Re: metal der er uhyre følsomt over for stræk

at

> veje > > > en masseforskel på 36 gram og som jeg samtidig på en eller anden måde > > > automatisk kan få nogle data ud af som så kan puttes via. et kabel ind
> en > > > computer. Gode ideer er meget velkomne > > > > > > Mvh Thomas > > > > > > > > En 555 multivibrator med L istedenfor C. Ferittkjærne montert på en > vektfjær > > varierer L. Microcontroller teller pulser og komuniserer med PC. > > Har du lidt diagrammer ? > > FUT: dk.teknik.elektronik >

Beklager. Skjemaer og print ligg på ein HD, - som ikkje let seg boota :-( Prosjektet er eit "engangsprosjekt" og sidan veroutgaven fungerer, så har eg ikkje forsøkt å rekonstruera.

Behovet mit var ei "brevvekt" for hengande last. 0 - ? gram. Valget blei ein

555 kopla som multivibrator. C blei skifta ut med ein L. Eg brukte ei spiralfjær for å bevega eit lite ferittrøyr (plukka fra horisontaloscilatoren på eit TV) gjennom ein luftspole, indrediameter 6,5 mm, lengde 12 mm og 30? tørn. frekvensbærande motstander og spole blei tilpassa slik at frekvensvariasjonen blei 256 Hz (- sikkerhetsnargin). Eg brukte 20 tørns potmeter i serie med motstander.

Slik eg vurderte problemet, såg eg mekanikken som det svake punktet.

Softwaren er imidlertid bevart, men den er lite relevant for behovet ditt, desuten er det for ein Z8.

HM

Reply to
Harald Mossige

eg

OK, men mange tak for forklaringen.

Nu har jeg jo lavet meget Z80 asm i min tid :-)

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Tag en lille metal bjælke og et par straingage (eller hvordan det nu staves), så har du en fandens præcis vægt. En SG virker som en variable modstand der ændres efter en længde (eller anden fysisk) ændring. I en målebro vil det kunne give dig en meget stor præcision. Mvh Klavs.

Reply to
Klavs Rommedahl

Klavs Rommedahl skriver:

*host* Hvis man kender til ens metal, ja, ellers nej.

Klaus (12 år med vægte giver lidt erfaring)

Danvægt eller Scanvaegt eller ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

"Christian B. Andresen" skriver:

Scandalevaegt !

:-) Men du er der ikke mere eller ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Det kan man slå op. Man skal jo kun vide hvor meget sammentrækningen er på undersiden og forøgelsen på oversiden. Hæhæ ja viden er godt erfaring bedre. Mvh Klavs.

Reply to
Klavs Rommedahl

"Klavs Rommedahl" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

-gauge