Strømbegrænser

Hej NG,

Jeg har lavet den her:

og den virker helt fint, til mit behov. Nu kunne jeg så godt tænke mig muligheden for, at begrænse strømmen via et potmeter. Er der nogen som har et godt råd til hvordan den skal klares ? Jeg har selv tænkt på at lave R5 om til et effekt potmeter, men det må da kunne gøres mere elegant ?

Mvh Tommy

Reply to
Thassman

Den er kortslutningssikret.

Reply to
jesper

Ja, det er den jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok. Det jeg ønsker mig er en variabel strømbegrænsning. Altså muligheden for at begrænse strømmen til evt. 0.5A, via et potmeter.

/Tommy

Reply to
Thassman

Thassman skrev:

Jo, du udtrykte dig klart nok, det er bare 'jesper' der misforstår :-)

Jeg har en PSU med den kreds og med variabel strømbegrænser - jeg kan bare ikke huske hvordan den er lavet ;-)

- Det er vist noget med en spændingsdeler hvor potmeteret er bundmodstand til stel. På den måde sidder den parallelt med udgangen og strømmen gennem den er meget mindre end strømmen ud af PSU'en. Hæng mig ikke op på det - det er 15 år siden jeg lavede den og diagrammet forsvandt for 10 år siden :-)

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

så skal der da bare lidt rev.engineering til :)

/René

Reply to
René

René skrev:

Ja, men jeg har ikke lyst til at åbne den, da jeg ikke ved om den kan lukkes igen :-(

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

åårh kom nu ;-)

/Tommy

Reply to
Thassman

"Thassman" skrev i news:426978c8$0$67255$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk

Hvis du bare skal have et diagram at se efter så har jeg et på min hjemmeside:

Det er en strømforsyning der er beregnet til at lervare 0 - 30V / 0 - 1A

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to