinając rezystor ograniczający. Trochę eksperymentowania, ale da się zrobić. Trzeba pamiętać o tym, że przekaźnik ma różne prądy załapania i podtrzymania ( w oryginale napięcia).

Można się jeszcze posiłkować układem softstartu. Może wystarczyłyby same rezystory PTC, albo z przekaźnikiem tak jak w rozbudowanych układach.

Ale:

  1. Akumulator w samochodzie jakoś wytrzymuje prąd ładowania rzędu 100A.
  2. Napięcie ładowania alternatora jest za niskie do naładowania akumulatora w 100% (około 14V zamiast 15) dokładniej: ładowanie buforowe to 13,5 do 13,8 tyle co w samochodzie. ładowanie cykliczne to 14,4 do 14,7 czyli ładowanie na 100% i rozładowanie do 10,5 - popatrz na dane techniczne akumulatora.
  3. Głębokie rozładowanie to 10,5 - niżej to już droga do śmierci akumulatora.
Reply to
Desoft

in <news:t9i8qe$2fl6q$ snipped-for-privacy@portraits.wsisiz.edu.pl>

user sirapacz pisze tak:

żarówkę wstaw 65W albo dwie równolegle. tylko zrób im taką obudowę żeby nie spaliły samochodu. np stary szklany reflektor.

żarówka jest mega głupoto odporna.

Reply to
PiteR

O! może to jest myśl, ale to chyba empirycznie trzeba bo nie wiem czy spadek napięcia nie będzie za duży na niej.

Reply to
sirapacz