VGA til RGB spørgsmål

Hej i skuret.

Jeg vil gerne forbinde et sekundært PCI VGA grafikkort i min PC til en gammel Barco videomonitor som har TTL RGB-indgang. Jeg har software til Windows der kan låse grafikkortet til at generere et 15KHz/50Hz PAL signal. Jeg er så heldig at Barcoens RGB-indgang har seperat vertikal og horisontal sync, ligesom VGA har. Her kommer mit spørgsmål:

Hvis jeg nu lavede et kabel der forbinder R, G, B, H sync og V sync på de korrekte ben i begge ender, burde det så ikke bare fungere lige ud af posen? Eller er der noget jeg har misforstået?

Tak for hjælpen.

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !
Sune Mika Salminen

Nej, det funker ikke umiddelbart...:

'sync er godtnok 'digitale signaler' (men jeg kender ikke timing & niveauer)

R, G og B er analoge signaler, hvor 'signalniveauet giver styrken af farven'. De kan IKKE umiddelbart trække digitale TTL-indgange.

Prøv et EGA-kort til din monitor i stedet.

Mvh Villy

Villy Jensen

Hejsa

Prøv at tage et kig på det her link, og se om ikke det er noget der kan hjælpe ?

Kunne forresten godt tænke mig at spørge om hvilket software du bruger til at låse sync'erne med. PowerStrip ?

Aha, så kunne jeg da godt tænke mig at du forklarede hvorfor det så virker herhjemme ved mig.

niveauer)

Hvis man ved at RGB og analoge signaler, MON så ikke at en evt RGB indgang i et fjernsyn f.x. er lavet til at netop disse signaler er analoge ???

Ikke nødvendigt, se ovenstående link.

Mvh Martin

Reply to
Martin

Jamen det er jo en TTL RGB indgang. Der står TTL på den. Og VGA er jo analogt, ikke?

Undskyld hvis jeg spørger dumt men jeg vil bare gerne være helt sikker.

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !
Sune Mika Salminen

Jeg har kigget på den side, men jeg tænkte at det ville være nemmest at bruge den dedikerede RGB indgang på min Barco fordi den både har H- og V-sync. Men hvis den er digital så nytter det jo ikke noget.

Jeg havde tænkt på at købe det, ja. Ellers er der en masse spændende ting og sager her:

;-)

lol

Jamen der står faktisk TTL på min RGB indgang. Men det betyder da ikke at den er digital, eller gør det?

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !
Sune Mika Salminen

analogt, ikke?

Hovsa, det gik vist lidt for hurtigt. Jeg prøver lige igen:

Mener du at min TTL RGB indgang er digital? Hvis det er rigtigt, hvad betyder det så når der her bliver sagt at VGA sync-signalet har TTL-niveau?

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !
Sune Mika Salminen

Hejsa

At et RGB signal er TTL behøver ikke nødvendigvis betyde at det er digitalt. At et signal er TTL-niveau betyder blot at min-max spændinger er specificerede.

Det jeg mener er, at hvis et RGB signal er TTL-niveau betyder "bare" at for at få et helt blåt billede, skal signalet på B-niveau'et blot være 5v.

Udover det, har jeg ikke kendskab til noget der er gået i stykker ved at man prøver sig lidt frem :-) Og om det er SCART eller RGB, er vist blot et spørgsmål om hvilke(t) stik der skal loddes for enden af kablet fra VGA-udgangen på PC'en.

Tager lige et kig på det. Synes at PowerStrip er lidt fumle-agtigt..

Kig ovenfor :)

Mvh Martin

Reply to
Martin

Martin skriver:

Nej, i højeste grad ikke.

Godt. Jeg havde også fået fortalt at det skulle være noget i den retning. Men det_kan_altså stadig også betyde at min RGB indgang er digital og at jeg ikke kan bruge den til formålet? (jeg skal bare lige have det slået fast med syvtommersøm :-)

Jeg håber også at billedet på Barcoen bare begynder at rulle hvis den ikke kan synce til signalet. Det bliver for trættende at skulle slukke og tænde hele tiden når man skal justere...

Ja, men ikke helt, for SCART indgangen på Barcoen har nemlig ikke seperat H og V sync.

Der er også noget (simplere og gratis) der hedder NVRefreshtool jeg tror kan bruges, men det kører selvfølgelig kun med Nvidia-kort.

Der skulle også ligge noget software her, men jeg ved ikke om det kun virker med den kreds på illustrationen:

Appropos spændende læsning, så tager den her gennemgang altså prisen:

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !
Sune Mika Salminen

Hejsa

Med RGB mente jeg nu bare selve RGB signalet. Der kan jo også føres RGB signaler til et fjernsyn via SCART-stikket. (Hvilket er det jeg gør i dette øjeblik faktisk)

Mvh Martin

Reply to
Martin

Martin skriver:

Men ved RGB (tv og ikke montor) ligger sync som et seperart singal på composite signalet. Her kører man med sync som niveauet "sortere end sort. På en TTL monitor kommer sync signalet som en 5 volt puls på sync ledningen.

At et grafikkort kan sættes op til at lave RGB til fjernsyn med speciele drivere er ikke noget nyt fænomen, her simulerer man (TV)RGB singlaet med grafikkortet.

Ja, TTL signaler er pr. definition digitale. Der er så 2 tilladte niveauer: "1" eller "0" på hver ledning.

Klip fra

: "RGB signals ouput from VGA card is already standard 0.7Vpp to 75 ohm load" "VGA sync signals are TTL level signals"

0.7Vpp to 75 ohm load er ABSOLUT IKKE kompatible med dine "TTL indgange", medens dine syncsignalerne lader sig konvertere iflg

Du skal lokalisere en "Analog VGA til TTL RGB - converter" for at få andet end sync-signalerne 'oversat'. Glem det.

Mvh Villy

Villy Jensen

Jamen.. Min Barco skærm har både V- og H-sync på RGB indgangen. Er det så en digital indgang? Der er også et ben der er mærket CS - composite sync går jeg ud fra - og et der er mærket HL. Hvad tror du det kan være?

Men hvis jeg kan få et grafikkort til at generere 15,625 Hz/50Hz, og køre noget software der kan konfigurere kortet til at generere opløsninger med PAL frekvenser, så er det vel ikke nogen simulering?

Hele 'TTL niveau'-tingen er ret forvirrende, VGA genererer h-sync, v-sync, r, g og b i TTL niveau, ikke? Og Barcoens RGB indgang er mærket "TTL input". Burde det så ikke virke?

Undskyld hvis jeg bliver ved med at spørge om det samme, men det er altså fordi jeg ikke fatter en brik. :-)

Hvis bare der var nogen der havde en service manual til en Barco DCD

2740 Quad MKII.

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !
Sune Mika Salminen

/snip

Okay, så på VGA er H- og V-sync digitale, men R,G og B værdierne er analoge? Lidt har jeg da forstået, ser det ud til.

Hvorfor siger du nu at sync-signalerne skal konverteres, hvis de allerede er digitale...?!

Aldrig!! Jeg kan ikke give op nu. ;-)

Det ser ud til at være mit held at Barcoen også har SCART stik. Gad vide om jeg kan forbinde VGA H- og V-sync til H- og V-sync på min TTL RGB indgang og så R, G og B til SCART-stikket...

Tak Villy, du har været en stor hjælp.

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !
Sune Mika Salminen

Hejsa

Det skal du heller ikke, brug den link som Martin gav dig i starten, den virker fint. R, G og B direkte til R, G og B i scart, læsg H og V-sync sammen direkte, til composite-sync i scart, så er du kørende, ikke noget specielt avanceret.

Er ikke helt på den måde jeg ville sige det ;)

/Hauge

Reply to
Hauge

Hejsa

;-)

Det virker i hvert fald her fra VGA til RGB på SCART-stik, så mon ikke også det kan komme til det hos dig ?

Det var så ikke helt sådan jeg ville formulere det, men ok :)

Mvh Martin

Reply to
Martin

Det er meget muligt. Jeg tror jeg vil prøve at sende V og H sync ind på RGB indgangen og så bruge RGB benene på SCART stikket. Hvis det virker slipper jeg for at bygge det kredsløb på Tomi Engdahls side.

Det var da en slags hjælp, måske nok lidt tvært!

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !
Sune Mika Salminen

Hejsa

Evt gør det som hauge foreslår, med at smide både H og V sync på C(omposite)-sync indgangen på scart-stikket. (Ben 20 mener jeg det er)

Hihi. ;-)

Mvh Martin

Reply to
Martin

Siger du at man bare kan sno H og V sync ledningerne sammen og lodde dem på c-sync? Men hvorfor så alt dette besvær:

Arh, han har da hjulpet men måske ikke på en særlig opmuntrende måde!

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !
Sune Mika Salminen

Sune Mika Salminen skriver:

Er det overhovedet besværet værd ? Det er trods alt en datamonitor du har med at gøre.......