przetwornica DC-DC

Może któryś z kolegów tak z głowy czyli z niczego podrzuci na czym zrobić przetwornicę DC/DC ?

napięcie we : 10-30V napięcie wy : 40V prąd max. 100mA

Muszę zasilić wzmacniacz operacyjny napięciem 40V ( więc te 100mA to duży zapas ) a mam do dyspozycji 12 lub 24V.

Przeglądałem TI Webench ale nic satysfakcjonującego nie widzę.

Reply to
sundayman

W dniu 18.05.2020 o 03:07, sundayman pisze:

Przy takich parametrach od razu bym uderzał do RoMana. A jeżeli te 100mA to duży zapas to może jednak go zmniejszyć? Jeszcze ewentualnie może coś pokombinować z izolowanymi gotowcami, ale czy takie znajdziesz i jeszcze w sensownej cenie to nie wiem, chociaż to byłoby chyba całkiem dobre rozwiązanie (nie trzeba za dużo kombinować). Jakbyś zdecydował się na 24V na wejściu to wtedy można próbować ze step-up z zewnętrznym tranzystorem, ale warto dobrze się zastanowić nad wydajnością prądową.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 2020-05-18 o 03:07, sundayman pisze:

Rozumiem nie izolowany step-up.

W 2014 ściągnąłem całą ofertę DCDC ze strony Digi do arkusza kalkulacyjnego i rozdzieliłem na poszczególne typy.

Więc moje dane są stare i naturalnie niepełne.

Moja tabelka wskazywała by aby przyjrzeć się: LM5000/1/2 - do 40V na do 75V kolejno 2A/1A/0.5A - to są chyba prądy klucza więc może te 0.5A to tylko 2..3 razy za dużo dla Ciebie.

Mam tam jeszcze inne na do 60V ale prądy 3A i 5A :( P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Przy takich parametrach to da się zbudować na wszystkim, włączając MC34063. Najprostszy boost niesynchroniczny spokojnie wystarczy.

40V@100mA da 4W zasilania temu opampu. Słuszną linię ma nasza władza...

Ja tam widzę 12 możliwości już od pierwszego strzału:

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski
[...]

Nie uderzy - ma bana.

Po co? Przecież to ledwie 4W

Bez znaczenia. UC3843 + zewnętrzny tranzystor. Zasilanie dla kontrolera z napięcia wejściowego na prostym stabilizatorze szeregowym na małym MOSFET'cie. Dalej topologia dowolna - step-up, SEPIC, flyback

- co wygodniejsze.

No i na razie ten wybrałem...

Nie no, ten wzmacniacz pewnie pojedyncze mA weźmie, bo to miałby być tylko prosty wzmacniacz napięciowy - trzeba przenieść napięcie z zakresu 0-1.5V do zakresu 0-40V mniej więcej.

Reply to
sundayman

Aaaa.... No to niby co innego. Chociaż z drugiej strony - jakby zapytał "biznesowo" to byś mu nie odpowiedział bo go nie lubisz? Jakbym w pracy nie pomagał tym co ich nie lubię to bym musiał sobie poszukać czegoś nowego. Poza tym zawsze można się inaczej podpisać.

Z jednej strony tak, a z drugiej jeżeli będzie to pracowało na małym ułamku mocy to chyba efekt będzie taki sobie. O ile jeszcze flyback jakoś sobie spokojnie wyobrażam, to step-up na takie napięcia (na wejściu i wyjściu) razem z takim zakresem obciążenia (pewnie faktycznie jakieś 2-5mA, a max 100) jakoś mi niespecjalnie podchodzi. Ale może to tylko moja wyobraźnia takie straszliwe wizje pokazuje. W każdym razie wydaje mi się że lepiej precyzyjniej określić zapotrzebowanie na prąd.

No właśnie o czymś w tym rodzaju pomyślałem. Może niekoniecznie na tym kontrolerze (jakoś niespecjalnie przypadł mi do gustu, chociaż wiem że go lubisz, a w realizacji jak na razie tylko jeden padł - od bardzo bliskiego pioruna). SEPIC - w układzie step-up ma to jakieś zalety?

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Niestety, jego V_CE_SWITCH to też 40V. Super sprawa dla celowego postarzania, ale w rozsądnym projekcie dałby trochę zapasu. Albo zejdziesz np. do 36V, albo weź iny kontroler. LM5001/5002 mają 75V, weź ten.

To po co 100mA?

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Tylko po co tak rozbudowana konstrukcja, skoro np. LM5001 ma wszystko w środku?

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W dniu 19.05.2020 o 00:52, sundayman pisze:

Tylko pamiętaj że w AMR masz 40V. Na wszystkich nogach. A jeżeli tak, to bezpieczniej jednak dać zewnętrzny tranzystor. A wtedy może lepiej wziąć coś bardziej współczesnego?

A ma zabezpieczenie wyjścia?

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

A to tak, niewątpliwie, niemniej trochę się trzeba napracować żeby w miarę mało miejsca to zajmowało, połączenia są dość rozbudowane.

To jest dobry powód. Bardzo dobry. Ale czy w takiej sytuacji flyback nie ma jednak więcej sensu?

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Trochę na pewno. Ale lubię jak ścieżki na płytce się układają i nie trzeba kombinować jak i co poprowadzić.

Aaaaa... No chyba że tak.

Ja się tylko pytam, nie zarzucam przecież:)

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

No to mamy dokładnie odwrotne podejście. Przy jednej sztuce wszystko jest drogie i szkoda marnować czas na optymalizacje kosztu części, a w sklepie za rogiem nie byłem od 15 lat -- po dwóch-trzech dniach się zamówienie materializuje na biurku. Trzeba szybko zrobić swoje i zająć się kolejnym zadaniem. Gotowy kontroler z MacDonalda bardzo w tym pomaga. Podłącza się wg datasheetu i zazwyczaj rusza od razu. Ciekawe, ile osobie bez większego doświadczenia zajmie opanowanie właściwego użycia 3843, w szczególności kompensacji rampy. I jak sobie potem przeliczy kilka złotych "oszczędności" na lepszym kontrolerze na godziny filozofowania, czemu to nie chce działać, to będzie sobie pluł w brodę.

Co innego właśnie w masówce -- dolar zaoszczędzony na sztuce to 1000 dolarów zysku nawet w małej skali. Jest się po co schylać.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Tzn. jaki? Kontroler się wyłączy i tylko będzie doładowywał paczkami ubytki napięcia na kondensatorze wyjściowym. Opampy mają duże PSRR i nawet nie zauważą zwiększonych tętnień.

384x to przede wszystkim cała masa dziwnych elementów dyskretnych dookoła. Jak nie oszczędzasz każdego centa, to po co się w to w ogóle pchać? Dla porównania zobacz sobie np. TPS54302 -- ideał, potrzebuje tylko kondensatora 100n i dzielnika do ustalenia VOUT.

Tak jak pisał Roman, możliwośc wyłączenia. Zastosowałem to rozwiązanie w zasilaniu wzmacniacza klasy D, który miał "jedynie" 36mA prądu jałowego. SEPIC na TPS61175 rozwiązał sprawę od ręki.

Poza tym na płytce SEPIC od flybacka różni się dokładnie jednym kondensatorem. Są fajne gotowe dławiki sprzężone, ja używam takich:

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

O ile te 2-3 dni wystarcza. I o ile sie nie okaze ze gotowy zasilacz nie bedzie juz duzo drozszy.

Akurat LM5001 w Farnelu jest, i to po ~20zl.

A RoMan powinien miec w szufladzie :-)

A z tym LM5001 aby na pewno wszystko tak prosto, ladnie i przyjemnie ?

Wystarcza na co?

W małych seriach gotowy zasilacz jest zazwyczaj dużo tańszy i ma wszystkie potrzebne certyfikaty. Rozmawiamy o sytuacji, gdzie gotowy zasilacz nie jest opcją, bo np. nie istnieje.

Poza tym samodzielne budowanie przetwornic coraz bardziej traci sens, TI i inni sprzedają gotowe moduły ze zintegrowanymi elementami magnetycznymi, np. takie:

Kupujesz, wlutowujesz kostkę w BGA jak każdą inną i 7A "samo" płynie ze sprawnością 95%. Nie trzeba myśleć, nawijać cewek, dobierać kontrolerów

-- w McDonalds spotkajmy się...

Potrzebujesz 14A, to dajesz 2, są dostosowane do zrównoleglania. Są i znacznie tańsze maluchy.

Z LM5001 doświadczenie nie mam, ale zbudowanie prototypu 20W przetwornicy SEPIC na TPS61175 zajęło mi może 30 minut, wliczając testy obciążeniowe. Zasilacz zadziałał i mogłem się zająć ciekawszymi zadaniami.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

No tak, jak to potrafi to OK.

I to mi właśnie w nim przeszkadza.

O tak, nowe układy TI bardzo mi podchodzą. Bardziej to chyba tylko gotowe moduły.

Dzięki, pomyślę jak mi będzie potrzeba. Na razie dopóki mieszczę się w zakresie pracy mostkowych step-up/step-down to wolę z nich korzystać. Ale może...

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Chodzi o MCP6V51T-E/OT. On pracuje do 40V. Ale rzeczywiście, prawdopodobnie zszedłbym ciut niżej. 36-38V powinno też wystarczyć.

LM5001 wymaga 20 elementów, MC34063 7 elementów. Nie chodzi o koszt, bo to nie ma wielkiego znaczenia, ale oczywiście wolę mniej.

Na razie sprawdzę ten MC34063 i sugerowany przez RoMana UC3842. Tak czy owak dziękuję kolegom za wszelki uwagi - zawsze jestem zbudowany tą grupą :)

Ja ? Ale czemu ? Nie pamiętam. Kogo jak kogo, ale RoMana szanuję bo rzadki specjalista. Bez żadnej ironii. Nie wiem czym sobie zasłużyłem - w razie czego się kajam i biję w piersi.

Reply to
sundayman

Ale TPS54302 to już nie do sepica, a poza tym konkrecja też robi takie kontrolery, tylko 2x taniej (np. AP63301WU-7).

Reply to
Zbych

Aż sprawdziłem. Dławika jednak też potrzebuje :) P.G.

Reply to
Piotr Gałka