Chciałem 3,3mH, wyszło 2mH?

Mam sobie rdzeń kubkowy Ferroxcube EP10-3E6

(strona około 435). Napisano, że jego AL=5400 +40/-30%. Chciałem uzyskać 3,3mH do filtru (100kHz). Liczba zwojów: n=sqrt(L/AL), wychodzi n=24,72, nawinąłem 25. Powinna mi wyjść indukcyjność z przedziału 2,36..4,7mH. Radzę sobie bez miernika indukcyjności więc robię dzielnik napięcia z rezystora i cewki do masy, czyli filtr górnoprzepustowy. Za pomocą oscyloskopu chyba najlepiej jest uchwycić połowę napięcia wejściowego więc patrzę, dla jakiej częstotliwości występuje to tłumienie. R=1k 2% i nawet multimetr dobrze pokazał. Przekształcam zależność dzielnika na kartce do postaci: L = (k*R/(1-k)) / (2*pi*f) gdzie k=Uwy/Uwe szukam f, dla której k=0,5: f=77kHz (+/-3kHz) -> L=2,07mH, czyli jeszcze trochę poniżej dolnej granicy. Dla mojego 3,3mH k=0,5 powinno wystąpić dla 48kHz.

Zastanawiam się, czy gdzieś nie popełniam błędu - obliczeniowego lub metodycznego. Tolerancja AL rdzenia jest bardzo duża. Różne ściskanie połówek rdzenia (na oko) niewiele zmienia. Może gdybym miał rdzeń o mniejszym współczynniku i nawinął więcej zwojów to rachunki byłyby mniej rozjechane w stosunku do rzeczywistej wartości? Nie mam doświadczenia w nawijaniu indukcyjności, może po prostu tak jest w praktyce i trzeba dobierać liczbę zwojów? Mnie wystarczy tolerancja indukcyjności 10% i nie potrzebuję tego do produkcji seryjnej.

Reply to
Michał Lankosz

f=77kHz (+/-3kHz) ->> L=2,07mH, czyli jeszcze trochę poniżej dolnej granicy.

  1. Uzyłeś sondy 10:1 czy połączyłes bezpośrednio z oscyloskopem?
  2. Jakiego napięcia użyłeś? Na pewno bez składowej stałej?

Roman, jesteś wielki. Jedno Twoje słowo leczy układy - można powiedzieć. Z wykształcenia metrolog, a taki beznadziejny błąd popełnia! Kanałami przyjdzie mi chodzić ;) Do rzeczy. Sonda ustawiona w porządku, nie ma znaczenia czy 1:1 czy 1:10. Składowej stałej też nie ma. Ale uprościłem sobie sprawę! Sygnał z generatora szedł przez gniazdo oscyloskopu gdzie był trójnik i dalej sondą oscyloskopową do wejścia dzielnika. Drugą sondą oglądałem wyjście. Teraz już widzę jakie spadki napięcia wystąpiły na sondzie i połączenia jej chwytaka z nogą rezystora. Poprawiłem układ i zszedłem do 50kHz -> L=3,18mH przy mocnym ściśnięciu rdzenia (ile moje palce dają). To chyba niezły wynik?

Reply to
Michał Lankosz

Alez ma znaczenie - pojemność wejściowa 1:1 to jakieś 10pF a 1:10 to jakieś 100pF...

Ale i tak mnie to zaskakuje...

Może być :)

Dnia Wed, 25 Jul 2012 17:54:50 +0200, Michał Lankosz napisał(a):

Czy ten twoj wzor uwzglednia przesuniecia fazowe ? Bo w momencie gdy XL=R, to napiecie na wyjsciu powinno wyniesc 0.707..

Moze dodaj znany kondensator i zmierz czestotliwosc rezonansu.

Albo zrob docelowa przetwonice - jesli da sie zmierzyc narost pradu, to tez ci prawde powie :-)

Protestuję, protestuję! ;)

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

No, jest fajna metoda na takowe. Opornikiem ładuje się znany kondensator (może być wpięty na stałe - jak duży to nie przeszkadza), następnie przyłącza do sprawdzanej cewki (jedna końcówka C może być zlutowana na stałe z L, drugą się dociśnie). Oscylkiem ustawionym na pojedyńczą akwizycję zmierzyć okres i gotowe :) Ktoś może stosuje?

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

Chodziło mi, że w moim przypadku przełączanie nie dawało zauważalnej zmiany na ekranie oscyloskopu. 100p przy 50kHz to reaktancja 40k. Dużo w stosunku do użytego przeze mnie rezystora 1k.

Sprawdziłem jeszcze raz. Sygnał z generatora idzie koncentrykiem 1m do trójnika. Z trójnika przez sondę (Goldstar) do rezystora. Drugą sondą mierzę napięcie w trójniku i na końcu tej pierwszej sondy (czyli na rezystorze). Pierwsze to 0,8V, drugie 0,64V. Mnie też trochę zaskoczyła ta różnica, ale nie wpadłem na to wcześniej!

Reply to
Michał Lankosz

Indukcyjnośc do przetwornicy na rdzeniu bez szczeliny? A gdzie byś chciał energię gromadzić?

Ale dlaczego?

Z tymi pojemnościami jest zupełnie odwrotnie, 1:10 jest łaskawsza dla badanego układu.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

Użytkownik "Michał Lankosz" snipped-for-privacy@tlen.pl napisał w wiadomości news:jup4se$hii$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Mam od wieków taki mały generatorek, który po podłączeniu do niego obwodu LC generuje (w dość szerokim zakresie L i C). Schemat nie wiem skąd (robiłem go jakieś 40 lat temu), ale był z definicji przeznaczony właśnie do pomiarów LC. Sam generator to dwa tranzystory PNP prawie bez elementów biernych (może jeden rezystor) i do tego chyba na jednym czy dwu tranzystorach układ regulacji punktu pracy + chyba jakiś wtórnik na wyjściu. Pewnie gdzieś w sieci jest, i pewnie są tacy, co potrafią szybko znaleźć.

Wydaje mi się, że najprecyzyjniej znajduje się oscyloskopem f rezonansu szukając minimum napięcia na szeregowym LC pobudzanym z generatora przez rezystor. Nie chce mi się nic liczyć (za gorąco dzisiaj) ale wydaje mi się, że przy takim pomiarze można praktycznie pominąć pojemność sondy. Szukanie maksimum na równoległym LC jest chyba mniej precyzyjne no i pojemność sondy dodaje się bezpośrednio do C. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup Hello J.F.,

No, rdzen ma pare gramow i pare mm^3 :-)

J.F

Ale to szczelina głównie gromadzi energię a nie rdzeń.

Rdzeń ma zapewnić zamknięcie pola magnetycznego (rozproszenie, prady wirowe w pobliskich większych elementach metalowych, EMC) oraz zmiejszyć ilość potrzebnych zwojów.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" Hello J.F,

Mnie tego tlumaczyc nie musisz - o ile pamietam to kiedys ja Ci to tlumaczylem :-)

Tym niemniej - byc moze tej cewki wystarczy zeby bezposrednio zmierzyc predkosc narostu.

No chyba ze chodzi o to ze zadnej docelowej przetwornicy nie bedzie - bo to najwyrazniej cewka do innych celow :-)

J.F

Inaczej - ja wzory rozumiem, mechanizm też ale osobiste odczucie się burzy ;)

Nawet w filtrach dochodzi do nasycania rdzenia. Poza tym - rdzeń bez szczeliny magnesuje się nieliniowo.