Tyverisikring med hjælp af røg

Hej,

Undskyld i forvejen hvis det ikke er det rette forum at stille dette spørgsmål.

For nogle år siden så jeg et indslag i TV-avisen i DR. Hvor et firma havde lavet et tyverisikring med baseret på noget røg, som blev udløst ved konstateret indbrud. Røgen skulle i den forbindelse skabe så ringe udsyn at tyven vil have svært ved at orientere sig i rummet. Det svarer til det røg man laver ved koncerter, vil jeg tro. Men hvad er det for noget røg ??

Jeg går ud fra nogen som har kendskab til elektronik, som styrer mængden af det røg der kommer ud, ved hvad det er, så derfor prøver jeg her. Eller eventuelt hvad det firma hedder som laver den type tyvesikring.

/Tom Frank

Reply to
Tom Frank

Hej Tom

Der er intet elektronisk i den slags udstyr, det er en trykbeholder der udløses og røgen er faktisk tåge, altså vand. Røgmaskiner som man bruger til koncerter er ikke hurtige nok.

Du kan se mere her

Hej Tom.

Væsken som bruges til at frembringe denne røg er noget, der hedder HeavyFog. Røgen kommer ved at varme denne væske op meget hurtig og derved få en forbrænding af væsken. Væsken er en form for glukose, eller hvordan men nu staver det.

Det er det Århusianske firma Martin Professional, der udvikler og producere disse tyveri sikringer.

Mvh Jan Thøgersen

Reply to
Jan Thogersen

Ikke hvis du først skal varme teaterrøgmaskinen op, men hvis den er varm kan man temmeligt hurtigt fylde en stue (afhængig af stue og røgmaskinestørrelse), så du ikke kan se en hånd for dig.

Princippet i en teaterrøgmaskine er simpelt. Man tager et varmelegeme, en pumpe og en dunk med noget røgvædske (bananolie?). Røgvædsken suger man op af dunken og sprøjter ud på det varme varmelegeme og der dannes røg. Der kan så suppleres op med nogle timere og pumpestyrringer osv, men det er "kun til lir".

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

"Jan Thogersen" skrev i en meddelelse news:Bilcc.595$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

HeavyFog.

producere

Jeps, det er korrekt, det er netop en af gutterne fra Martin gruppen der har udviklet disse "røgkanoner" og de er vældig effektive, vi har dem på mit arbejde.

Mvh Gert K.

Reply to
S. Nielsen