"single-wire" kommunikation til overførsel via lysleder

Hej,

i forbindelse med at få forskellige kommunikationssignaler igennem en skærm-box er jeg stødt på et lidt "ubehageligt" problem... Det drejer sig om kommunikation mellem en programmer og en mikro i vores produkt, hvor der benyttes "single-wire" kommunikation... Sagen er bare den at jeg vil foretrække at lade alle kommunikationssignaler gå gennem lysledere således at signalerne ikke bliver alt for påvirket af de filtre der sidder i gennemføringerne. Som nævnt benytter programmeren sig af single-wire kommunikation implementeret ved en open collector i både programmer og target samt en pull-up modstand i programmeren... Denne single-wire skal jeg derfor have implementeret i en lysleder - jeg manger akut ideer til dette... tænkte at der måske var nogen her der kunne komme med gode ideer...

På forhånd tak!

--
mvh
Rasmus

Den 08-12-2010 23:32, Rasmus Jensen skrev:

en google på fiber optic trasnmitter gir over en million hits, vælg selv den billigste

Reply to
E.R

"E.R" skrev i en meddelelse news:4d0008e1$0$23756$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

læs mit indlæg igen... jeg kan ikke bruge en tilfældig fiber optic transmitter til noget som helst...

*single-wire = RX og TX på samme ledning!

mvh Rasmus

Reply to
Rasmus Jensen

er

de

med to lysledere istedet for optokoblere, ku' fig5 i den her :

app_note/AN2342.pdf v=E6re et sted at starte

-Lasse

Reply to
langwadt

Den 08-12-2010 23:41, Rasmus Jensen skrev:

ja og? det er da intet problem hvis du nu gav dig tid til at læse. tror du dit internet kører over to fibre fra centralen? eller din tlf? jeg var ansat hvor vi udviklede de allerførste lysfibre i dk, det var glade dage med en glasdrejebænk og høje temperaturer mvh Erik

Reply to
E.R

Den 08-12-2010 23:41, Rasmus Jensen skrev:

Du kommer ikke uden om at sku splitte signalet op før fiberen, således at tx/rx er adskilt, så bruger du to forskellige bølgelængder til lyset og laver den omvendte øvelse i den anden ende, kender desværer ikke til optoting der både kan sende og modtage på samme tid.

ps: hvorfor er det iøvrigt nødvendigt med fiber??

mvh Erik

Reply to
E.R

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@z9g2000yqz.googlegroups.com...

tak for linket... det er bestemt et spændende bud... det kunne godt bruges som inspiration... jeg tror nu ham der har tegnet diagrammet lige skulle have brugt 5 min. mere på det så det var blevet mere overskueligt - og ikke mindst rigtigt... se på 330 Ohm og 50 k modstandene... 330 Ohm i parallel med 50 k giver rundt regnet 300 Ohm så hvad formålet lige skulle være med det er svært at se...

mvh Rasmus

Reply to
Rasmus Jensen

efter n=E6rmere eftertanke ku' det godt h=E6nde at det ku' laves. Hvis det som det er some p=E5 flere micro's single wire debug, er det open collector med pull-up

s=E5 definer m=F8rke som h=F8j (pull-up) og g=F8r s=E5 modtageren i hver en= de kan se lys fra begge ender hvis der er lys i en eller begge ender ser begge ender lys, ellers m=F8rke

der kr=E6ver dog lidt opfindsomhed med logic nivauer at f=E5 det til virke for der er kun en pin p=E5 micro og debugger

som jeg forst=E5r det er konstruktion i en sk=E6rmet kasse med filtre p=E5 input og output debuggere virker sj=E6ldent hvis man sender signalet igennem et lavpas filter ;)

-Lasse

Reply to
langwadt

du har ret - det er open collector i begge ender... kun på programmeren er der en pull-up modstand på...

jeg vil basere min løsning på noget a-la det diagram der var i den app. note du linkede til!

helt korrekt!

mvh Rasmus

Reply to
Rasmus Jensen

Rasmus Jensen skrev:

Jeg ved ikke hvad du præcist mener med "single-wire". Jeg vil formode, at med open-collector på én leder, er det half-duplex. Så er det intet problem. Montér blot alle tx som sendere på lyslederen og alle rx som modtagere. Der hvor den åbne collector nu trækker lav, skal der sendes lys.

Reply to
Ivar

hmm... jeg er ikke helt med på hvad du mener... altså - mellem programmer og target er der en bi-direktional port... jeg har ikke hverken RX eller TX til rådighed på programmer eller target...

mvh Rasmus

Reply to
Rasmus Jensen

Mon ikke du skal kigge på en TOSLINK løsning med to splittere (

) og to sendere + to modtagere. BJ

Reply to
BJ 2620

PS: Jeg ved godt at disse splittere er beregnet til opsplitning af eet signal til to (i samme retning) men mon ikke det lader sig gøre at køre tovejs når det er halv duplex. BJ

Reply to
BJ 2620