dostępny w Farnell

Jakby kogoś interesowało to mają aktualnie na stanie ponad 5000 sztuk do dostawy w następnym dniu roboczym.

Piotrek

Reply to
Piotrek

Ciekawostka: Why is there no real time clock (RTC)? The expectation is that non-network connected units will have their clocks updated manually at startup. !!! Adding an RTC is surprisingly expensive!!! , once you’ve factored in batteries, area and componentry and would have pushed us above our target price. You can add one yourself using the GPIO pins if you’re after an interesting electronics project.

Reply to
Sylwester Łazar

Pan Sylwester Łazar napisał:

Bo to prawda. Jest zaskakująco drogi. A że w większości przypadków i tak się toto podłącza do sieci, więc nie ma po co na darmo płacić.

W moim pierwszym pececie też nie było RTC. Zanim dokupiłem na osobnej karcie, ustawiałem zegar ręcznie po każdym włączeniu.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Na allegro PCF8563 chodzi po niecałe 2 zł. Do tego kwarc, CR-ka...

6 zł za całość? W detalu, bez specjalnych dojść.
Reply to
Adam Wysocki

Pan Adam Wysocki napisał:

No to powiedzmy, że to dwa dolary. Prawie jedna dziesiąta ceny całości.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Nic nie stało na przeszkodzie zostawienia troche miejsca na płytce na wlut. Zostawienie tego do GPIO spowoduje tylko że pojawi się 50 wersji niekompatybilnych z soba podpięć RTC. Mam zadanie dla PI bez podpięcia pod sieć w którym brak zegara jest po prostu cholernie upierdliwy.

Reply to
Sebastian Biały

To jest optymalne rozwiązanie. Tłumaczenie, że producent martwi się o cenę płytki, jest tak wymijające, że aż powala. RTC w dzisiejszych czasach, to może działać nawet bez baterii. Kondensator starczy na przetrzymanie energii do następnego włączenia urządzenia, po np. 2 tygodniach. Jeżeli ktoś "wybuli" 25$ i używa tego 2 razy do roku, wlutowuje sobie baterie CR3020 i starcza mu wtedy energii, aż do końca. Cresztą co to jest RTC:

1) kwarc 2) licznik z wyjściem szeregowym 3) trochę energii w puszce z dwoma drutami po kondensatorze lub baterii.

licznikiem z wyjściem szeregowym może być jakikolwiek ukontroler typu EXTRA LOW POWER za 30 centów w obudowie SOT23-5. Sylwester

Reply to
Sylwester Łazar

Ceny czy kosztu? Bo ja tam jakoś nie widzę ich po $20 sztuka.

Reply to
DJ

Pan DJ napisał:

Pamiętałem cene 25 dolarów. Teraz widzę, że jednak 35, ale to chyba lepszy model. No to niech będzie, że nie 10, a 5-6%. Też dużo.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Który uC w takiej budowie będzie działał z kwarcem 32k, przy średnim poborze prądu 1uA?

Reply to
Zbych

Nie wiem gdzie to widzisz, dla jakiego klienta i przy jakiej skali zakupu. consumer/Poland, 189pln, bo go farnell przekierowuje do kamami. Dla biznesowego pokazuje 132pln@1pc i 122@100pcs

ponoć rev.A nie był wypuszczony na rynek

Zauważ że ceny, które tu powyżej podano dla elementów RTC, były cenami też "z ulicy". Dla producenta przy jego skali zakupu, będzie to nie $2, a np $0.8 (strzelam, nie sprawdzałem). Stąd właśnie tłumaczenie o ograniczeniu kosztu produktu jest wykrętem pierwszej wody.

Reply to
DJ

W dniu 2012-12-21 15:04, DJ pisze:

Ale dlaczego zarzucasz gościom jakieś wykręty? Po prostu przyjęli, że dla ich grupy docelowej sprzętowy RTC nie jest niezbędny i już. Obcięli koszty i zostawili sobie większy margines gotówki na inne rzeczy (jak choćby 2x większy RAM niż był na początku).

Reply to
Zbych

Pan Sebastian Biały napisał:

O tym nie pomyślałem. Rozwiązanie dobre i tanie.

Wierzę. Takich jest mniejszość, ale się zdarzają.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Pan DJ napisał:

Link "BUY A PI" z

Qty 1+, United States, Price $35.

To co, na złość tego RTC nie dali? Żeby ludzie nie kupowali badziewia? Strasznie mnie to bawi, jak klient przychodzi do sklepu lub fabryki i od progu zaczyna gadkę jak należy prowadzić biznes, a na rzeczowe kalkulacje mówi coś o "wykrętach pierwszej wody". Tak, $0,8 też może być drogo.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Nie wiem. Może żeby sprzedać osobno rozmaite extensions? w tym na przykład RTC za jedyne $20? ;)

W zasadzie to mi klient zawsze mówi jak należy prowadzić biznes, gdyż dla niego się to prowadzi. Nie słuchasz klientów z których żyjesz, zwijasz się.

Przybył klient do sklepu/fabryki i koszt jego przybycia był większy niż $0.8. Nawet w przeliczeniu na 1szt zamawianego towaru. Mnie taki producent też bawi.

Reply to
DJ

PIC12F1822 Może nie w SO-23, ale w:

4x4mm QFN S.
Reply to
Sylwester Łazar

Fajny, ale nie spełnia podstawowego warunku - nie jest tańszy niż RTC (0.8$@5k vs. 0.47$@2.5k) i podejrzewam, że I2C raczej nie pójdzie na

100kHz przy kwarcu 32k. Do tego kupa problemów z jednoczesną obsługą emulacji zegara i transmisji I2C dzięki aż jednemu wektorowi przerwań.
Reply to
Zbych

Powitanko,

Tak sie zastanawiam, czy nie lepiej kupic jakas tania nawigacje, wywalic WinCE, wepchnac Linuxa... dotykowy LCD "gratis", obudowa, ladowarka, GPS. Nie wiem co w tym PI takiego fajnego, nawet RS232 to nie ma, no chyba, ze na ktoryms GPIO jest/da sie zrobic. Nawet jako sterownik srednio to przydatne. Jako odtwarzacz filmow? Well, za tyle mozna kupic cos dzialajacego w obudowie z zasilaczem ze wszystkimi potrzebnymi kodekami, gotowe do pracy. Zeby choc jakies MEMSy byly, ale nawet RTC brak. To o co kaman, jak mawia mlodziez, dla satysfakcji dlubania w czyms?

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel O'Pajak

W dniu 2012-12-21 15:47, DJ pisze:

Słuchasz klienta statystycznego. Jak będziesz próbował dostosować swój produkt do oczekiwań każdego marudy to szybciej pójdziesz z torbami.

A jeśli tych "klientów" będzie setki, z czego każdy ma jakąś innowację za 0,8$ zajmującą dajmy na to 6 mm^2? Jeśli ich postulaty uwzględnisz to już nie będzie mała płytka za 35$.

Reply to
Mario

:-) Mogę mu dołożyć zadania, skreślając z płytki pięć komponentów obok.

Byłoby trudno, choć nieczęsto jest potrzeba odczytu czasu np. "17:05" z prędkością 100kHz.

Wydaje mi się, że nie aż taka kupa.

1)Skala czasu. obsługa zegara (1 000 000 us) vs. obsługa I2C (10 us) 2)Jeśli to ma być goły RTC to ma tylko 2 zadania: a) liczyć czas b) odpowiadać na pytania Naturalny wydaje się być podział: a) liczyć czas w pętli głównej b) obsłużyć przerwania przez I2C

Nie upieram się. Dobry RTC w roku 2013 w cenie, którą podałeś będzie w większości zastosowań wystarczający. Ja po prostu kwestionuje głupie tłumaczenie, że na płytce Pi nie ma RTC, bo byłoby za drogo i w ogóle miejsce na płytce, i bateria i.... pięc zdań problemów, a chłopcy po prostu uznali, że czas nieważny.

Idealnie by było, aby ten główny kontroler zwalniał po odłączeniu od prądu, do 32kHz i liczył sam sobie czas przy 1uA. Ale to pewnie w 2020 będzie. S.

Reply to
Sylwester Łazar