Støde orm

Hej

En sjælden gang når jeg har brug for regnorm til en fisketur, ja så bruger jeg en gammel anodestrømstrafo og et par skruetrækkere der stikkes i græsplænen med en par meters mellemrum, ja så myldre ormene op.

Men jeg kunne godt tænke mig et anlæg der var batteridrevet man kan tage med på ferieturen, så slipper man for at skulle have lov til at grave i haven hos fremmede mennesker.

Nogen der kender til en ide til ovenstående ?

"Max" skrev i en meddelelse news:4aeb532f$0$36583$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hvor meget energi (strøm+tid) er der brug for når man "støder orm" ?

En 12/230 volt converter og et lille bilbatteri ?

mvh JBH

Reply to
JBH

Hej JBH

Det er nok ikke meget strøm der går, og tidsmæssigt derjer det sig om få sekunder fra strømmen er tændt til ormene ligger klar til opsamling på græsset.

Måske en løsning, men jeg håber på at nogen her besider noget viden på området, måske kan en langt lavere spænding og en højere frekvens være en løsning.

Hvorfor ikke sætte strøm til vandet og spare ormene? :-)

--
OV1A Jens

 Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones
Reply to
Jens Petersen

Hej Jens

Det er jo ulovligt :) Og heller ikke særligt sjovt.

Max skrev:

Jeg melder dig til dyrenes værn og til politiet. Så kan du komme i fængsel til en ordentlig omgang ORME-KUR. Og hvis du ikke helt har lært det herefter må du jo i stolen!!!!!! :-)

hehe. pjat til side. Jeg tror jeg skal ud og teste den opstilling. Med med en Højspændings trafo fra et TV?? 25KV?? Så er det måske ristede orm?

Erik Andersen

Reply to
Erik Andersen

Nej, det er ikke ulovligt, men kræver en tilladelse:

Ku' da se sjovt ud hvis det var neonfisk. ;-)

Hm, det lyder sq ellers som en nem måde at skaffe orme til mit lille kælefirben, han er ret pjattet med dem. :-) Kunne man bruge en skille/vario til formålet?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hej Bo

Ja, og tilladelsen gælder vidst ikke egentlig fiskeri, men kun brug så man kan tælle bestanden i vandløbet eller søen.

Hej Ulrik

Som jeg skriver bruger jeg en gammel anodestrømstrafo til formålet, den fungere jo automatisk som skilletrafo og så er sikkerheden jo på plads. Jeg bruger så et par stykker lange ledninger hvor der i enderne bruges et par store skruetrækkere. Disse stikkes i jorden med en par meters mellemrum, og så myldre det op med orm og lignende. Effektiviteten øges af våd jord.

Men det jeg mangler er en transportabelt løsning der kan bruges langt fra det offentlige forsyningsnet, helst ikke tungere og større end det passer i fisketasken.

Anodestrømstrafo lyder som noget med ret stor spænding. Men det skal der måske også til? Omkring sikkerhed, så kommer man nok ikke så langt uden trafo alligevel, så går HFI'en vel inden man får set sig om. :-P

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hej Ulrik

Ja, HiFI relæet fordre jo at man bruge en skilletrafo, heldigvis :)

Men den anodestrømstraf jeg bruger giver såmændt kun 240 volt, og langt mindre spænding kan gøre det.

"Max" skrev i meddelelsen news:4aecb132$0$36570$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hvad med et eller andet inverter-halløj og et motorcykel batteri? Den type batterier fås jo i forskellige kompakte størrelser, og den tid du nævner inden ormene kommer op og undrer sig over hvad du har gang i burde batteriet nok kunne klare + lidt ekstra.

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9430]

S=E5dan et apparat kunne jeg godt t=E6nke mig at lave, hvilken slags trafo skal jeg bruge ?

Noget fra en gammelt tv som kan bruges ?

-- Christian

Reply to
Christian B. Andresen

Hej Christian

Jeg tror måske at jeg har noget du kan bruge, send mig en mail.