Instalacja DVB-T / Sat na multiswitchach, a poziom (na

Mam w budynku instalację TV (antena zbiorcza DVB-T / Sat) na kilku kaskadowych multiswitchach. Gdzieś w tym łańcuchu występuje przesterowanie (siła sygnału do 100% przy bardzo dużej pikselozie obrazu TV), a gdzieś być może za słaby sygnał (na niektórych pasmach Sat). Jakie powinno być napięcie na wyjściu multiswitcha do następnego multiswitcha, i czym je pomierzyć (może konkretne wskazanie jakiegoś miernika za ....dziesiąt złotych?)? Podobnie jakie powinno być napięcie na wyjściu multiswitchy do odbiorników TV?

Reply to
ąćęłńóśźż

W dniu 2017-07-10 o 16:16, ąćęłńóśźż pisze:

ZAcznijmy od tego że TV cyfrowe są bardzo wrażliwe na poziom sygnału, tam gdzie analog działał bez problemu po przejściu na cyfrę zaczyna się pikseloza, szkodzi i za słaby i za mocny. Ja do pomiarów takich bardzo zgrubnych używałe sat metera tyle że musisz go zasilać przez filtr lub od "tyłu" :)

Janusz

No właśnie ciekawe, że odbiera tania Wiwa, a pikseloza jest na drogim Samsungu. Multiswitche podobne do tych (ale część to inne modele z obracanymi potencjometrami regulującymi wzmocnienie):

-----

Reply to
ąćęłńóśźż

W dniu 2017-07-10 o 18:55, ąćęłńóśźż pisze:

Też to zauważyłem, robiłem parę anten i TV firmowe miały problemy a Wiwa chodziła, np z toshibą miałe bardzo duży problem z doborem siły sygnału, odbiór 3 mux-ów a każdy z innym poziomem. Pomaga po 1 dobra kierunkowa antena o dużym zysku,2 dobry wzm antenowy ale z małym wzm i zasilacz z regulacją.

Ustawić minimalne wzmocnienie na nich bo po 1 mogą się wzbudzać, 2 przesterowane produkować intermodulacyjny syf. Jak jest silny mux przesterowywujący to można go stłumić filtrem regulowanym np coś takiego

Janusz

W dniu 2017-07-10 o 16:16, ąćęłńóśźż pisze:

Generalnie to multiswitch kaskadowy nie wie, czy dostaje feeda prosto z konwertera czy z poprzedniego multiswitcha, więc poziom między multiswitchami powinien być taki sam jak ten od konwertera. Dlatego myślę, że miernik poziomu SAT do tego wystarczy: podłączyć konwerter prosto do tunera i sprawdzić czy odbiera dobrze, jeśli tak, to zapamiętać odczyt i ustawić tak samo w całym łańcuchu/drzewie. Powtórzyć dla wszystkich 4(8) torów.

Reply to
SnCu

THX. Czy na tych miernikach jest skala w jakichś jednostkach (Voltach, decybelach itp.)?

-----

Reply to
ąćęłńóśźż

W dniu 2017-07-12 o 18:19, ąćęłńóśźż pisze:

Zależy jak drogi kupisz :D

Na najtańszych jest skala 0-10 odnosząca się mniej więcej do środka zakresu 950-2010 MHz.

Reply to
SnCu

Miernik mamy taki (lub b. podobny model):

W instalacji sa długie kable, po 70 metrów kaskadowo (w sumie przyładowo: antena -> 10m -> wzmacniacz -> 40m -> splitter-> 70m -> splitter -> wzmacniacz -> 50m -> multiswitch). PYTANIE: czy przy takich odległościach wystarczy zasilane wzmacniaczy / multiswitch z linii (przez koncentryk), czy potrzebne osobne miejscowe zasilacze (pytam, bo zauważyłem, ze zasilanie jest centralne i to może by słaby punkt)?

-----

Reply to
ąćęłńóśźż

W dniu 2017-07-22 o 18:31, ąćęłńóśźż pisze:

Ale czytam, że ten cudowny miernik mierzy prąd i napięcie stałe. Więc jak, jest właściwe dla danego elementu końcowego?

Reply to
SnCu

W dniu 2017-07-22 o 18:31, ąćęłńóśźż pisze:

splitter-> 70m -> splitter -> wzmacniacz -> 50m -> multiswitch).

Strasznie długie te kable masz, przez to też duże straty sygnału szczególnie na wyższych częstotliwościach to po 1, po 2 wzmacniacz powinien być jak najbliżej anteny albo wręcz w jej puszce, 10m to bardzo zły układ bo w takim kablu indukują się różne zakłócenia które wzm wzmacnia.

Tu nie ma problemu, pobór prądu to miliampery więc oporność kabla nie ma znaczenia.

Reply to
Janusz

Cała instalacja dobrze przenosi sygnał satelitarny (poza jednym transponderem Hotbirda, na którym są RT HD/Supertennis HD), natomiast jest problem z sygnałem DVB-T (co ciekawe dobry sygnał naziemnej jest na kanałach TVN/TTV HD - czy te trzy kanały są na innym muksie, czy mają wiekszą moc z PKiN, czy nadmiar informacji w strumieniu HD jest większy, niż w strumieniu SD?). Czyli konkretna instalacja najgorzej przenosi właśnie niskie częstotliwości :-0 Wzmacniacz za anteną dachową - już w budynku po ok. 10 metrach kabli - jest duży i do tego ma wielki zasilacz, a przy antenie byłby narazony na warunki atmosferyczne. Oczywiście można rozważyć jakąś szafkę na kominie, gdyby to naprawdę miało polepszyć sygnał. Gdzieś jest słabe ogniwo, które trudno znaleźć (do TV Samsunga wezwałem serwis, wymienili płytę główną i jest dokładnie to samo, co było - a Wiwa odbiera, no żesz k....).

-----

Reply to
ąćęłńóśźż

W dniu 2017-07-23 o 16:36, ąćęłńóśźż pisze:

[...]

Ciekawe :)

, a przy antenie byłby narazony na warunki atmosferyczne.

Bo to wzm w puszce antenowej sie instaluje, jest mały i ma od razu przyłącza do anteny coś takiego

Zasilacz oczywiście zostaje w domu.

Ju ci pisałem że firmowe telewizory mają generalnie gówniane głowice, poza Panasonic-iem :) bije inne na głowę, podobnie menu i jakość obsługi.

Reply to
Janusz