USB batteri strømforsyning

Hej

I dk.forbruger var der et spørgsmål omkring en USB lader hvori man puttede almindelige batterier i.

Sådan en havde jeg lige bestilt hos RC Vejle til den formidable sum af 49 kr.

Jeg svarede så omkring denne lader og spørgeren har vidst købt en. Det viser sig så at den ikke virker til min Ipod Classic. Og jeg har derfor svaret med dette:

Nu har jeg prøvet den, men den kan ikke lade min iPod Classic. >Har så rodet lidt med hvorfor den ikke kan det. >IPoden kræver som alle andre USB enheder +5VDC på ben 1 >i stikket, på ben 4 skal -5VDC tilsluttes. Det kan enheden >godt opfylde, men det variere lidt afhængig af hvilke batterier >man anvender. Almindelige alkaline giver uden problem 6,2V >fuldt opladede NiMH giver 5,0V. >Men så kommer det egentlige problem, iPod vil have +2,8VDC >på ben 2 og +2,0VDC på ben 3 i USB stikket før den vil trække >strøm den vej. Og den gør kun dette hvis spændingen på ben 1 >bliver mellem +4,6VDC og +5,4VDC. Det er nemt at sørge for disse >to spændinger, man montere 2 stk 33kOhm modstande fra ben 1 >og til henholdsvis ben 2 og 3, 1 stk 22kOhm modstand fra ben 2 >til ben 4 og 1 stk 47kOhm fra ben 3 til 4. Men det ændre jo ikke >på det fakta at batterispændingen er et problem. Den rigtige >løsning vil være at lave en lille switchmode strømforsyning der >holder de 5VDC konstant uanset batterispændingen, men det >er jo ikke lige sådan at gøre.

Er der nogen der kender en lille SMPS kreds der kan give omkring 100 mA ud fra den givne batterispænding ?

--
Mvh

V7805 er en switchmode der dog kræver min 6.5V ind

men nem at bruge, og dejlig store ben :-)

Ellers skal du bruge MAX kredse :-)

Fx MAX751, der kan konvertere 1.5V-5.5V op til 5V

Christen

Reply to
Christen Fihl

Hej Christen

Ja, den duer ikke til batteridrift med 4 stk AA batterier.

Den ser, når man ser bort fra at den ikke har det godt med spændinger over 5V, rigtig fin ud.

Har også luret på en LTC3534.

--
Mvh

Med den kan du bygge din helt egen lader fra bunden med 1-2 elementer, og så spare de 49 kroner til rc.

LTC3534, den kan vist kun fåes med de pokkes små ben :(

PS: Her er lidt snak om konvertere:

Christen

Reply to
Christen Fihl

Hej Christen

Nu har jeg købt den og det gør jo ikke noget, så har jeg jo stik og kasse til projektet og der er plads i kassen til converteren.

Så kun et problem tilbage, hvor får man lige fat i en MAX751 ?

--
Mvh

Max skriver:

Kan du ikke sample den fra Max-im?

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Min egen hjemmeside nu med nyt domæne

Der ligge en her på mit bord. Send mig bare en mail med din addr, og jeg sender en og et par 10uH (har ikke 22uH der skal bruges), helt ub

Christen hos fihl punktum net

Reply to
Christen Fihl

Hej Christen

Tusind tak for det, det er vel nok dejligt at der findes mennesker som dig :)

Ps: du behøver ikke sende spoler, jeg har 22uH på lager.

Mail er sendt.

--
Mvh