Thule forstærker giver konstant 50hz br um i højttalerne - hjælp?

Klip......

|| Jeg har spurgt min far til råds (som en gang var elektronik hobby || mand), og han mener jeg bør checke den for løse lodninger, og ellers || skal jeg sandsynligvis udskifte elektrolytterne, da det kan være || disse som ikke udglatter PSUens strøm ordentligt længere. ||

Jeg ku' osse godt finde på at mistænke lytterne, specielt da du fortæller at den sjældent er slukket. Hvis den står og er smålun i tomgang, så vil lytterne hurtigere tørre ud. Det er tit og ofte varmen der ta'r livet af dem.

mvh Ebbe

Reply to
Ebbe (7000)

Host... Jeg skrev effektive...

--
mvh
Orla Pedersen

Det lyder som om der er et sæt ensrettere og lytter til hver kanal, så det er ikke sandsynligt begge kanalers lytter er gået samtidig.

Jeg synes det lyder lidt som om brummet stammer fra magnetisk udstråling fra forstærkens egen trafo. Måske er der en stelforbindelse der er afbrudt et sted, eller der er kommet en ekstra stelforbindelse pga. en kortslutning. Da jeg byggede en forstærker for nylig havde jeg samme problem, det skyldtes at der var stelforbindelse mellem indgangsbøsningerne og kabinettet, og jeg samtidig havde lavet en stelforbindelse til kabinettet, ved strømforsyningen. Derved inducerede nettrafoen brum i den stelsløjfe der var opstået, med sit magnetfelt, så der kom til at gå brumstrøm i indgangsledningernes skærm. Problemet var her størst med kortsluttet indgang. Da jeg afbrød stellen ved strømforsyningen forsvandt problemet.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Jeg havde et lignende problem med en IA50b der på det pågældende tidspunkt havde ca 10 år på bagen. Fik skiftet udgangstrinnets lade eletrolytterne og den blev fin igen.

Problemet startede som du beskriver og blev gradvist værre i løbet af et par mdr til der kun var brum og ingen lyd.

--
Morten Reippuert Knudsen :-)

Morten Reippuert Knudsen

Orla Pedersen skriver:

Sammenlignet med de fleste konstruktioner af i dag - så er de.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Okay - mindede det også om de iaggtagelser jeg har gjort i det følgende indlæg her: ?

Esben von Buchwald

Esben von Buchwald said in news:475c20d5$0$90262 $ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk:

jeg

høre

mand),

og

Det kan være indstrålingsstøj som ofte kan "helbredes".

Undersøg om alle stik sidder korrekt monteret. Både strømstik, interconnects og højttalerstik skal sidde korrekt.

Prøv at rydde op i kabler så ingen interconnect, strømforsyningskabler og højttalerkabler indbyrdes krydser hinanden eller løber parallelt.

Prøv at sikre at ingen fordelerdåser ligger lige neden under eller i umiddelbar nærhed af din forstærker eller andre komponenter som er fysisk eller elektrisk i nærheden af forstærkeren.

Prøv at flytte forstærker til en anden stikkontakt.

Prøv at flytte forstærker fysisk så den står på en anden hylde eller i en anden reol.

Prøv at lade forstærker og/eller andre komponenter der fysisk eller elektrisk er i nærheden af forstærkeren strømforsyne af skærmede kabler.

Prøv at jorde forstærkeren og/eller andre komponenter der fysisk eller elektrisk er i nærheden af forstærkeren.

Prøv at sikre at køleskabe, frysere, støvsugere, airconditionanlæg, vaskemaskiner og andre el-apparater, som kan mistænkes for netstøj, ikke er koblet på samme gruppe i el-installationerne i huset som stereoanlæget.

Prøv, hvis intet af ovenstående "helbreder" dit problem, at låne en anden forstærker og se om problemet løses derved.

Er det udelukkende den sidste løsning der virker er der en stor chance for at din forstærker har en defekt.

Reply to
Specks6812

De Thule-modeller jeg har set var rene lyt-kogere. Der er brugt kortlivede typer, og de er tilsyneladende placeret så tæt på varmekilder som overhoved muligt. Skift dem alle, specielt alle SMD-lytterne, de er af speciel kort levetid... Selv ladelytterne kan forventes at være skudt (de står og hygger sig med ensretterbroerne.) De andre jeg har set har også en lyt i DC-filteret foran nettrafoen, den bør nok også skiftes. Det er godt nok den eneste jeg ikke har set dårlig 8)

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Skifte ALLE lytterne? jamen... okay?

er det bare de 12 små og de 4 store på dette billede???

eller er der flere som jeg ikke lige kan se? de små runde metalfætre som er sorte i den ene side, er det også lytter?

mht. SMD lytter, hvordan ser de ud? Og er det ikke ret risikabelt at begynde at lodde på SMD komponenter, og tilmed på et dobbeltsidet print?

Min loddeerfaring er begrænset til et par mindre byggesæt fra brinck, et par hulbræt, samt hjemmelavede kabler, strømforsyninger mv.

har lige smidt et par flere billeder af indmaden her:

Esben von Buchwald

Esben von Buchwald skriver:

Rolig nu.

Dybest set.

Alt markeret med rødt er elektrolytter.

Nej, gør som sædvanlit.

Læg mærke til den lyt jeg har mærket med grønt, den har skiftet farve på plastic'en udvendig. Den har været varm, varm lyt = kort levetid. Den samme lyt i den anden side ser ud på samme måde - skiiiift.

Og vent så med resten, eller i det mindste prøv at mål vekselspænding over dem når apparatet kører.

Ja, når nu du er i gang 8) Som allerede nævnt kan du se på plastic'en hvor varmt nogle af lytterne har haft det... Min erfaring er at ladelytterne (de 4 store) også er dårlige. Det kan godt være at de måler ok, men når først de er ude kan man se at de har lækket lidt.

Jæps, det er SMD-lytterne. Hvis du har et ESR-meter, så vil du nok opdate at de er døde hele banden. Faktisk lidt utroligt at de forstærkere næsten virker med så mange, så dårlige, lytter.

Hvis ikke du har den store øvelse, så ville det nok være smart at starte med at skifte smd-lytterne og de små lytter. De store ladelytter er de værste at få ud, det er snap-in-typer. Det vil sige at de har tykkere ben der holder dem fast i printet.

Husk at købe nye 105 graders kvalitetslytter til bæstet.

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Hvordan kan du sådan på stående fod vurdere at de alle er døde?

Igen, hvor svært er det at skifte SMDerne? jeg har kun en alm 15watts spids loddekolbe og har som sagt aldrig loddet på SMD eller dobbeltsidede prints... sidder SMDerne loddet fast ved de små klatter loddetin som er lige ved siden af den sorte bund de står i? dvs. på overfladen af printet?

Okay - hvordan fungerer det? Hvis jeg suger al tin væk efter at have opvarmet det, hvad skal der så mere til?

Hvor ser jeg temperaturen angivet? De steder jeg har været inde og lede efter 10000µF/63V lytter har der intet stået om temperatur

Reply to
Esben von Buchwald

Jeg kan se at SMD lytterne har "3.3 50s 8F6" stående - hvad skal jeg lede efter hvis jeg skal finde en erstatning? 3,3µF 50V? hvad står S og

8F6 så for?
Reply to
Esben von Buchwald

Hvis du er usikker på opgaven, så find en prof der er villig til at klare opgaven for en ramme et-eller-andet.

Hvis jeg boede i nærheden ville jeg gerne kaste mig ud i opgaven :-)

--
Mvh
Jesper Poulsen

Fordi jeg har repareret et par stykker af dem før... Og fordi du skriver den har været konstant tændt i flere år, så der er lagt mange timer ved høj temperatur på dem alle. Men det er selvfølgelig kun et gæt, eftersom jeg ikke har målt på din forstærker... ret skal være ret 8)

Ja, de har en flig i hver side, så med lidt behændighed kan du skiftevis varme i den ene og den anden side, og så skubbe lytten væk når tinnet er varmt nok. Det er selvfølgelig nemmere med en loddetang...

Ikke så meget mere, men du kan nok ikke lodde dem ud med en 15W loddekolbe, der skal en del varme til i en fart, ellers når printet at tage skade. Men hvis du kan smelte tinnet relativt hurtigt, så er der ikke noget problem. De tykkere ben på snap-in'erne leder varmen væk hurtigt, og holder lytten fast i hullet med lidt fjederkraft. Det gør dem sværere at lodde ud. Pas på med at hive for meget i dem, så smutter gennempletteringerne med ud.

Der skulle gerne være angivet temperatur, f.eks. 85 eller 105. De to er de mest almindelige angivelser. Se f.eks hos

varenummer:

339-7076

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Fair nok :)

Lyder jo til at overkomme :) Tror faktisk jeg vil give mig til at måle modstanden over dem med det samme, da jeg jo kan komme til terminalerne uden at splitte forstærkeren ad, så kan jeg da få bekræftet om de også er døde...

Ville det være en overkommelig opgave med en større loddekolbe, fx 40W? Har intet imod at tage i harald nyborg og bruge 150 kr på en større, skal jo alligevel bruge et par hundrede på nye lytter

1000 tak, har ellers været derinde og lede men det er ik ligefrem en overskuelig måde man søger på
Reply to
Esben von Buchwald

Hov! Du kan ikke få noget ud af den måling, med mindre du bruger et ESR-meter, som f.eks.

Det burde være ok, så længe du er forsigtig med at varme kort tid ad gangen. Printet kan godt være ret skrøbeligt, da der jo er varmekilder lige i nærheden af lytterne (ensretterbroerne).

Det kan godt være svært at finde det man har brug for hos RS... men de handler tilgengæld med private... held og lykke med det.

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Jeg havde ellers læst mig til at det var muligt at lave en "nogenlunde" måling med et multimeter, ved at se på om modstanden stiger løbende til enten uendelig eller et fast niveau (kommer jo an på hvilke komponenter der sidder omkring kondensatoren) - Jeg har netop målt på SMD lytterne som ser ud til at opføre sig som beskrevet, men hvis det er bedst at udskifte dem også, er det da fair nok også at få det gjort.

Ok, tak for tip

Reply to
Esben von Buchwald

Ja, bare du ikke overopheder noget. Faktisk skal der en temperaturreguleret loddekolbe til at lodde SMD, ellers risikerer man at sidde tilbage med et print uden loddeøer.

--
Mvh
Jesper Poulsen

Faktisk er der ved nærmere gennemsyn tale om at der er 2 lytter i hver side som har skiftet farve. De sidder ved siden af hinanden, og er placeret lige imellem 2 spændingsregulatorer (LM317/LM337) og den første udgangstransistor - kan det tænkes at de simpelthen sidder på det varmeste punkt i forstærkeren og dermed er døde først?

Reply to
Esben von Buchwald