Superfølsom CD-afspiller..

Hejsa

Jeg var i weekenden en tur på den lokale genbrugsplads og fandt et fint Samsung MAX-445N kompakt stereoanlæg og nogle fine Sony højttalere (utroligt hvad folk smider væk). I anlægget er der en 3-disk CD-afspiller. Den virkede ikke så godt til at starte med, den ville ikke læse CD'er men en grundig rensning løste problemet. Nu er der så bare det problem at den mindste rystelse (har trægulv der gynger bare en bus kører forbi) får CD-afspilleren til at tabe pusten og bruger 2-5 sek. på at finde tilbage til hvor den var.

Mit spørgsmål er så om der kan gøres noget ved det?

Jeg ved godt at muligheden for at selve laserdioden ved at være slidt er tilstede, men jeg vil altså ikke ofre for mange penge på at få den til at virke. En husmands-løsning er det jeg er ude efter :o)

Omend ikke andet så sidder der da nogle gode dele i anlægget, de kan sikkert bruges til noget andet sjovt..

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

"Laziter [9440]" wrote in news:441fe4af$0$109$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk:

Ophæng CD-afspilleren på en fortovsflise, der hænger i cykelslanger :-)

Reply to
Niels Kristian Jensen

"Niels Kristian Jensen" skrev i en meddelelse news:441fe78f$0$15795$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Se dét er en ægte husmands-løsning ;o)

Jeg tror bare ikke at det kommer til at se specielt godt ud, det skal nok virke ingen tvivl om det, meeen alligevel... :o)

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

Ja, laseren er nok slidt som du selv er inde på, men du kan da godt forlænge levetiden på anlægget lidt endnu, det eneste det kræver er at du finder den trimmer, der bestemmer strømmen til dioden og justerer den lidt op til den opfører sig pænt. Det holder selvsagt ikke evigt, men er du heldig kan du sagtens have glæde af den i lang tid endnu. Dette kan evt. gentages et par gange, men hver gang falder intervallet jo selvsagt, da den slides hurtigere jo mere der skrues op :o)

Mvh Morten

Reply to
Morten

"Morten" skrev i en meddelelse news:441feacb$0$38710$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

at

forlænge

den

Det må jeg prøve.. Men hvor finder jeg lige den fætter henne? Der sidder 4 trimmere på et print under dioden:

1: F.BIAS 2: E.F.BAL 3: FE 4: TE

Derudover sidder der en forseglet trimmer på det lille print hvor dioden er fastmonteret på.

Jeg har fundet diagrammet, men der er intet der hentyder til hvad der er hvad af de trimmere. Jeg er bedst overbevist om at det er trimmeren ved dioden der skal "peppes" lidt, men jeg vil lige være sikker inden jeg roder med noget. Min erfaring med rep. er mest indenfor video/TV, har da også udskiftet laser-dioder i DVD-RW drev til PC, men jeg har aldrig prøvet at justere sådan nogle.

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

Jep, det plejer at være den ;)

Har selv benyttet mig af tricket, typisk til computerdrev når et drev har spasset og computerbixen ikke lige har haft åbent :o)

Mvh Morten

Reply to
Morten

Hvordan tror du vi kunne bruge en vinylpladeafspiller i gamle dage?

Jeg havde et par solide vinkler boltet på væggen. Derpå en lille specialbyget luftmadras og ovenpå den granitklods på vel 25kg, og øverst oppe: pladespilleren.

Hvis den har stået hos rygere kan det være der er 'røgslør' på overfladen af det skrå spejl der sikkert sidder under linsen. Og evt. på undersiden af linsen også. På nogle lasere kan man tage linsen og ophænget af, så man kan komme ned og rense spejlet. Og på nogle kan man snige en tynd pind ned forbi linsen uden at afmontere den.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark