søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide

Hejsa. Jeg er aktuelt i gang med noget udvikling af noget elektronik der skal bruges udenlands.

I den forbindelse har jeg forsøgt at finde relevant info omkring hvordan netspændingen er specificeret rundt omkring på kloden.

Jeg er specifikt interesseret i USA, Canada, Japan og UK, idet disse lande benytter netspændinger i området 100 - 120VAC.

Problemet startede da jeg begyndte at spørge mig for rundt omkring vedrørende USA. Jeg fik vidt forskellige svar afhængigt af hvor jeg spurgte mig for. Således har man forsøgt at bilde mig ind, at USA bruger 110V/60Hz ,

115V/60Hz og til sidst det rigtige120V/60Hz. I USA er netspændingen i følge ANSI standarden specificeret som 110V plus/minus 5% ved 60Hz. Umiddelbart lyder det for mig lettere vanvittigt, hvis de i realiteten kan overholde de 5%, men det er en anden sag.

Ikke mindst tolerancerne er det vigtigt at vide noget om, når man skal beregne dit og dat.

Jeg har ind til nu fundet flere kilder på nettet, som måske er relativt pålidelige ... måske ikke. Fælles for dem alle sammen er, at de IKKE nævner hvad tilladte tolerancer på netspændingen er.

Her hjemme har jeg altid regnet med at vi havde 230V plus 10% - minus 20%

50Hz. Dette var før i tiden 220V +-10% ..... hvilket altså er mere et spørgsmål om definition, da området er det samme. Men er dette nu også rigtigt? Hvad er den egentlig specificeret som?

I England har de samme netspænding som her, men ikke på byggepladser og andre specielle steder ( noget med arbejdsmiljø ) hvor den så vidstnok er 110V ( eller er den?). Men hvordan er tolerancerne her +10% - 12% eller +-5% ????

Er der nogen der har pålidelige angivelser for netspændingsforsyningerne rundt om i verden, med angivne tolerancer? Ligeledes ville det være lækkert med beskrivelser af hvordan koblingerne mellem faser, nul og jord er udført rundt omkring.

Info modtages med kyshånd !!

NB. min mailadresse skal som det fremgår lige tilrettes lidt, hvis man vil svare direkte til min mail. Død over spam !!!

--
Med venlig hilsen

Lars M. Johansen
Odder
Reply to
Lars Johansen

"Lars Johansen" skrev i en meddelelse news:41c8947a$0$175$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Der findes en bog/hæfte over klodens spænding og el-systemer. Jeg husker ikke hvad den hedder. Prøv at høre hos Sikringsstyrlesen eller et af de tekniske biblioteker.

Reply to
Børge Larsen

"Lars Johansen" skrev i en meddelelse news:41c8947a$0$175$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

om

Hjælper dette link?

Erling

Så husker du jo at dimensionere det så det fungerer fra 100-264V AC - så er de fleste problemer løst.

-- Jeg kan virkelig ikke se, hvad det skulle betyde, at forbinde en 0,1 mm X 1 mm tin-fyldt kobberbane i ét apparat med en anden 0,1 mm X 1 mm tinfyldt kobberbane i et andet apparat, via et sølvbelagt 4 mm2 polafhængigt højteknologisk kulfiberinfiltreret kabel til et astronomisk beløb.

Tro flytter ikke bjerge. Tro flytter kroner.

Reply to
Ole Geisler

Hej Lars

Japan bruger 90 VAC, noget rod hvis man vil bruge lysstofrør :)

Den går nok ikke når vi taler om effektkredsløb på 1000W. Her hjælper små offline convertere ikke. "Ole Geisler" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Reply to
Lars Johansen

De listings jeg har fundet inklusiv den der er at finde på et link der blev fremsendt tidligere i tråden siger at Japan bruger 100VAC. Men det undrer mig ikke. Jeg tror såmænd du har ret med de 90VAC. Det gælder sikker hvisse steder i Japan. Det kan også hænge sammen med opsplitning mellem opsplitning mellem commerciel og alm. "husstrøm". Det finder man til sygneladende også nogle steder.

Men endnu et godt bud jeg ikke havde hørt før ...... Tak for svaret.

"Max" skrev i en meddelelse news:41c8b752$0$158$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Reply to
Lars Johansen

Ja og nej. Det giver en nogle oplysninger, men ikke et komplet billede over tingene. Men tak alligevel. Det bringer mig da lidt videre.

"Erling" skrev i en meddelelse news:41c8a287$0$74678$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Reply to
Lars Johansen

Lars Johansen skriver:

100 til 264 volt så er du næsten sikker. USA er 110 volt +/- 10 % (eller rettere 600 volt i de applikationer vi bruger) Det samme med halvdelen af Japan, resten kører 230 volt/50Hz

"Max" skrev i en meddelelse news:41c8b752$0$158$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Nej, Japan bruger 110 el 115 Volt 50 Hz, det husker jeg fra produkter, der blev produceret til markedet derovre. De fleste industriprodukter er dimensioneret for spændingstolerancer på plus

10/ minus 15 %
Reply to
Børge Larsen

Hej Børge

Du har åbenbart ikke styr på hele Japan, det udstyr jeg har produceret til sygehuse derovre skulle kunne køre på 90 VAC.

USA kører med 120VAC det er et faktum. Der foreligger faktisk en ANSI standard på dette, så de 110VAC som jeg også troede var korrekt passer definitivt ikke. Men som du kan se af alle svarene i tråden her, er der utallige bud, som jo umuligt kan passse alle sammen. Under alle omstændigheder skal du have tak for buddet.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Reply to
Lars Johansen

Se så ........... nu begynder det at ligne noget. En skriftlig kilde kan man formentlig stole på.

"Børge Larsen" skrev i en meddelelse news:41c8981a$0$33653$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Reply to
Lars Johansen

Lars Johansen skrev i meddelelsen ...

Inden at Du nu så skråsikkert beslutter dig for en eller anden ANSI, så kontakt dem som ved hvad de har med at gøre. Dvs. Underwriters Laboratory, også kaldet UL. De ejer tilfældigvis Demko, så Du har dem faktisk lige ved hånden (Herlev). Du vil også finde ud af, at Du skal bruge specielle selvslukkende plasttyper i nærheden af eldele, Du skal bruge UL eller CSA specificeret ledning og print. Og en frygtelig masse andre ting som de kan fortælle dig om ved Demko/UL.

mvh Orla, som har testet flere 115 volt frysebokse end Du har spist ærter. Det er høfligt at svare under spørgmålene.

Reply to
Orla Pedersen

Orla Pedersen skriver:

Tyve røvere og stjælere der sætter en masse unødige krav !!

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Klaus D. Mikkelsen skrev i meddelelsen ...

Men intet mod de penge du kan komme af med når de "rigtige tyve" går igang, læs amerikansk retsvæsen.....

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Du har ramt den forkerte gruppe. Prøv dk.teknik.el De ved meget mere om det der.!

Emnet er oppe en gang imellem. Så kig i gamle indlæg.

Iøvrigt kan jeg fortælle at bla. i Kina skal man ikke forvente at netspændingen overholder den standard der skullle være gældende, men der er tilfælde af spænding noget under normkrav.

Iøvrigt vil jeg anbefale Børge og Erling der svarede på dit indlæg - og evt. læser dette - at lære at citere. Dvs.: Slet overflødig tekst.

Og for dig selv: Du "må ikke" svare over det du kommenterer. Det er ikke velset. Svar under det du kommenterer. Det er dermed meget lettere at læse hvad du mener.

Det kan læres via denne side:

mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

OK. Men jeg har da været med i en konstruktion af en 2KW DC-DC der snildt køte på 1:3 ind?

Øeh - nej?

Og ude i virkeligheden duer effektelektronik der ikke kan håndter

+/-10% ind heller ikke.

[...]

Problemet her er, at der benyttes et 1000W varmelegeme, hvis effekt er stærkt afhængig af netspændingen. Plus 10% Minus 20% på netspændingen bliver hurtigt til plus 20% minus 40% på effekten. Vigtigt når opvarmingstider betyder noget. Desuden benyttes der almindelige lineære spændingsregulatorer i de forskellige forsyninger, pga. prisen. En lille switcher koster typisk 15-20 kr at lave i forhold til en lineær til

3 kr. Har man 4 af den slags i konstruktionen, er det hurtigt 50 - 60 kr sparet pr. print. Laver man 10.000 enheder om året sparer man 500.000 kr. Så derfor ......... De er dog mere afhængige af spændingsvariationer, og man er derfor i højere grad nød til at se mere på netspændings variationer.

Heller ikke noget problem ..... hvis man da for pokker bare kunne få et 100% svar på hvad netspændingen var rundt omkring. For det er der da godt nok mange forskellige bud på.

Reply to
Lars Johansen

OK.

Hvorfor ikke bare bruge en simpel TRIAC regulering, og så måle RMS og styre ud fra det?

Til 1KW ?

Det kan du ikke, for lokale forhold mmm. gør sig gældende.