Switchmode strømforsyning.

hej jeg har se på

de har en Switchmode strømforsyning. br 292 kan den evt laves om eller har i et diragram over en der kan klare

12til 24v 40A vh peder
Reply to
peder dynesen

ups den skal have strøm fra 2satk 12v bil bstterier "peder dynesen" skrev i en meddelelse news:442fe186$0$27563$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Reply to
peder dynesen

"peder dynesen" skrev i en meddelelse news:442fe33b$0$27545$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Hvis du har 2 stk 12V bilbatterier og vil lave 24V serieforbinder du bare batterierne, så kan du trække ligesåmeget strøm som batterier og kabler kan holde til...

/p

"Q" skrev i en meddelelse news:442ff72b$0$60786$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

men jeg skal kunne køre spændingen fra ca 8v til de 24v med max strøm på 40 A

Reply to
peder dynesen

Så laver du en serieregulering med fx. en håndfuld 2N3055. Det behøver du intet switchmode kredsløb for at kunne. Lav den med PNP transistorer hvis du vil undgå for stort spændingsfald over regulatorerne. Kig evnt. på at bruge MOSFET hvis du er til sådan nogen.

Google er din ven for diagrammer og vejledninger :-)

Peter

Reply to
Peter Andersen

Den holder ikke. Hvis der skal 24V ud af den, skal der nok 26V ind. Hvis man skruer udgangsspændingen ned til 8V ligger der derfor 18V over regulatoren. Gang det med 40Amp, og du har et varmeproblem på 720Watt. Hvis du kun har 5 fingre på hver hånd, kræver det MERE end een håndfuld

3055 (de var osse moderne, da jeg var ung :-) ) Dertil kommer en del aluminium at sprede varmen til et stort areal, og en håndfuld propeller til at bringe det bort.

Ja, det er rigtigt. Jeg tog det som en ubekræftet forudsætning at der ikke skulle trækkes 40A ved 8V, men kun ved 24V. Men hvis nogen får lyst så har jeg et stort køletårn stående der kunne bruges :-)

Men at bygge den type PSU selv med de krav vil være noget af et projekt. Ikke noget man bare lige laver ud af et byggesæt. Og så skal jeg nok holde min mund for jeg ved ikke nok om design af SMPS'er (det skal blive et projekt en dag).

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg/

Hej Peder

Kig efter kommercielle l=F8sninger, da det er store effektm=E6ngder du=20 ellers vil komme til at arbejde med.

-

Mit bedste bud er en smps af sepic varianten, men du skal kunne tr=E6kke =

store str=F8mme, s=E5 der skal parallelkobles konvertere og det er nok=20 sv=E6rt, men det kan ogs=E5 g=F8re konverteren mere effektiv ved lavere=20 belastninger. Smps er sv=E6re at arbejde med da man b=E5de arbejder med h= =F8je=20 frekvenser og store str=F8mme:

Consider SEPIC Topology for New Designs:

Sepic konvertere kan b=E5de levere h=F8jere og lavere output-sp=E6ndinger= end=20 input-sp=E6ndingen med en relativ simpel dobbeltspole:

Citat: "...Many projects need a good clean +12V at a couple of amps=20 (like a small PC or a laptop) and although a car has a 12V battery the=20 actual voltage available is everything from 9V to 16V and there is=20 plenty of dirt in the powerline as well, to to run delicate electronics=20 you need to clean up that power source before use...".

Citat: "...The power supply accepts 8 to 16 volts and produces 12 volts. =

The topology is SEPIC (single-ended primary inductance converter), the=20 advantage being the ability to convert up or down with a minimum of=20 parts and maximum efficiency. The system draws about 1.7 amps while=20 playing, but the power supply is good for about 8 amps output and can=20 power the system while starting the car...The hardware design and=20 software are covered under the GNU General Public License...".

Webarchive backup: Output Transformer design:

es/alansharp/xformer.htm

Producing wound components:

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

peder dynesen skriver:

Glem det.

Du kan ikke regulere uden spændingstab, med mindre at du først switcher op til en højere spænding og så ned igen.

40A variabel forsyning er _ikke_ billigt.

Hvad i alverden skal du bruge det til ???

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Her er vi enige. At selv bikse en variabel 1kW switcher sammen ville jeg overveje et stykke tid, selv om jeg har en del erfaringer. Og hvis det kun er een, ville jeg bestille den med det samme. Farvell har een til ca 8.500 incl moms:

Efter at have læst spm igen, kan jeg se at du har krav om batteridrift, og så er det jo ikke lettere.

For meg høres dette ut som en PWM-jobb, eventuellt med PWM som preregulator foran et vanlig pwr

Reply to
Ståle , Nøtterøy

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Altså, Hvis jeg tænker i almindelig konventionel Buck-konverter, bestykket med synkrone ensrettere, kan jeg godt få (tilnærmelsesvis) 24Vdc ud af sådan en konverter. Dette forudsat at de to 12V autobatterier forbindes i serie.

Men korrekt som andre skriver, en 1kW switched konverter skal man nok lige overveje en gang til....

/C

Reply to
Claus