[OT] Sprzęt komputerowy i wylatujące bezpie

Cześć.

Pewne biuro. Standardowe stanowiska komputerowe, komputer ~200W (tak, tyle ciągnie, zasilacze ~400W), dwa monitory (lcd), drukarka. Kilka sztuk takich stanowisk. Każde podpięte pod 1 listwę zasilajacą z wyłącznikiem.

Raz na tydzień, włączenie zasilania na takiej listwie powoduje wywalenie bezpiecznika 16A w skrzynce. Raz na miesiąc wyskakuje bezpiecznik 20A na piętro, a 16A nie. Zgaduję, że udar prądowy jest bardzo wysoki ale bardzo krótki.

Dzieje się to: a) bez znacznia czy odpalany jako pierwszy czy jako ostatni b) bez znaczenia które stanowisko c) tylko raz "po nocy", w ciągu normalnej pracy można sobie pstrykać do woli.

Właściciel:

1) nie chce nic zmieniać w sprzęcie 2) nie może nic zmieniać w instalacji elektrycznej biura

No i klops. Są jakieś listwy ograniczające udary prądowe? Tyle mi przychodzi do głowy jeśli chodzi o taniość...

Reply to
heby

mam oświetlone paskami led pomieszczenie jakieś 60m². paski led zasilane z zasilaczy z laptopów. efekt ten sam co opisujesz podczas załączania oświetlenia. podczas ładowania kondensatorów jest taki udar prądowy że wywala bezpiecznik automatyczny. Po załączeniu oświetlenia, można je załączać i wyłączać ile razy chcesz, wywali po dłuższej przerwie. ja zastąpiłem automatyczny bezpiecznik 16A, wkręcanym, nawet 10A i problem się rozwiązał

ToMasz

Reply to
ToMasz

Nie mogą ingerować w instalację. Na tym polega problem. To wynajęte pomieszczenia.

Reply to
heby

W dniu 2020-11-17 o 08:52, ToMasz pisze:

Może po prostu dać bezpiecznik zwłoczny, o charakterystyce C. Wtedy (dla bezpieczeństwa) powinien wystarczyć mniejszy, np. 10A.

Reply to
Adam

Dnia Tue, 17 Nov 2020 08:36:44 +0100, heby napisał(a):

Kiedyś, w epoce halogenów były takie zmyślne spowalniacze załączenia, żeby pół setki zimnych nie włączać. Z tym że tam stała czasowa była rzędu 2 sek a tobie wystarczy parę okresów a nawet jeden byle załączać w zerze napięcia. Sprawdź czy są już w handlu włączniki co załączają w zerze.

Reply to
Jacek Maciejewski

To nie może być rekodzięło. To musi być gotowy produkt do zastosowań biurowych.

Reply to
heby

Może jakiś UPS zmyślny?

Reply to
LordBluzg®

a czy możesz ingerować w listwy z wyłącznikiem?

Reply to
ToMasz

Zgaduję, że było zgłaszane wynajmującemu i odpowiedział, że ma to w d*pie. No bo przecież nie wymyślałbyś jakichś kosmosów jeśliby zadziałało najprostsze rozwiązanie.

Piotrek

Reply to
Piotrek

W dniu 2020-11-17 o 08:36, heby pisze:

Jestem prawie pewien, że odpowiedni NTC w szereg załatwiłby problem. Ale czy coś takiego jest dostępne w formie gotowca do kupienia z przeznaczeniem do biura to nie wiem. Inny pomysł to jakieś filtry przeciwzakłóceniowe zawierające w sobie w miarę duże L. To powinno ograniczyć udar prądowy. Ale znów nie wiem, czy takie rzeczy są na rynku. Domowym sposobem w oparciu o dostępne rzeczy można by sobie jeszcze poradzić tak, że każdy element (komputer, monitor 1, monitor 2, drukarka) jest podłączony przez osobną listwę z wyłącznikiem i użytkownik pstryka je po kolei zmniejszając w ten sposób udar pi razy oko 4 krotnie. Ja włączam pstryczek na UPS-ie do którego mam podpięte 2 komputery i 2 monitory. Jeszcze nigdy nie spowodowało to wywalenia bezpiecznika. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Jako samoróbka? Ktoś się przyczepi z BHP czy innego Sanepidu :/

Reply to
heby

Stosowne (tzn z ciągłym przetwarzaniem) są drogie. Zanim zaproponuje takie rozwizania, miałem nadzieje na jakieś listwy z PTC czy opto-triakiem z detekcją zera wbudowanym w środek :/

Reply to
heby

Wynajmujący ma to w dupie. "Komputery są popsute".

Reply to
heby

Poniekąd słusznie.

Swoją drogą, kiedyś użytkowałem listwę "master-slave", w której pobór z jednego gniazdka ("master") powodował załączenie reszty gniazdek. Jak sądzę takie ustrojstwo rozwiązałoby problem - jako dodatek albo wręcz zamiast obecnych listew.

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Raczej NTC. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Skojarzenie: widziałem chyba kiedyś listwę z osobnymi wyłącznikami na każde gniazdko. Wystarczyłoby nie włączać na raz (co byłoby nawet trudne do zrobienia). P.G.

Reply to
Piotr Gałka
2020-11-17 o 10:48 +0100, Mateusz Viste napisał:

A tutaj przykład.

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Googlnałem i coś takiego mi wyjechało:

może w tym kierunku?

Reply to
LordBluzg®

W dniu 17.11.2020 o 08:36, heby pisze:

Jaki jest bezpiecznik, który wywala? A, B, C? Bezpiecznik o charakterystyce A działa natychmiastowo, B ma krótką zwłokę, C dłuższą. Czasami stosuje się zwłokę D, ale to do silników z ciężkim rozruchem. Masz dwa rozwiązania: tanie - wymienić bezpiecznik na typ C. droższe - kupić "soft start" i podłączyć przez niego. Coś w tym guście:

Jacek

W dniu 2020-11-17 o 10:38, Piotr Gałka pisze:

A 50m przedłużacz od kosiarki? :-)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski