Re: Strømforsyning

"Mads Husted" skrev i en meddelelse news:be4hkb$6ls$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

Daws med jer. > > > > Der skulle ikke være en der har en tegning over en Strømforsyning der

har en

udgangsspænding justerbar fra 0 til 30V DC og udgangsstrøm justerbar

fra 0

til 15A. Der indeholder byggevejledning diagramoversigt komponentliste > printtegning og oversigt over hvor de forskellige komponenter skal

side.

også

i orden, 15A skal bare være det mindste den kan levre eller også hvis

der

kan give AC 0 til 30V 15A er også i orden. > > > > På forhånd tak > > -- > > Mads E Husted > > > > > > > > > > ICQ 168449618 > > > > Kaldesignal OZ6AGY > > >

Uha - det var da en voksen PSU - 15A x 30V = 450 W eller skulle der stå

1,5 A (så har jeg en tegning) - men da du skriver det 2 gange er det nok ikke en fejl.

Jeg har ikke nogen tegning men komponent/indkøbsliste, men venter spændt på at se om andre har det.

Det bliver lidt af en køle plade + mange power transistoren eller evt. et par mosfet's - trafoen findes nok ikke på hylden eller i en almindelig butik !

Det er nok lidt i overkanten for almindeligt hjemmebyg.

- § - Kim Nielsen - § -
Reply to
Kim Nielsen

"Mads Husted" skrev i en meddelelse:

en

Har du prøvet at søge på google? Jeg har tidligere lavet noget med en LM317 der "styrede" 4 stk. 2N3055. Men prøv at søg, så er jeg sikker på du finder noget.

Mvh Gert K.

Reply to
GK

en

her er lidt fra arkivet:

hvis du leder efter en lineær type:

kig på databladet for LM317. der er en parallelkobling af flere regulatorer. så du skal vel bare bruge en 10-15 stykker og en MEGET stor køleplade. den kan dog kun regulerer 4.5 - 25V. EE(7/8 - 1990) har en 10A version af samme type.

ellers har Electronics world en 5-30V/10A udgave i Januar/2000. den kan helt sikkert også ombygges til +15A.

hvis du leder efter switchmode:

EE har en 600W SMPSU i deres (7/8 - 92) udgave. 0..30V, 0..20A. En ordentlig krabat. Du kan sikkert også købe et færdiglavet print hos EE (uden komponenter altså).

Og endeligt: hvis di ikke behøver at kunne justere spænding, så prøv en ombygget AT powersupply. de kan typpisk levere 15V/15A i ombygget tilstand. og de koster næsten ingen ting (kan klunses gratis...). for info, kig i EE (6/2003) og på

- patrick

Reply to
Patrick Hayes

Uha - det var da en voksen PSU - 15A x 30V = 450 W eller skulle der stå

ja det er meget af en strømforsyning at være men den skal kunne trække noget med det at jeg skal køre flere radioer på den istedt for menge strømforsyninger, men det skal ikke være en PSU.

nå det var ærgerligt, men så må jeg også bare vændte her i gruppen.

Det er ikke noget problem at skaffe trafoen har forbindelse :-))

hmm... nej det syntes jeg nu ikke har værktøjet til det

--
Mads E Husted
Reply to

regulatorer.

samme

helt

ordentlig

Okey lyder spænddene, men hvem er EE? Kan du give mere info om den der krabat :-)

tilstand.

-- Mads E. Husted

Reply to
Mads Husted

Et blad ved navn "Elektro Electronics" - kig på biblioteket eller på

men hvis det er til at drive radioudstyr fra (12-15V), så kunne det nok være interessant med et par ombyggede computer psu'er i parallel..

- patrick

Reply to
Patrick Hayes

Hej Mads En strømforsyning på 0-30V/0-15A vil også få pot..... til at stige på mig, men min pengepung, vil i den grad blive noget flad, hvis jeg skulle drive et par radioer, med 14V/8A=112Watt. Dertil kommer at jeg også skal afsætte18V/8Amp=144Watt som varme i nogle transistorer, i alt 256Watt.

Du kan godt se, at det er en uholdbar løsning.

Hvis du vil eksperimenterer lidt, med strømreguleringen og undgå, at afsætte alt for meget varme i div. transistorer og svedende transformator, så kunne du ombygge 2 stk. PSUèr til hver 15V (Dem, jeg selv har lavet giver

20-25Amp. stk.)og sætte dem i serie. Det vil give en større virkningsgrad end med en alm. 50Hz transformator.

Hvis du lader den ene beholde de -5V 100mA, så kan du regulerer spændingen med en L296, den kan i sig selv gå fra 5,1 - 40V og give 4Amp.

Hvis du så giver de -5V til referencen, kan du regulerer fra 0 - 30V med de to PSUér og hvis du lader den føde et par,eller tre hurtige effekttransistorer i parallel, så kan du godt komme op på de 30V/40 Amp. Se det var ikke så ringe endda.

Så er det kun strømreguleringen og der har jeg ingen erfaring, men der er nok en der kan hjælpe os, for jeg er selv i gang med at bygge den konstruktion og er strandet lige her.

--
Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Mads Husted  skrev i en
nyhedsmeddelelse:be9ski$9od$1@sunsite.dk...

> være

> Okey nej jeg vil ikke til at ombygge PSUér, havde bare håbet at der var en
> med en tegning osv. over en strømforsyning som jeg skriv først, men tak
for
> svarene PSUérne er en udvej.
>
> Tak
> --