Kto da wiêcej? lub za mniej? -- lumenów za plny? ...

Tu:

szukam bardzo jasnych E27 i E14...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb88aa7$0$524$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl

  • 24 W 2750 ciepłych lumenów za 12,99 pln
3 kK -- 3000 kelwinów
Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

"Uncle Pete" r9b32l$1hvd$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org

Nie -- co oczywiste. Nawet nie wiem, czy tolerancja wykonania LEDek zezwala na taką selektywność produkcyjną...

Co kto lubi, gdzie świeci i kiedy...

Drewno sosnowe chyba lepiej oświetlić ciepłym światłem (ciepłym -- czy o niskiej temperaturze) zaś białe tynki -- neutralnym...

Rano i wieczorem cieplej (poniżej 3 kK) a około południa (powyżej 4 kK) zimniej...

Ciepły skłania do snu; zimny wybudza.

- W galeriach handlowych -- neutral 4 kK? klienci nie mogą spać -- muszą kupować, ale nie mogą być zupełnie zbudzeni, bo zbudzeni będą zbyt rozsądnie myśleli...

- W halach produkcyjnych -- zimnica, powyżej 7 kK... ;) Nie mogą obijać się!! [jak towar zapakowany źle]

- W bankach zaś ciepły klimat -- poniżę 3 kK... Tam trzeba usypiać czujność... ;)

IMO dobry efekt -- 2452 lumeny z 18.5 W.

Sporo. 4 razy drożej niż w sklepie wskazanym przeze mnie.

Dokładnie tak -- ale dziury E27 podłączone do 230 V już są a listwy trzeba dopiero zamontować.

-=-

Mnie nie chodzi o drobne różnice barwy światła, lecz o różnice jasności i wydajności -- czy naprawdę mniejsza moc i niżsa cena dają więcej lumenów.

20 W ma więcej lumenów niż 22 W -- dziwne. 20 W kosztuje mniej niż 22 W -- zrozumiałe, ale co komu po watach?

Wg strony jest tak w ciepłych barwach:

24 W 2750 lm 12,99 pln 22 W 2200 lm 8.99 pln 20 W 2250 lm 7,99 pln

Rzeczywistość IMO jest taka:

24 W 2750 lm 12,99 pln 22 W 2475 lm 8.99 pln 20 W 2250 lm 7,99 pln

i piszę to na neutralnej podstawie... ;)

-=-

Kupując kilka (siedem?) takich LEDek warto chyba zapłaciić 8.99 pln za sztukę niż 37 pln za sztukę...

7*8,99=62,93 7*37=259

Zaoszczędzone pieniądze (prawie 2 stówy plnów) można wydać choćby na listwy...

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb9519c$0$518$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl

  • (ciepłym -- czyli o niskiej temperaturze) zaś białe
Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 11.05.2020 o 15:40, Eneuel Leszek Ciszewski pisze: [...] Oprócz lumenów kluczowym parametrem jest jakość światła. Generalnie im wyższe CRI tym mniej lumenów na wat.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

"Paweł Pawłowicz" 5eb95a85$0$541$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl

Czyli te z LM mogą mieć niski CRI?

Uncle Pete -- widzisz kolory?

Te:

ą ponad 80%. To imo nieźle jak na LED.

-=-

Poza CRI jest/bywa też migotanie... Czy takie LEDki emitują też ultrafiolety i wyższe f?... Chyba nie, ale zapytać warto...

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

IRC (czyli CRI po francusku) mają napisane 80. Ale chyba wszystkie żarówki LED-owe ogólnego zastosowania mają podane tyle...

Są OK - nie widzę szczególnych zabarwień, matryca aparatu fotograficznego też nie narzeka, efekt jak od tradycyjnej żarówki.

Generalnie z LED-ami mam zdecydowanie mniej problemów niż z "energooszczędnymi" świetlówkami. Mimo zasadniczo tego samego sposobu na uzyskiwanie białego światła widmo mają wyraźnie bardziej równomierne, co bardzo dobrze widać przy fotografowaniu. Żadnych niespodziewanych zieleni czy fioletów. Znowuż, droższe zazwyczaj dają nieco lepsze światło od tańszych.

Te akurat nie migoczą.

Jeszcze istotna jest waga - LEDy nie lubią przegrzewać się, większa waga oznacza lepsze odprowadzenie ciepła.

Nie powinny, luminofor przerabia je na światło widzialne.

Reply to
Uncle Pete

Jeżeli chodzi o drewno sosnowe, a mam tego sporo na działce, to najbardziej zabójczy dla niego był zielonkawy zafarb niektórych "energooszczędnych" świetlówek. Mam natomiast halopaki LED-owe Osrama

4000 K i jest naprawdę bardzo ładnie - ale chyba przyłożyli się do CRI, zresztą policzyli sobie za to cenę...

Przede wszystkim klienci muszą wiedzieć, jaki dokładnie kolor ma ubranie czy buty...

Nie oglądałem co pod linkiem, w opisie podałeś 24 W 2250 lm zamiast 2750 lm. Nie twierdzę, że należy tyle przepłacić, ale z tymi tanimi LED-ami z Allegro bywa różnie.

Myślę, że nie ma reguły. Są ledy o różnej sprawności. Pierwsze żarówki ledowe potrzebowały ok. 5 razy mniej mocy, aby świecić jak ich tradycyjny odpowiednik, teraz przelicznik zbliża się do 10. I nie spotkałem się jeszcze z sytuacją, aby jasność ledów była zauważalnie oszukana, w odróżnieniu od niesławnej pamięci marketowych świetlówek.

Jeżeli widmo będzie tak samo dobre, będą same zalety w postaci bardziej rozproszonego światła.

Ja po prostu nie miałem innego wyjścia, mogłem zainstalować tylko jeden klosz, który miał oświetlać kawałek działki. Ale za to klosz kupiłem bardzo tani ))

Reply to
Uncle Pete

"Uncle Pete" r9bup0$gtv$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org

Temperatura barwowa ma się nijak do koloru -- naprawdę jesteś fotografem? ;)

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 11.05.2020 o 18:17, Uncle Pete pisze:

Color Checker Passport i sprawa kolorów załatwiona.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

Pewnie, od biedy może być nawet szara lub biała karta, ale chodzi mi o amatorskie fotografowanie w "warunkach polowych" - zresztą w studiu raczej nie korzysta się z żarówek z marketu.

Ponadto na jednej imprezie okołoteatralnej miałem problem, że świetlówki na sali miały różne widmo, niektóre świeciły na zielonkawo, inne na fiolotowawo, a inne były w miarę OK. Musiałem bardzo kombinować przy obróbce, ale o dziwo wyszło całkiem dobrze.

Nawet myślałem, czy nie dać im w prezencie karton jakichś tanich świetlówek, tylko żeby były jednakowe. Była akurat wyprzedaż w Juli, a LEDy wtedy były jeszcze drogie.

Reply to
Uncle Pete

Po pierwsze, gdzie napisałem, że chodziło mi o temperaturę barwową? Po drugie, skoro przy tym jesteśmy, im bliższa owa temperatura światłu dziennemu, tym mniejsze będą przekłamania w postrzeganiu kolorów tego, co się nosi w świetle dziennym. W skrajnych przypadkach może być tak, jak kiedyś z moimi spodniami ze sztruksu, które w świetle dziennym były absolutnie neutralnie szare, a żarówkowym (wtedy jeszcze nie było tych energooszczędnych wynalazków) wyraźnie szaro-zielone.

Weszcie po trzecie, gdzie napisałem, że jestem fotografem? Napisałem gdzieś że fotografuję, ale nigdy nie kłamałem, że zawodowo. To jeżeli chodzi o Twoje docinki, które wobec człowieka, który chciał Ci pomóc, są według mnie zupełnie nie na miejscu.

Reply to
Uncle Pete

"Uncle Pete" r9c7cg$11vv$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org

Każda żarówka jest dobra niemal w 100% -- o ile nie jest farbowana. Światło żarowe to światło naturalne -- bez względu na przesunięcie temperaturowe! Rzecz jasna mówię to o zwykłych żarówkach, bo dobre rozgrzanie potrafi dać teoretycznie także szczyt w gamma. ;)

ZAWSZE tak jest. Dlatego warto mieć własne światło -- ale nawet lampy błyskowe mogą różnie świecić. Ja mam dwie Canona -- nie świecą tak samo.

Nie ma tu dużego pola manewrowego do kombinowania... Fotka nie oko -- widzi wszystko naraz...

Nie będą -- można oświetlać (nie doświetlać, lecz oświetlać) lampami błyskowymi.

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

"Uncle Pete" r9c81g$1cp5$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org

Nawiązałeś do 4 kK.

Otóż nie!!! Oko ma coś w rodzaju automagii balansu bieli -- oby źródło światła miało stosowny rozkład. Jasne, że idealnie ;) czerwoną żarówką nie zaświecisz na zielono, ale takich nie ma -- każda ,,zwykła'' żarówka da ~taki sam efekt, bo wzrok szybko dostosuje się do temperatury barwowej.

Nawet taką:

żarówką można dobrze oświetlić fotkę...
Problem zaczyna się tam, gdzie nie ma dobrego odwzorowania barw:
śnieniowa_lampa_rtęciowa#/media/Plik:Leuchtstoff_spektrum.jpg
źródło nie daje dobrego widma -- światło można łatwo odbić od obiektu fotografowanego, ale nie można łatwo przerobić...

Luminofory przerabiają na inne częstotliwości. ;)

Na oko nie można szybko określić temperatury barwowej żarówki (o czym już pisałem) inaczej niż poprzez porównanie. Aparatem także. ;) Miałem do AliExpress wysłać fotki qpionych LEDek, by wykazać ich ciemnotę... Ale jak? ;) Oczywiście tylko zestawiając z innymi na jednym ujęciu lub ukazując parametry ekspozycji i obróbki...

Tak samo jest z barwą -- oby źródło dało światło podobne do słonecznego! Przesunięcie q fioletowi czy czerwieni niewiele psuje! Aparat czy program graficzny poradzi sobie z przesunięciem temperatury... (oczywiście nie wtedy, gdy temperatura spadnie do pokojowej -- piszę o świetle widzialnym, choć mając stosownie czułą matrycę, można by poradzić sobie także z temperaturą pokojową, bo nawet w żarowym świetle o temperaturze barwowej 300 K znajdą się śladowe ilości 9 kK)

Bez przyrządów można określić temperaturę barwową źródła światła pośrednio, -- obserwując zachowanie ludzi, bo wysoka temperatura barwowa (zimne światło) wybudza, a niska (ciepłe światło) usypia...

Zazwyczaj im żarówka jest mocniejsza w watach, tym ma wyższą temperaturę barwową swego światła -- zimniejsze światło. Ale każda normalna żarówka daje poprawne odwzorowanie barw. LEDka nie jest żarówką! Niby grzeje się, ale za słabo. ;)

Nie może!!! Światło żarowe to światło naturalne -- takie, jak słoneczne! Niemal dokładnie takie -- tyle, że Słońce daje wyższą temperaturę barwową a ,,niebo'' dodaje filtr...

Między wierszami napisałeś, że nie masz pojęcia o fotografii! (malowaniu światłem)

Nie docinam Ci.

Ty mi docinasz -- zauważając, że szukam taniochy.

-=-

Masz 18.5 LEDkę dającą 2452 lumeny za 37 złotych -- możesz podać jakiś symbol tej LEDki? Wiesz, że ma CRI 80% -- więc chyba masz jakieś opakowanie tej świetlówki...

"Uncle Pete" r9b32l$1hvd$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org

Tu:

ść_świetlnajest mowa o 300 lumenach z wata...

"Uncle Pete" snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news:r9btra$1vum$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org...

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

"Uncle Pete" r9btra$1vum$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org

Porównaj błyszczącą kulę wolframową (jest ciężka jak ze złota) z cieniuteńką, czarną folią aluminiową tej samej masy/wagi...

Wiesz, dlaczego radiatory przypominają grzebienie? Dlaczego kaloryfery są pogięte?... Widziałeś chłodnicę w samochodzie?...

- powierzchnia - kolor (czarny lepiej pochłania, ale i lepiej wypromieniowuje) - przepływ chłodzącego powietrza

Duża masa nawet niekoniecznie lepiej chłonie ciepło! Szafy ogniooporne mają w swych ścianach piasek :) i drewno!!! -- nie tony żelastwa!

-=-

Wiesz, dlaczego mózg przypomina orzech włoski? ;)

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

"Uncle Pete" r9c81g$1cp5$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org

Chcesz mi pomóc? -- wybrzydzaj ;) LEDki z Allegro!

Pisz, że drogie; że CRI 80 to teraz mało; że inni dają więcej lumenów z wata, więc całość jest zimniejsza i tańsza w eksploatacji; że ogólnie takie jakieś nie tego... ;)

-=-

łczynnik_oddawania_barw Niskim współczynnikiem CRI charakteryzują się niskoprężne lampy sodowe, a wysokim światło słoneczne. Współczynnik CRI równy 100 oznacza, że przedmioty oglądane w tym świetle mają kolory odwzorowane tak, jakby były oświetlone standaryzowanym światłem słonecznym lub promieniowaniem ciała doskonale czarnego. Producenci lamp twierdzą, że minimalny wskaźnik CRI powinien wynosić powyżej 80, aby oddawanie barw otoczenia można było uznać za dobre.

żarówka - 100 typowa lampa LED - 80 markowa lampa LED do użytku domowego - 93 profesjonalne oświetlenie dzieł sztuki lampami LED w Rijksmuseum w Amsterdamie - 95 diody do oświetlenia ogólnego zastosowanie wyższej klasy - 97

Gdybyś chciał mi pomóc, napisałbyś, że (jak widać wyżej) 80 to mało! Wszystko będzie szare, byle jakie... Szybko wzrok zmęczę, niewiele zobaczę... Niby do Biura może być (bo drukuję nie kolorze, ale w B&W) ale nie za taką cenę!!! (bez względu na to, jaka ona jest!)

-=-

Przeczytaj uważnie powyższy artykuł -- czy jest tam mowa korelacji pomiędzy CRI i temperatura barwową? Nie ma! Teraz zastanów się nad Twą wyobraźnią i szarymi spodniami... ;)

"Uncle Pete" r9c81g$1cp5$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org

W galeriach handlowych raczej ;) nie ma żarówek! Ale w salonach samochodowych mogą być. :)

Wiesz, jak poznać, że masz do czynienia z żarówką? Grzeje rękę na odległość! Nie tylko rękę -- niejedna osoba spaliła coś, co położyła pod lampkę nocną świecącą żarówką...

Żarówka daje podczerwień -- niemal wyłącznie podczerwień! ;) Sprawność żarówki to kilka procent!!! Ponad 90% idzie natychmiast w ciepło! Niby wszystko idzie w ciepło, ale nie wszystko tak szybko jak w żarówce. ;)

Ludzka skóra ,,widzi'' podczerwień. (czuje ciepło!) Nie widzi mikrofal -- można bezwiednie ugotować mózg mikrofalą!

-=-

Pytony widzą podczerwień.

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb9d860$1$557$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl

To ta:

36,99 pln świetlówka?

Jest tańsza i jaśniejsza zarazem:

34,99 pln

Jest też tańsza:

33,99 pln

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

inne rozwiązanie Twojego problemu (i innych starszych ludzi z coraz gorszym wzrokiem) im masz jaśniejszy żyrandol, tym masz jaśniej, ale tym większy kontrast pomiędzy "pod stołem" a "w kątach". Wady wzroku starszych ludzi powodują wolniejszą adaptacje źrenic (albo oka) do tych kontrastów. pobaw się światłomierzem ze smartfona, może potwierdzi moje zdanie. Jeśli masz swoje (nie wynajęte) mieszkanie, zrób więcej źródeł światła, po okresie adaptacji, problem zniknie. Zniknie również problem kupowania "żarówek". Dla porównania. mam 48 źródeł światła po 12 diodek. 20m², zasilacze

16+16 wat. na tych 16 watach jest jasno, na 32watach jest jaśniej niż w ciągu dnia. (tak mówi oko i światłomierz smartfona)

ToMasz

Reply to
ToMasz

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5eb9519c$0$518$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... "Uncle Pete" r9b32l$1hvd$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org

Zawsze mozna selekcjonowac po produkcji.

Problem w tym, ze 4000K to jakby nie lubia producenci, a moze handlowcy.

2700 lub 6000K, nawet 6500K gdzies widzialem.

Swoja droga - 6500K sprawia wieczorem w mieszkaniu wrazenie trupiarni ... a przeciez to "naturalne" oswietlenie, takie jak w sloneczny dzien.

O ile prawdziwe.

Nie widze pierwszego postu - jakie bylo zalozenia ?

Sa sweitlowki "fotograficzne", lumenow bedziesz mial od ch* :-)

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5eb9d860$2$557$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

W tym grzebieniastym radiatorze bez wiekszego znaczenia - co jedna płetwa wypromieniuje, to w wiekszosci ugrzeznie w sasiednich płetwach.

Ale to nie "chlonięcie ciepla", tylko przewodnictwo.