Sølvpapirs sikringer

Jeg har en gammel 7kg 24v transformer, som jeg tænkte jeg ville bruge til at drive nogle 1.8V 4.8A stepper motorer. Så jeg har købt en Gecko stepper driver, og sat en 15A diodebro og en

10.000uf 64V kondensator på. Der var ingen sikring i sikringsholderen i trafoen, men der står Sikring:10A, 250VA på den, så jeg satte en 250ma sikring I, som var viklet 0.8x (ikke en hel omgang) med sølvpapir.

Da jeg startede den op, sprang sikringen efter 2-3 sekunder. Sølvpapiret brændte over.

Hvor meget strøm har jeg mon trukket? Hvad sker der hvis jeg vikler flere omgange sølvpapir om?

Jeg ved godt at I vil sige at jeg skal vente til Mandag, og finde den rigtige sikring, men jeg er lidt utålmådig efter at se hvor mange Nm jeg kan få ud af stepperen.

Gode råd er velkommen. Kan jeg evt. bruge en el-pære som sikring? - Hvis så, hvor mange Watt skal den så være, for at svare til en 10A sikring ved 24V DC?

Håber på hurtigt svar :)

--Michael

Reply to
Michael Holm

Michael Holm skriver:

Totalt overkill !

Sidder sikringen på primær, eller sekundær side af transformeren ?

Så har du noget der bruger _meget_ effekt.

Et skud vil være en 6-7 A

Hvorfor vil du bruge så voldsom en transformer ? En 30 volt 4 A vil være rigeligt.

Den sidder på sekundær siden.

Så er det vel ikke for meget? - Jeg trækker jo 4.8A pr. fase, så der er vel 9.6A?

Da ikke hvis jeg skal trække tre steppere med 4.8A pr. fase?

Reply to
Michael Holm

Michael Holm skriver:

Okay

Trækker du 4,8 A pr fase kontinuerligt, eller maksimalt ?

Nej, så vil en 8A være nok.

kontinuerligt.

Reply to
Michael Holm

I gamle dage brugte vi enkelt kore fra et stykke normal lysnetledning, hvor tråden blev loddet uden på sikringens terminaler. Som en tommelfingerregel holdt den til ca. 6 A. - 2 stk. corer må vel være = ca. 12 A. Det er i hvert fald en væsentlig bedre metode end sølvpapir, idet her har man i det midste bedre mulighed for at styre uhyrlighederne - når man nu ikke kan styre tålmodigheden.

-- Med venlig hilsen KHJ

Stadig med hang til det analoge

Reply to
KHJ

Hov....

Jeg fjernede stepperen, og det samme sker....?

Er det fordi jeg vendte kondensatoren forkert i første forsøg, og den var tændt 2-3 sekunder, hvor den lavede koge lyde? - Måske er den bare brændt af?

--Michael

Reply to
Michael Holm

Jeg prøvede uden kondensatoren, og stepper driveren futtede af.

Jeg tror at det er en TL783C - Spændings forsyningsdims som ikke kunne klare det, så hvis der er en der har en i københavnsområdet, ville jeg blive meget glad hvis jeg kan købe den.

Venlig hilsen

Michael

Reply to
Michael Holm

ROTFLMAO! Jeg tror rolig du kan regne med at den ikke har det godt ("koge-lyde", fnis)

/A

Reply to
Anders F

I retrospekt kan jeg godt se det morsomme, men den virkede sådan set fint bagefter - den holdt spændingen på 33.9V 2-3 min efter at der var slukket for strømmen. Det betyder selvfølgelig ikke at den er i tip-top stand, men vel heller ikke at den skulle trække 10A?

Reply to
Michael Holm

Den vil trække en signifikant strøm når den lader op! Om den vil kunne spise dit sølvpapir skal jeg ikke kunne sige! Du kan jo evt. prøve at lade den op først (med en seriemodstand)....

/Anders

Reply to
Anders F

Michael Holm skriver:

Sikker ?

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Michael Holm skriver:

Så er du heldig at den ikke eksploderede.......

Tja - motoren er en stepper, så når den står stille, står den og trækker to faser, for at holde kernen fast, så jeg tror at den trækker en pokkers masse strøm hele tiden. Jeg kan tage fejl, men det tror jeg den gør.

--Michael

Reply to
Michael Holm

Michael Holm skriver:

Hmmm, ud fra min kendskab til steppere så switcher man på strømmen og har typisk en 30-40 volt til rådighed. Der lukkes op og når strømbegrænseren træder i (det er driveren og ikke motoren der bestemmer det) lukkes der igen. Dutycycklen for det bestemmes af spænding/strøm/driver.

"Michael Holm" skrev i en meddelelse news:cum6bp$1mns$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Spørgsmål: Hvor meget strøm skal der til for at koge en kondensator?

Svar: Ca. 0,8 omgang sølvpapir.

Du har været heldig, at den ikke sagde BUM! Eller BANG!

Få fat på den rigtige størrelse sikring. En eller anden servicestation må da have åbent. Gå derhen, tænk over opstillingen. Monter når du kommer hjem og se om det ikke går.

--
mvh Uffe     (elektronik-fidus)
Reply to

"Michael Holm" skrev i en meddelelse news:cum87e$1os1$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Klart! Det er jo en DC dims, ikke en AC dims!

Vent hellere til i morgen, hvor du jo også kan købe en stak sikringer samtidig.

--
mvh Uffe
Reply to

momentet på stepperen har jo en sammenhæng med strømmen, så hvis man vil ha' max moment ska man ha max strøm. Grunden til at bruge en højere spænding og så lave switchmode strømbegrænser er at man ka' nå max strømmen hurtigere og derfor steppe hurtigere.

-Lasse

Reply to
Lasse Langwadt Christensen

Men med en stor trafo og en diodebro har jeg vel DC?

--Michael

Reply to
Michael Holm

Michael Holm skriver:

Nej, pluserende DC. Der skal en kondensator til at lave det ren DC.