Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?

Hej,

Jeg står og vil gerne prøve at lave en udendørs antenne til 2,4 GHz som skal bruges til Wlan. Jeg har fundet eksempler på helical (retningsbestemte) antenner, men de er meget retningsbestemte. Er der nogen her i gruppen som har erfaring med at bygge antenner til 2.4 GHz, eller kendskab til links som belyser dette ? Meget gerne en rundstråle, men andre eksempler er også velkomne.

/KD

Reply to
KD

Hej KD

skal

som

Du kan starte her, men vær opmærlsom på at det ikke er tilladt at bruge hjemmelavet grej til Wlan.

Hejsa

Kan du ikke lige finde det på skrift til mig, da jeg har lavet antenner, hvor det er lykkedes mig at få et alm. wlan op på over 1½ km, uden booster..

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

"Hauge" skrev i en meddelelse news:4043bdf9$0$27410$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

booster..

Hej

Prøv at se her under punkt 9

Den tilladte sendestyrke er på 100 mW dette er set fra antennen !

Så hvad giver din PA trin ?

Altså hvis din PA trin giver 100 mW så skal du bruge en antenne på 0dB

Mvh Lars G

Reply to
Lars G

Sådan læser jeg nu ikke punkt 9.

Dette læser jeg som værende uafhængig af antenneforhold/forstærkning.

Grænseværdien er mere bestemt af:

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/

Hej Hauge

booster..

Til at starte med kan du jo fortælle mig hvilken tilladelsestype du har der giver dig ret til at bygge og bruge sende udstyr på Wlan frekvenserne.

Hvis du endelig vil have det på skrift kan du jo starte med at kikke på telestyrrelsens hjemmeside

, der ligger de relevante bekendtgørelser.

Der er meget sjovt i dem forøvrigt, man må f.eks. ikke bruge wlan hvis man bor mere end 30 meter over jorden og det må heller ikke bruges udendørs.

Vi er nok nogle stykker der gerne vil vide hvordan :)

/HHA

booster..

Reply to
Hans-Henrik Andresen

skal

som

Du ved det måske allerede, men D-Link har en hel flok at vælge imellem:

Leo Havmøller

Reply to
Leo Havmøller

"Christen Fihl" skrev i en meddelelse news:4043cbe9$0$55924$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Måske :)

Prøv lige at se her

Lars G

Reply to
Lars G

Deri står ikke det er ulovligt, blot at man overskrider grænseværdien.....

Reply to
Fidolinux.dk

Hejsa

Hvilket?

/Hauge

Reply to
Hauge

Hejsa

En lille kikketur på Google, og bygge lidt af de forskellige antenner der er der, det er hvad jeg har gjort.. Har også haft en antenne på en alm. parabol til sat-tv, det gir noget.

/Hauge

Reply to
Hauge

Hejsa

Q: Er udstrålingen fra trådløse lokalnet farlige? A: Der kommer meget lidt effekt ud fra et trådløst lokalnet (WLAN). Det normale WLAN i Europa bruger frekvenser mellem 2,4 og 2,483 GHz. Her er den maksimalt tilladte feltstyrke 61 V/m (den fastsatte grænseværdi). Den tilladte sendestyrke er på 100 mW. Ved afstande større end 2,8 cm, er feltstyrken fra basestationen lavere end den fastsatte grænseværdi.

Hvor står det at det er målt som effektiv effekt som udstråling af antennen, for det kan jeg ikke læse ud fra det her, der står feltstyrke, men kan du omregne det til at det er udstrålet effekt? Men, der skal dog noget forstærkning til, for at få de 5-10 mW som et alm. WLAN gir fra sig, indtil 100 mW som output fra antennen, når man trækker diverse tab i kabler og lign, fra.

/Hauge

Reply to
Hauge

Hejsa

Kan jeg ikke se kommer sagen ved, men hvor står det at man IKKE må lave antenner til WLAN?

Ok, underligt at det så ikke står i diverse manualer, når alt er CE-"godkendt".

Men når du nu har så travlt med diverse love, som jeg ikke kan finde på itst.dk ved søgning på wlan, så kan du måske linke til en reel lov, der siger at det er ulovligt at bygge antenner dertil..

/Hauge

Reply to
Hauge

Hej Hauge

Nej jeg gider ikke, du kan selv finde dem, det er ikke svært. Det er nu en gang sådan at alt der har med sendergrej i DK at gøre skal være typegodkendt, hvis man da ikke har et certificat der lovliggør brugen af ikke typegodkendt udstyr.

Men du får måske dine antenner typegodkendt så du kan CE mærke dem, så er det i orden at bruge dem.

Hejsa

Aha, altså en påstand du ikke GIDER dokumentere for.

Men ikke antenner.. Forøvrigt, er det antennekabel du bruger, typegodkendt?

Find du nogle antenner, der er typegodkendte..

/Hauge

Reply to
Hauge

Kunne man forestille sig at godkendelsen er betinget af en bestemt antenne?

--
Jens       callto://jensep

Contents may settle during shipment.
Reply to
Jens Petersen

"Fidolinux.dk" skrev i en meddelelse news:c21r8s$631$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

:-)

Bare fordi i ikke kan se radiosignalerne så kan de godt være "farlige".

eks. forstyrre/stoppe andre apparater/signaler.

Mvh Lars G

Reply to
Lars G

Hej Hauge

Du kan jo passende dokumentere at du har ret.

Hejsa

Det var dig der begyndte at plabre ud med lovligheder, ikke mig, så derfor må det jo være dig der skal bevise at din påstand er rigtig, ellers er der vel ikke rigtigt nogen her, der tror dig over en dørtærskel.. Jeg bruger det når jeg har brug for det..

/Hauge

Reply to
Hauge