Przeróbka lampy - h

Bardziej elektryczne niż elektroniczne, ale...

Mam lampy na żarówki GU5,3 12V z transformatorem (220V->12V).

Przy okazji zmiany na LED mógłbym ten trafo wywalić i zamontować LED-y 220V?

To zadziała bez problemu? Gniazda są standardowe, takie jakie można nabyć w hipermarketach (te są jeszcze sprzed epoki LED 220V).

Jakieś minusy takiego rozwiązania?

Reply to
radekp

W dniu 29.11.2018 o 12:56, snipped-for-privacy@konto.pl pisze:

Zadziała. U mnie działa. Minus jest taki, że ilość światła i trwałość LED jaka jest w praktyce nijak się ma to zapewnień marketingowców producenta. U mnie po zmianie halogenów 35 W 12 V na LED 5,5 W 230V (Osram made in Ukraine) jest wyraźnie ciemniej. Spośród 6 lampek padła już jedna, chociaż mają dopiero kilka miesięcy. Paragon trzymać koniecznie do reklamacji. Jacek

Reply to
Jacek

W dniu 29-11-2018 o 12:56, snipped-for-privacy@konto.pl pisze:

Izolacja kabli może nie być przewidziana na 230V.

yabba

Reply to
yabba

Użytkownik "Jacek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ptol5i$6vq$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl... W dniu 29.11.2018 o 12:56, snipped-for-privacy@konto.pl pisze:

U mnie LED sie sprawdzaja, ale mam zamiast duzych zarowek, a nie malenstw.

Ale kupilbym najpierw jedna ... i sprawdzil miganie.

Bywały takie lampki co 12V szło przez nieizolowane teleskopy (konstrukcja jak antena w radyjku)

Włodek

Byly tez takie instalacje z dwoma linkami, na ktorych sie wieszalo lampki.

Ale ze im nikt tych anten nie zwarl przypadkowo ... no coz, moze i zwarl, bezpiecznik sie spali ...

W dniu 29-11-2018 o 15:13, J.F. pisze:

Zwierałem. Efektem jest iskierka i buczenie transformatora.

yabba

Reply to
yabba

Mam też transformator i halogeny. W miarę przepalania się standardowych halogenów wymieniam stopniowo na LED 5W. Nie zauważyłem słabszego światła LED 5W w porównaniu do halogenu 35W. Wszystko zasilam transformatorem toroidalym i nie widzę sensu usuwania go i przechodzenia na 230V. Led już zainstalowany świeci bez awarii od 20 miesięcy.

W dniu czwartek, 29 listopada 2018 12:57:01 UTC+1 użytkownik snipped-for-privacy@konto.pl napisał:

Reply to
pytajacy

led świeci pi razy oko na 3V. Teraz się zacznie ze ledy zasila się stałym prądem nie napięciem. ale w ledach 230v ten prąd jest pi razy oko z dupy, znaczy z kondensatora wzięty. choć nie zawsze. są ledy z "driverkiem" jak kiedyś będziesz widział migającego leda - to znak że mu ten "driverek" padł, bo to dość szybko padające urządzenia. więc jakie sa wady? Mało trwałe ustrojstwo regulujące prąd diody. co więcej, w większości przypadków ten prąd jest ustalany na 110% tego co zalecil producent diody. przez to skraca się jej trwałość, a wszystko do okoła emituje ciepło. ja mam inną propozycje. wpakuj nieco wieksze diody na 12v. zamiast tego toroida zamontuj impulsowy zasilacz 12v, a najlepiej 11v(znaczy taki który lekko siądzie albo da się regulować). jak potrzebujesz taniego i mocnego - użyj z mini PCtów. Będzie działa wiecznie, diody również.

Pozdrawiam, ToMasz, właściciel kilu tysięcy diod, oświetlajacych mieszkania, warsztaty, garaże i lokale firmowe.

Reply to
ToMasz

Thu, 29 Nov 2018 18:28:07 +0100, w <ptp7j7$q96$ snipped-for-privacy@dont-email.me, ToMasz snipped-for-privacy@poczta.fm.com.pl> napisał(-a):

Dzięki. Rozważę to, jednakże lampy raczej i tak za jakiś czas będą do wyrzucenia, więc nie wiem czy warto. Ale zapamiętam jakbym jednak je zostawiał.

Reply to
radekp

Thu, 29 Nov 2018 14:34:41 +0100, w <5bffeaee$0$503$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl>, Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk"> napisał(-a):

Kable są cieniutkie (idą wewnętrz rury), ale chyba powinny wytrzymać. Są takie same jak te hipermarketowe gniazda z przewodami na GU5,3.

U mnie jest tranfo w kształcie koła w korpusie (to lampa ścienna), długa rura z przegubami i na końcu gniazda GU5,3.

Teraz jednak zastanawiam się czy nie lepiej zostawić 12V, bo kilka razy trafo buczał, gdy na przegubie przecierał się przewód.

Reply to
radekp

Nie ma GU 5.3 na 230V. Na 230V są gniazda GU10 lub GU9 - musisz wymienić. Swoją drogą używam z powodzeniem LEDów MR16 z GU5.3 z klasycznym transformatorem do halogenów i nie widzę problemu.

Wymiana gniazd. Jeśli są luzem (często!) to nie problem.

Może kwestia producenta...

Używałem halogenów 12 V 20 W, LEDy opisywane jako zamienniki 20 W są jaśniejsze. Używam Philipsa (bodaj 3.5 W - 4-diodowe) i biedronkowych (Lethe 5W 300 lm COB - tanie i zaskakująco dobre). Osram mam w kuchni ale z GU10 - na 230V (4W, 4-diodowe).

Syn w nowym mieszkaniu ma prawie 30 LEDów Philipsa - odpowiednik 20 W, większość GU10 na 230 V - wszystkie żyją. Montowane jakieś prawie 2 lata temu.

To zawsze.

Sat, 1 Dec 2018 15:00:16 +0100, w <7937078603$ snipped-for-privacy@squadack.com, RoMan Mandziejewicz snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid> napisał(-a):

No jak nie jak tak:

Wymiana na np. GU10 nie bardzo wchodzi w grę (a chciałbym) -- oprawka GU5,3 (tzn. ten plastik) jest niewiele mniejsza niż metalowy klosz w którym siedzi. Nie widzę tam GU10, choć nie sprawdzałem wymiarów.

Nie są luzem, są na zapinkach (typowych chyba dla gniazd GU5,3).

Reply to
radekp

To ostatnie miejsce, gdzie kupowałbym LEDy.

No to wstaw normalne LEDy MR16 z GU5.3 na 12V - w czym problem? W Biedronce bardzo ładnie świecące Lethe 5W w dwupakach sprzedają za śmieszne pieniądze.

Sat, 1 Dec 2018 20:09:57 +0100, w <8339746957$ snipped-for-privacy@squadack.com, RoMan Mandziejewicz snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid> napisał(-a):

Jedną kupiłem na próbę i jestem zadowolony (kierując się opiniami rzecz jasna). Jakieś grosze.

Z kolei kupiłem 4 x GU4 kierując się wyłącznie ceną -- 1 jest OK, 2 takie sobie, 1 do bani.

Reply to
radekp

Dnia Sat, 1 Dec 2018 20:09:57 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Przeciez i tak wszystkie z Chin teraz :-)

Ale wolałbym mieć gdzie zrealizować gwarancję.

to ja do znudzenia będę pisał. jeśli "żarówka" ma 5 wat, ale producent diody opisał ją jako 3W (przykład!) to ta "żarówka" będzie dawać (pobierać) 5W ale krótko. może przejdzie przez gwarancje - może nie. tyle że mnie by się nie chciało montować/ wymontowywać/jeździć do marketu załatwiać gwarancje. lepiej kupić tanio, 5W diode i puścić ją na

3W (upraszczam, ale chodzi o zasadę). żywotność - w skali naszego życia nieograniczona. A odcienie bieli jakie macie? Bo ja mieszam ciepłe i zimne - dostając nieco ładniejszą biel, niż z każdej ocieni z osobna. No i na koniec - jak jest zrealizowane zasilanie z 230ac na .... 350mA? Z praktyki wychodzi że trwałe rozwiązania są dwa. albo zajebiście droga, mocno oddająca ciepło elektronika wbudowana w oprawkę, dająca stały prąd. Albo osobny zasilacz (najczęściej 12v) który jest duuuużo większy od elektroniki wbudowanej w "żarówkę", mogący oddawać dużo ciepła, na mniej wyżyłowanych elementach, który daje stałe napięcie, ale diody sobie z tym dobrze radzą (czasami przy udziale oporników). To drugie rozwiązanie jest wiele tańsze. ToMasz
Reply to
ToMasz

W dniu 2018-11-29 o 13:13, Jacek pisze:

Bo 12V i 230V mają inny przelicznik lumenów na Wat. Ostatnio kupiłem i zwracałem na drugi dzień do Casto sporo ledów. Halogen GU10 230V 35W ma 230lm, Halogen MR16 12V 35W ma 460lm Więc jak kupisz LED'a odpowiednik 35W na 230V i wsadzisz w oczko gdzie były 12V 35W to masz dopiero połowę tego.

Spośród 6 lampek padła już jedna,

Zgadza się. Są zupełnie nietrwałe, zwłaszcza w stosunku do halogenów 12V które świeciły 9 lat w łazience. Wymieniłem teraz na LED'y bo trochę tych watów tam było.

Reply to
Irokez