Re: strømkabel til bærbar - fra 3 til 2 ben

En bærbar Acer leveres med trømstik med 3 ben.

> Jeg vil gerne nøjes med 2 ben på stikket. > Kan jeg bare klippe stikket af og montere et nyt med 2 ben, eller kan det > give problemer ?

Jeg tror du kan finde god hjælp til dette i dk.teknik.elektronik. Så jeg har lige tilføjet dit indlæg dertil.

Anders

Reply to
Flare

thx. Peter

Reply to
Peter Holm

"Flare" skrev i en meddelelse news:40b99041$0$528$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

det

Det er altid en god ting at bruge jord når det er der, især når den bærbare skal på et netværk (har selv målt 217V på et netværks stik, fra en bærbar uden jord). Der for vil det være en ret dårlig ide at klippe den af. Du kunne istedet laven en "forlænger" ledning som har jord på hun siden, men ikke på han. Har set en der hun havde 5 cm ledning.

Hilsen Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

"Mikkel Lund" skrev :

Kan du forklare forskellen mellem at klippe jordbenet af på stikket, eller undlade at bruge jord i en mellemledning ?

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!
Reply to
jan

Hej

Det er nok også den løsning, som er at foretrække. Jeg ved det kommer til at koste ca. 50 kr. for stik, men når man har råd til en bærbar har man vel også råd til et par stik. Mange saver ellers bare benet af, men det synes jeg er en dårlig løsning. Men ellers er der en tredie løsning som jeg imidlertid synes er "bedre". Hvis det er en af de der strømforsyninger fra hp compaq, dell o.lign. kan du godt bruge et af de der diverse "forbruger-elektronik" ledninger. De ledninger (med europastik) som blev brugt til de gamle ghettoblastere o.lign. kan du skære det midterste plaststykke ud af og faktisk få til at passe ind i stikket. Kablet koster en 10'er. Den indtil videre ikke billigste løsning (men bedste) er at købe et nyt kabel til de der 30 kr, hvor der altså ikke er jord på. Det kan fås hos el-supply.dk (se under "netledning med stik").

europa-stik:

laptop-ledning uden jord:

Mvh / Preben Holm

Reply to
Preben

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@dtext.news.tele.dk...

Så bevare man stikket til når der er jord, eller hvis den en gang skal sælges vidre.

Reply to
Mikkel Lund

Når/hvis der sidder noget filter i, så sidder der some regel en kondensator fra fase hhv. nul til jord. Hvis jorden så ikke bliver brugt, ligger der

230V. / 2 = 115 V. på jordbenet. Ikke rart at røre ved.

Ellers har jeg set mange, der har savet jordbenet af. Og sidst jeg så dem, var de fuld af liv. ;-)

MVH Bo Holmqvist

At kontakte mig: Besvar denne - ret i adressen efter devisen: "Fjern lyden, men lad billedet stå" Alt dette bare for at undgå spam

Reply to
Bo Holmqvist

Den er MEd jord, men af Schuko typen.. Altså ikke det danske jordstik.

Men ellers hvis det der kommer ud af strømforsyningen er jævnstrøm, kan jeg heller ikke se problemet i at fjerne jorden.. Ud over at strømforsygningen måske ikke er så glad for det. Fx monterede jeg lige en ny HF spole til mit lysamatur.. og der står tydeligt på den, at den skal tilsluttes jord for at virke. Men virker sikkert uden, men det er jo kun for at aflede lægstømmen fra printet.

Reply to
Bjarke Hansen