[pytanie] specyficzny schemat modulatora FM

Witam Grupowiczów :)

Mam pewną prośbę - chodzi o ocenę proponowanego rozwiązania. Pod adresem :

(*.jpg, ~90 kB) umieściłem znaleziony schemat modulatora _PM_ pracującego wybitnie w paśmie akustycznym ;) oraz widmo (najwyraźniej nie do końca poprawne ) sygnału wyjściowego (kształt się zgadza, ale nie położenie).

Mój problem polega na tym, potrzebuję schematu dość specyficznego modulatora _FM_ :

- możliwości _zasymulowania_ w Spice A/D 6.3 :OD

- względnie prostej budowie ( w sensie widoku na schemacie, sam układ może być na np. wzm. operacyjnych )

- układy na lampach odpadają

- nośna : f0 = 100MHz

- dewiacja : +/- 50 kHz

- wskaźnik modulacji : 15

W zwiazku z powyższym wymyśliłem aby dokonać modyfikacji zaprezentowanego układu, wstawiajac między źródło przebiegu modulującego a resztę układu integrator (na W.O ) i w ten sposób uzyskać modulację częstotliwości, a następnie poprzez odpowiedni dobór podzespołów, cały układ przeprowadzić w żądany zakres częstotliwości. Proszę o powagę :) - zdaję sobie sprawę ze słabości metodologii, i możliwych kłopotów ze znalezieniem W.O który przy takiej częstotliwości będzie robił co trzeba.

Pytanie brzmi : czy warto iść tą drogą ? Jeśli nie - to co dalej ?

UWAGA : układ NIE MUSI realnie nadawać się do czegokolwiek :) choć jeśli będzie - to tym lepiej. Tylko wyniki w symulatorze mają wychodzić wg. specyfikacji.

Z góry i najserdeczniej dziękuję za wszystkie sugestie.

Pozdrawiam, Antey

PS: Google, "Poradnik ultrakrótkofalowca", "U.E" (Golde), archiwa p.m.e zostały uczciwie przeczesane.

Reply to
Antey

Czego ślepy nie doczyta to zmyśli... ... jak widać, (

) ( *.gif B/W ~70 kB) widmo wygląda pięknie i zgadza się z teorią :) Tylko źle wykres zinterpretowałem :(

Acha : używam symulatora SIMetrix Intro

i w "Transient Analysis" ustawiłem początek pobierania danych (start data output ) na t=+500ns zamiast zera, gdyz wtedy na przebiegu czasowym otrzymywałem gigantyczny (1kV) pik, wynikający jak sądzę z warunków początkowych ( kondensatory i zachowanie modelu wzmacnaicza ).

Pozdrawiam, Antey

Reply to
Antey

Co to jest wskaznik modulacji ?

Wzmacniacze to niby sie spotyka nawet szybsze, ale czy beda mialy model do spice ?

Zwroc uwage na maly niuans: podajemy mocny bas, 20Hz, przez 25ms mamy nosna przesunieta w jedna strone. No powiedzmy ze przez 10ms nosna jest bliska 100.05 MHz.

Przez te 10 ms bedzie 1000500 cykli nosnej, zamiast rownego miliona w stanie spoczynkowym.

Tymczasem masz modulator jednak PM - osiagalny zakres zmian fazy jest moze 90 stopni, ten uklad moze przesunac grzbiety nosnej o cwierc okresu, ale na pewno nie zmieni ich liczby w dluzszym [10ms] czasie.

Moze by sie nadawal do dewiacji 5kHz i przy ograniczeniu dolnego pasma sygnalu do 300Hz [ot - CB].. choc to ciagle na oko z 5 cykli, wiec nawet do tego sie nie nadaje.

Pytanie czy oceniajacy wie o co chodzi, czy jest mocny tylko w teorii i symulacji :-) Bo mozesz dostac piatke albo dwoje :-)

Nawiasem mowiac - V3 to jest twoje zrodlo przenoszonego sygnalu, powinienes tam dac najwyzej 15Hz. A prazek powinien sie zrobic na ~50Hz szeroki - na tym polega "dewiacja". A jak w ogole policzyles dewiacje ? Bo niby zalezy od amplitudy sygnalu ..

Teoretycznie mozesz polaczyc wiele powyzszych ukladow i uzyskac mozliwa zmiane fazy kilkaset stopni - co stanowi niestety kilka cykli, czyli sporo za malo :-)

Podobny modulator byl ponoc stosowany w radiotelefonach - tylko ze dzialal na niskiej czestotliwosci, a poten nastepowaly czlony powielajace czestotliwosc - bedzie trudne do zasymulowania.

A zwyklego generatora LC przestrajanego warikapem SPICE nie zasymuluje? Teoretycznie powinien,

Kojarze jeszcze jakies inne modulatory - wymagajace opoznienia sygnalu o 90 deg - ponoc stosowny uklad jest w "Sztuce elektroniki".

Krzysztof Kucharski

Jesli mam obstawiać to stosunek dewiacji do częstotliwości modulującej ( B = df/fm )

Plan awaryjny jest taki, że wtedy wybiorę wolniejszy z modelem, a potem dorobię podwajacz.

Czyli krótko mówiąc - nie tędy droga ?

Pozwól, że narazie powstrzymam się od komentarza :)

Jest taka nowa religia ostatnio - trzymistyka... zresztą, teraz liczą się punkty, a nie oceny które i tak są w gruncie rzeczy losowe.

:) To, co dołączyłem z celem do projektu nie ma nic wspólnego. Na schemacie mamy nośną 1kHz i modulację 50 Hz. A widmo służy sprawdzeniu,czy układ faktycznie COŚ tam moduluje :) Wychodzi na to, że owszem.

W podanym przykładzie nie liczyłem, a wspomnianą mam narzuconą.

Zasymuluje. Natomiast ogólnie problem polega na tym, że czas na wymyślenie samemu i od podstaw na bazie teorii nieubłaganie ucieka, zaś przykłady z literatury mają kilka ... khm... detali :

- większość jest na lampach - wymaga modyfikacji

- zawieraja transformatory

- są "literaturowe" :) A prosty generator ( generator na 1tranzystorze, zailanie, warikap) jest - jakby to rzec - niepoprawny politycznie. Projekt bez tranzystora (są i takie) w ogóle w grę nie wchodzi.

Hill&Horowitz ? Nie może być :O) Zaraz zobaczę, ale poprzysiągłbym, że tego tematu w ogóle tam nie ma...

Pozdrawiam, Antey

Reply to
Antey

FET to prawie to samo.

Zalezy kto bedzie ocenial .. ale moze ci sie uda go przekonac ze tak naprawde to jest jedyny skuteczny sposob :-)

Krzysiek wspomnial o AM .. i byc moze zje skojarzylem - to mogl byc AM-SSB.

Winfield sie chwalil ze jest, byc moze wykreslili w polskim wydaniu. Tzn doklanie chodzi o szerokopasmowy przesuwnik fazowy o 90 deg - potrzebny na sygnale audio zeby doprowadzic do modulatorow.

POdejrzewam ze chodzi o cos takiego:

Niby tak... ale kolejna niewiadoma :O/ W sumie, to nawet mógłby być układ na lampach

- o ile symulator to strawi.

Narazie bawię się z symulacjami tego mojego wynalazku i wygląda na to, że to może działać - widmo wyjsciowe wygląda w miarę sensownie, tylko obecnie gryzę się z integratorem.

Dzięki za wsparcie :)

Pozdrawiam, Antey

Reply to
Antey

Ale sprawdziles co oceniajacy wie w temacie ? U mnie bys wylecial z dwoja zanim bys zdazyl wyniki symulacji przedstawic :-)

Moze sie warto z koncepcja udac na kosultacje do "zatwierdzenia" :-)

Ciężko ocenić... prywatnie to ja jestem pesymistą w powżyszej kwestii. Sam uczę się w ciężkich bólach, ale bez specjalnych efektów. Z tej "prawdziwej" elektroniki to kojarzę w sumie ogólniki + ogarniam własna niewiedzę. Ale jakoś nie mam problemów ze zrozumieniem tego co mówi, więc...

Wątpliwe :) - gdyby wszystko miało wygląda jak ja sobie studia wyobrażam, to nawet bym z tym schematem nie startował ;OD, bo przecież choćby z powodów częstotliwości widać że to zupełnie inna bajka i nie kwalifikuje się do uruchomienia.

Koncepcja przeszła (ostatecznie idea jest prosta), schemat nie. Są za to cztery inne, więc jest nad czym myśleć.

Pozdrawiam, Antey

  • - nie pierwszy i nie ostatni raz :(
Reply to
Antey

Nie, nie dlatego - jak by koncepcja byla dobra to by sie dobralo do odpowiedniej czestotliwosci. Tylko by padlo "czy pan sobie zdaje ze" .. i tu patrz pierwszy post.

A moze zlosliwie .. "prosze sie zastanowic czemu koncepcja jest zla" :-)

No i popatrzyłem, i już załapałem (jak sądzę...) Ale pojawilo się pytanie natury filozoficznej : skoro metoda - najwyraźniej niezależna od rozwiązania - ma takie ograniczenia, to po... [na człona] o niej pisać w każdym możliwym podręczniku, w dodatku z adnotacją że to popularna metoda, bo układy są prostsze :O/

Acha : przypominam że załączony schemat to był układ wyłącznie pierwotny ;) że tak powiem, przeznaczony do dalszym modyfikacji (integrator i jazda w górę) i ze spefycikacją zadania nie miał za wiele wspólnego.

To chyba inne definicje złośliwości stosujemy :OD Złośliwie to by było "proszę robić i zobaczymy co wyjdzie". Teraz już wyszło :( - pal licho parametry, szczególnie że miało miejsce małe spięcie - to co było podane jako współczynik modulacji, nagle okazało się...częstotliwością przebiegu modulującego. Schemat rozbił się o źródełko DC 750mV

- jakoś sygnał trzeba przez rzeczywiste bez strat przeprowadzić.

Tak czy inaczej - podstawowy problem został rozwiązany. Mam trzy inne schematy* :)

Pozdrawiam, Antey

  • - i p..... Scilaba 3 który nijak pod WinXP nie chce działać.
Reply to
Antey

"Teoria jest wtedy gdy cos nie dziala, ale wiemy dlaczego. Praktyka jest wtedy gdy cos dziala, ale nie wiemy dlaczego. Tu laczymy teorie z praktyka - nic nie dziala i nie wiemy dlaczego"

Widac nauki to tez dotyczy :-)

15 razy mniej, 15Hz czy 15kHz ?

Bo wiesz .. dla 15kHz schemat moze byc dobry :-)

To nawet wisi nad jakimś laboratorium...:)

15 kHz - czyli maks. czestotliwośc modulująca.

No... pod warunkiem przeprowadzenia źródełka V2 750m w inne miejsce, opracowania dobrego integratora do 15 kHz i przeliczenia kondensatorów :)

Obecnie biedzę się nad schematem z "Poradnika krótkofalowcea"

- przewód między okładkami kondensatora na schemacie to już przegięcie...dołączenie czegoś w środek induktora jeszcze rozumiem, a wiszące w powietrzu diody to czarna magia. Tak czy inaczej - głupich nie sieją... najpewniejsze jest co co się samemu wymyśli :(

Dzięki za wskazówki - przynajmniej trochę pogłówkowałem.

Pozdrawiam, Antey

Reply to
Antey
[...]

Tak się zaznacza na schematach kondesatory przepustowe ;->

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

Hm... i tu moje rozumienie zatrzymało się na pojęciu kondensatora... tak zupełnie przy okazji : jak takie ustrojstwo zasymulować w SPICE ?

Pozdrawiam, Antey

Reply to
Antey
Reply to
Krzysztof Kucharski

Hm..a na czym ta anomalia polega ?

Faktycznie :) Dzięki za wskazówki... ... podobno na naukę nigdy nie jest zapóźno :'O(

Pozdrawiam, Antey

Reply to
Antey
Reply to