Volt- og amperemetere til PC

I forbindelse med et mindre fritidsprojekt, der mest af alt går ud på at få tiden til at gå, mangler jeg 2 voltmetere og 1 amperemeter med computer interface (jeg køre Windows 2000).

Problemstillingen er at jeg har en solcelle, hvor jeg gerne vil have en udlæsning af hvad den giver af spænding og hvor mange ampere den skubber hen til laddeelektronikken. På den anden side af min ladeelektronik, vil jeg også gerne have mulighed for at aflæse hvad spændingen er på batteriet. Jeg er klar over at der findes multimetere med den funktion jeg vil have. Nu er problemet så bare, at jeg også gerne vil have lagt de data jeg får, direkte ind i en tekstfil, så det lidt let kunne blive til noget alá

- For det ville jo være lidt smart at blære sig med at man kan se på sin hjemmeside hvor meget strøm man får fra solcellen i haven og hvor meget man har sparet på el regningen (schh! Ingen der taler om anskaffelsesudgifterne til systemet :))

Er der nogen der kan foreslå en løsning?

-- Thomas Demant

Reply to
Thomas Demant

hen

Nu

man

anskaffelsesudgifterne

Reply to
Klaus Vestergaard Kragelund

Glemte jeg helt at skrive, men det er 12V der er på batteriet (+/- 6 volt), som jeg arbejder med på systemet. Jeg kan kun finde voltmetre på siden der kan tage spændinger op til 5V. Men det er noget i den stil jeg står og mangler. Er der mulighed for at lave en let løsning, der gør det muligt at anvende det udstyr på f.eks. 12V?

-- Thomas

Reply to
Thomas Demant

Hej Thomas

lave

Jeg ved ikke om en løsning som

tilbyder i deres kit K8047 evt. kan bruges til dit formål, jeg syntes umiddelbart det ligner du kunne bruge, og så koster løsningen ikke alverden.

Det ser faktisk ikke så tosset ud - 4 indgange for under 350 kr., skulle være til at overkomme. Så er det bare et amperemeter eller wattmeter jeg mangler... Mange tak.

-- Thomas

Reply to
Thomas Demant

Amperemeter: Det samme som voltmeter. Du måler bare spændingen over en sense modstand. Wattmeter - gang de to tal sammen

Cheers

Klaus Vestergaard Kragelund

sense

Sense modstand? Øhh... der må jeg nok lige bede om et lille diagram eller en henvisning til en forklaring.

Jeps - det er derfor jeg havde tænkt mig et amperemeter, da de er noget billigere og der alligevel ikke er nogen faseforskydning (så vidt jeg da ved) i jævnstrøm.

På forhånd tak.

-- Thomas

Reply to
Thomas Demant

Hej Thomas

en

Et ampermeter er et voltmeter der måler spændingsfaldet over en modstand, denne modstand er så det der kaldes en sense (føler) modstand, i normal tale kaldest også ofte for en shunt. Hvis du skyder en midstand ind i din ledning, f.eks. på 0,01 Ohm, vil det spændingsfald du måler over den være

10 mV pr. Ampere.

Aha. Se det var jo smart - så fik jeg også lært noget nyt i dag :) Så er det jo bare en tur ned til elektronikforhandleren og bestille et stk. Velleman K8047 hjem!

Jeg takker for svarene.

-- Thomas

Reply to
Thomas Demant

Thomas Demant skriver:

Ja, 2 modstande. Du laver en spændingsdeling i indgangen.

en

Søg: "sense resistor" amplifier current

Første hit:

Klaus Vestergaard Kragelund