test afladning af batterier. konstant strøm

Hej

Jeg skal teste batterier :-/..

jeg har brug for at kunne aflade en batteri med en strøm der kan vælges fra kontakt'er eller pot-meter. ca 1-3-5 A strømmen er ikke så kritisk den skal bare være konstant.

det er batterier med forskellig spændnig fra 1,2 til 9,6 V så den med et effekt modstands netværk duer ikke :-(

jeg syntes at jeg har set en løsning med en 2n3055, og "noget", er der nogen der har noget tilsvarende allerede ?

Martin

Reply to
martin

Du skal bruge en konstant strøms generator....

Det er ikke svært på et 9,6V batteri, men opgaven bliver lidt anderledes på et 1,2V batteri...

Mvh

Kasper

Reply to
Kasper

"martin" wrote in news:4419c33c$0$38723$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk:

Hvis det er genopladelige batterier, så husk lige at du ikke bør "underskride" en cellespænding på ca. 0.8-1.0 volt (afhænger af type) hvis du skal bevare batteriernes evne til opladning.

Mvh. NKJensen

Reply to
Niels Kristian Jensen

jepper. den er jeg med på. jeg har et cut-off kreds-løb hvor man, med en dreje omskifter vælger antallet af celler. en 7812 og en stribe serie modstande (spændings deler til 0.9V pr celle slutter ved 10,8 V ). en comperator og et relæ.

Martin

Reply to
martin

ok. jeg kan leve med at kun teste fra 4 - 10 celler. ( NiMh eller NiCd )

Martin

Reply to
martin

Hej

Så kik på databladet for LM338, specielt der hvor den er koblet som konstantstrømsgenerator.

"martin" skrev i en meddelelse news:4419c33c$0$38723$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Skidtet findes allerede i mere avancerede batteri ladere. tilsluttet en computer kan de enda selv lave data opsamling. uanset om du kører med nicd eller nimh så sæt cut-off til 0,6V per celle. Derved får du en mere hel aflade kurve og eventuelle døde celler vil ikke snyde dig så let. 0.6V er ikke noget problem for cellerne. Bare opstillingen bliver slokket forholdsvist hurtigt. de kan ikke lide at komme under 0.1V

Reply to
Jacob