Tændingsmodul

Er der nogen herinde der nogensinde har forsøgt at bygge et tændingsmodul til en bensinmotor?

Jeg mangler noget der kan følgende:

Sætte spænding på en kraftig tændspole i x mS, og derefter begrænse strømmen til en y værdi. Slukke tændspolen når jeg slukker for en styrepuls.

Spolen er typiskt på 6mH-8mH, der skal trækkes mellem 100 og 500mA i spolen i peakværdi. Der er ca.14 volt at gøre godt med. Primær modstanden er 0,2-1,0ohm.

Jeg skal kunne regulere "ladetiden" med et potmeter,feks en multiturntrimmer. Jeg skal gerne kunne justere på strømbegrænsningen, men alternativet er at indkoble en effektmodstand til at holde feltet i spolen til den skal "fyres af".

Jeg har kigget lidt på Bosch tændingsmoduler, men de kan ikke helt trække den spole jeg vil bruge. Reverse engineering på sådan en modul er ikke nemt(epoxy)

Sådan lige frit fra hoften, så kunne jeg drive spolen med to transistorer, hvoraf een er i serie med en passende effektmodstand. Jeg tænder for dem begge samtidigt, og slukker så for den transistor uden effektmodstand efter et meget kort tidsrum. Den anden er stadigt tændt og holder knald på spolen, uden at jeg afsætter alt for meget varme i spolen.

Problemet er at jeg skal begynde at lade på spolen lidt før gnisten skal falde(Dwell), og det kan jeg ikke lige gennemskue hvordan jeg skal slippe afsted med. Ladetiden skal være konstant og gerne justerbar m. trimmer.

Jeg er ikke kommet så langt i mine overvejelser endnu, men jeg kunne da lige høre om der var nogen herinde der har rodet med noget lign tidligere?

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

"Henrik Mortensen" skrev i news:c8ocih$2aa9$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk

strømmen

spolen

"fyres

efter

spolen,

lige

Hej Der er lidt information om power delen:

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

"Henrik Mortensen" skrev i en meddelelse news:c8ocih$2aa9$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

strømmen

spolen

"fyres

efter

spolen,

lige

Skal systemet virke med signaler fra eksisterende platiner som pulsgiver? Er det til knallert eller bil? Hvis du laver et pickupsystem uden om eksisterende platiner, så husk at lave automatisk tændingsavancering... Personligt tror jeg det er ganske ligegyldigt at reducere strømmen i spolerne - de er lavet til "platin-drift" hvor strømmen ikke reduceres.

Mvh Morten

Reply to
Morten L.

Hej Henrik,

Ingen grund til at slukke før affyring (det vil være bøvlet og tabe energi). Åben i stedet for strømmen 1,0..1,4 ms før affyring (afhængig af hvor hurtig din spole er), så er det "blot" at beregne hvornår du skal starte ;)

En controller kan styre det ud fra RPM, hvor langt nede pedalen er, vacuum, temperatur etc.

--
Venlig hilsen,
Søren

;)

vacuum,

Alt det med avancering har vi på plads.

Problemet er at et alm bosch modul ikke kan slæbe den spole vi skal bruge for at smække en gnist over røret når ladelufttrykket stryger over 1,5-1,9 bar (overtryk)(jo, den er god nok!) og derfor kunne det være skønt med et modul der kan slæbe en _voldsom_ tændspole uden at gnisten blæser ud i utide.

Hvordan kan man tænde for ladestrømmen _før_ tid uden at man skal til at rode med mikroprocessorer? Jeg kan ikke lige umiddelbart se en udvej.

Jeg har overvejet om man bare skulle lade et boschmodul trække et kraftigt buffertrin. Det kan være det er den nemmeste løsning, selvom jeg så må give afkald på at kunne justere på min dvell tid...

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

lave

Digital firkantpuls fra prog. motorstyring er pulsgiver.

Bil(~230hk/liter)

Det er absolut ikke ligegyldigt, da vi ikke snakker om almindelige spoler til platinere længere. De kan simpelthen ikke levere gnist nok.

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

"Henrik Mortensen" skrev i en meddelelse news:c8qa2f$11h4$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Der er jo nogle der har lavet sådan noget før dig :-)

Men du vil måske selv ?

Ellers se her

og søg på eks. PN 7535

Mvh Lars G

Reply to
Lars G

Det er såmen meget fint, men jeg kan netop ikke bruge avancering/retarderingen til noget, da jeg gerne skulle styre det fra mit proggrammerbare EFI. Ideen går lidt af det hvis jeg eftermonterer noget der _også_ kan tumle avanceringen...jeg skal kun kunne styre dvell, og ikke andet.

Købeløsninger er der jo nok af;-) bare ikke når jeg kun vil styre dvell.

Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

"Henrik Mortensen" skrev i en meddelelse news:c8qfbg$16q1$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Ok

I DIY hjørnet er der eks.

fra

og

Din spole havde disse data ?

spolen

Der har MSD en spole >>PN 8261

HVC II COIL SPECIFICATIONS Primary Resistance: 0.016 ohms Secondary Resistance: 30 ohms Maximum Voltage: 45,000 volts Inductance: .250 mH Turns Ratio: 70:1 Peak Current: 2 Amps Spark Duration: 150 uS

Husk det er jo her de billige hk findes :-)

Mvh Lars G

Reply to
Lars G

Yep. Lad os se om det kan tvinge os over 250hk/liter(ydelsen er hjuleffekt)

Det ER en MSD lign. spole der er tale om.

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Er det mere megasquirt? :)

Hvis du selv ka' programmere motorstyring så sku' det være simpelt at lade styre pulsen være et programmerbart antal ms

Det er alt for lidt strøm, prøv at gange med 10

Hvis lade tiden ikke er helt i skoven er det ingen brug for strømbegrænsning, andet en en lidt sikkerhed for at der ikke går ild i spolen hvis man dummer sig. Hvis du kigger på databladet for en IGBT så vil du se at med en gatespænding på omkring 4-5volt begrænser de selv strømmen til 5-6A så hvis du styrer den direkte med en 5 volt microprocessor og et par modstande e.lign. er der det ikke helt galt.

Hvis du vælgerne en IGBT beregnet til tænding har de som regel indbygget en 300-400volt aktiv clamp, så du behøver ikke engang nogen ekstra komponenter til at beskytte spolen og transistoren mod overspænding hvis tændrørsledningen bliver afbrudt.

snip

hvis ladetiden passer, er der ingen grund til strømbegrænsning

Med en micro ville det være meget simplet; mål tiden mellem pulser og brug den tid minus dwell tid til at beregne tidspunkter der skal tændes.

to ben, en timer og nogen få linier kode

men hvor for bruge en ekstra micro, når der allerede sidder en i motorstyringen?

Hvad er gabet i tændrørene?

-Lasse

Reply to
Lasse Langwadt Christensen

Yep! Det er en fantastisk lille dims! Den forårsager massivt spild af tid, men mange glade timer. Jeg tør spise min hat på at det lykkes os af jage mere end 400hk ud af en

1,6liters maskine med denne lille fikse og totalt uundværlige dims ;-)

Yep, det var også min tanke, men jeg kan ikke lige finde hovede og hale i den software. Det er noget anderledes strikket sammen end dengang jeg lavede programmer til min C64 i basic.;-)

spolen

Ikke hvis man kigger på spolens specifikationer.Det kan selvf. være forkrete opgivelser.

strømbegrænsning,

dummer

hvis

e.lign.

Ok, det må lige undersøges lidt nærmere.

Jeg ville nu gerne ha været foruden at skulle rode med micro overhovedet, men jeg kan godt se hvor det bærer hen. Du får det jo til at lyde ganske sindssygt nemt at smide et par linier code i den eksisterende motorola CPU. Det kan godt tænkes jeg ikke slipper for at sætte mig ind i hvad der er hvad i den code.

0.8 std, sænket til 0,6mm

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Hej Henrik,

Så er det jo ikke noget problem ;)

Brug en tændtransformer med en god elektronisk switch.

Det logiske ville være at patche MegaSquirt'ens program, for der er oplysningerne jo tilgængelige :)

Med en god transformer kan du få rigtig pæne gnister og hvis du partout vil "stoppe" påfyldningen før du slipper gnisten løs, kan du bruge en chopper i stil med det der bruges i den stepmotorcontroller du rodede med tidligere (eller alternativt, fylde den gennem en lineær strømbegrænser).

Men den optimale løsning er altså at starte påfyldningen "den tid det tager at fylde den forhåndenværende spole/trafo" før gnisten skal fyres af :)

--
Venlig hilsen,
Søren