Re: Måling af strøm forbrug

Jeg kunne godt tænke mig at måle strøm forbruget, på min pc, det skal

> være før strøm forsyningen, altså 230VAC, og det skal ikke være med et > tang ampere meter, men med noget elektronik jeg selv får bikset > sammen, med en microcontroller der senere kan sluttes til seriel > porten og logges. Nogen der kender en komponent i den retning. \Lars

En strømtransformer koblet direkte til joystikporten. Glem det der uP værk, det skader kun og koster ekstra strøm :-)

værk,

Det er jo ikke nødvendigvis nok at måle strømmen. Et kendskab til fasedrejningen mellem strøm og spænding gør at man kan beregne effekten.

Hvis der er et standby forbrug, kan man jo ikke bruge PC'en til at logge det.

Analog Devices laver mange forskelleige kredse, der kan måle måde een og trefaset effektforbrug.

Bo Bjerre skriver:

Hvad så med induktive og kapacitive belastninger ?

Good point there

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Mener du strømforbug eller effektforbrug?

Effektforbrug: Der skal øjebliksværdierne af strøm og spænding ganges sammen for at få korrekt værdi. Det kan enten gøres digital ved at konvertere strøm og spænding med nogle kHz og så gange sammen i en MPU, eller ved at bruge en analog multiplier (der stadig ganger strøm og spænding) og så bare udjævne udgangssignalet fra den.

Strømforbrug: En strømtransformer er lige sagen her. LEM laver nogle smarte nogle, se f.eks. her:

Den model jeg linker til er dog så hurtig at du får øjebliksværdien og ikke RMS eller middelværdi.

Reply to
HKJ

Lars Kristensen skriver:

Ja, det er jeg klar over, men kan man måle strøm på en ohmsk belastning ved hjælp af fasedrej ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Næh, det jeg mente med mit indlæg er at effekten ikke kan bestemmes blot ved at gange strømmen med 230V, og så regne med at det passer med afregningen. At der går en (veksel-)strøm, er jo ikke ensbetydende med at der afsættes effekt.

hvis det skal forstås som om du vil måle din pc's effektforbrug, så kan du købe en effektmåler(kWh meter) for 150~200kr i byggemarked/isenkræmeren/elektrikeren. den sætter du i stikkontakten og pc'ens netledning i måleren.

- patrick

Reply to
Patrick Hayes

Bo Bjerre skriver:

De gode gammeldags elmålere som de fleste af os har, kan, så vidt jeg har hørt rygter om, ikke måle på de kapacitive belastninger. En af historierne skulle gå på at få en ordentlig kondensatorbank til at trække (gratis) strøm og så blæse varmen væk derfra. Jeg ved ikke om det virker, men min tilgang til strore fasebatterier er i orden, så måske det skulle prøves ???

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

vidt jeg

af

at

Hvis belastningen virkelig er rent kapacitiv, så får du jo ingen varme. Og får du varme er en del af belastningen ohmsk, og så kører elmåleren. :-/

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Ulrik Smed skriver:

Jo jeg gør, tro mig.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

ingen

Det vil jeg godt ha' en forklaring på hvordan kan lade sig gøre! ;-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Det vil jeg også gerne have en forklaring på! Hvordan kan der hentes varme fra en ren reaktiv effekt (hvis altså belastningen er ren kapacitiv) ? Hvis der skulle afsættes reel effekt skulle der være ohmsk belastning til stede. Samtidig skulle der trækkes en kæmpe strøm for at få afsat effekt i modstanden da den kapacitive belastning har faseforskudt strøm og spænding -90 grader! Så jeg tror ikke det ville kunnne svare sig!

Eller er det mig der er galt på den?

-- MMJ

Reply to
Morten M. Jørgensen