[Moduł GSM] Poziom napięć - nota swoje

Eksperymentując z modułem GSM Motorola D15 zauważyłem dosyć dziwną rzecz. Chyba już kiedyś wspominałem, że w nocie katalogowej modułu znajduje się następujący zapis dotyczący portu szeregowego:

"The D15 is a DCEdevice operating in 0 to 5V logic. An MC74VHCT244 buffer buffers all the In/Out signals."

Zwracam uwagę na to 5V - konkretna wartość napięcia, a nie relacja do VCC (które może się mieścić między 3V a 6V). Nieco niżej zresztą podane są poziomy sygnałów na liniach wejściowych i wyjściowych:

"Vih 2.0V min. Vil 0.8V max. Voh 4.4V min. @ 50uA or 3.8V min. @ 8mA. Vol 0.1 max. @ 50uA or 0.44V @ 8mA."

Od samego początku sytuacja wydawała mi się nieco dziwna - stan wysoki o wymuszonym napięciu, wyższym od napięcia zasilania. Wziąłem więc do ręki woltomierz i sprawdziłem poziom napięcia na tych liniach, które trzymają jeden stan dłużej (RI i DSR). Wykonałem kilkanaście pomiarów i co się okazało? Stan wysoki wynosi około 3V (czasem trochę mniej, czasem trochę więcej). Mierzyłem zarówno na linii podłączonej do Atmegi (DSR) jak i wiszącej w powietrzu (RI). Napięcie zasilania wynosi 5V. Żeby było ciekawiej linia niezwiązana z portem szeregowym (DSC_EN - wskaźnik włączenia modułu) w stanie wysokim znajduje się na potencjale zbliżonym do VCC.

Tak samo zachowują się obydwa posiadane egzemplarze tego modułu?

Ja robię coś nie tak? A może w nocie znajduje się błąd?

Kwestia ma dla mnie zasadnicze znaczenie, bo chciałbym przejść na zasilanie z akumulatorka 3,6V.

Reply to
Atlantis

<baczność!>

MC74VHCT244 buffer ^^^ <spocznij>

Dla niezgodnych ze standardem formatowania - podkreślone jest "HCT"

No. To teraz popatrz tu:

"0 5V logic" wcale nie oznacza, że napięcie wyjścia będzie wynosiło 5V ani że wejście tyle potrzebuje. Wejście musi tyle wytrzymać ile przewiduje maksymalne napięcie standardu i już (i tu jest miejsce dla rozważań nad diodami pasożytniczymi).

A to nie jest po prostu OC? (ew. inne wyjście z "podciąganiem")

A skąd mamy wiedzieć? ;)

Tak. Założenia, błędne :D

Nie.

pzdr, Gotfryd

Reply to
Gotfryd Smolik news

Wielkie dzięki, to trochę rozjaśniło sprawę. Czyli jak rozumiem bez obaw mogę zmniejszyć napięcie zasilania do mniej-więcej 3,6V?

Nie mam pojęcia skąd wziął się ten znak zapytania... To miało być zdanie oznajmujące. Mam drugi egzemplarz, który zachowuje się identycznie. :)

Reply to
Atlantis

Zdaje się to producent zapewnia o zgodności z HCT, nie ja :)

:D

pzdr, Gotfryd

Reply to
Gotfryd Smolik news