Rørteknologi

Jeg sidder og roder med at designe en distortion enhed (pedal) til guitarbrug. I den forbindelse har jeg rodet litteraturen igennem for at se på udviklingen af sådanne enheder igennem tiderne. Jeg opdager da at man i

60érne faktisk ikke brugte sådanne enheder meget fordi man anvendte rørforstærkere der hvis de blev overstyret havde den ønskede forvrængningslyd. Alt hvad man laver idag iform af Fuzz, Distortion og Tube Streamers er faktisk lappeløsninger der skal efterligne den originale rør forvrængning.

Mit spørgsmål er derfor : Hvad er så specifikt i en rørforstærkers måde at forvrænge på set i forhold til halvlederforstærkere ?

Indeholder rørforstærker forvrængningslyd flere lige harmoniske ?

Reply to
Jan Pedersen

Hej Jan

De indeholder kun lige harmonisk forvrængning.

Det er et komplekst spørgsmål - men jeg kender i det mindste en del af svaret.

Men med din uddannelse kan du vel selv regne det ud.

Ole Geisler -

Max skrev:

Tilsat lidt forvrængning fra trafoen.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Ole Geisler -" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

at

Ja jeg kan regne ud at rør ikke indgik i min uddannelse fordi Århus tekniske skole betragtede rør som udfaset teknologi :) Hvilket de jo stort set også er hvis ikke det lige var fordi der var nogle skøre musikere og militærfolk der stadig vil anvende dem :) Derudover roder jeg kun med analog elektronik på hobbybasis da mit speciale er digital elektronik :)

Men jo jeg kan ved at sætte en spektrum analyzer (FFT analyse) til henholdsvis en rørforstærker og en bipolar transistorbaseret forstærker , som begge overstyres, se at der er forskel på signalerne, flere lige harmoniske i rør forstærkeren ( Gad ikke i praksis men anvendte programmet : Proteus Isis ). Den transistorbaserede forstærker klippede bare toppen af signalet, benhårdt....

Men hele pointen i mit spørgsmål...årsagen til at jeg brugte nyhedsgruppen , var at jeg dels ikke gad bruge google ej heller gad lave forsøget selv :)

Reply to
Jan Pedersen

Jan Pedersen skrev:

Faktisk er størstedelen af TVsenderene stadig rørbaseret.

Og lidt endnu, ses de fleste TVudsendelser da på et billedrør.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Uffe Ravn" skrev i en meddelelse news:438f860b$0$2090$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Ifølge forhandlerne af tv apparater er billedrørs baserede TV hvis på vej ud.... desværre......

Men rør bliver aldrig min kop te. De arbejder sku ved for høje spændinger i de fleste situationer til at jeg vil udvikle udstyr med den slags :) Men de har da en dejlig egenskab: de er ligeglade med EMP så efter en lille A krig spiller de stadig :)

Men radiorør er en nichéteknologi så det er da godt at der findes nogle derude der kan rode med den slags :) ellers ville mange en guitarist blive enddog meget ked af det....for ikke at snakke om de HIFI nørder der ligeledes sværmer for rørforstærkere.

Men det jeg så gik efter var rørs specielle egenskaber i en forstærker der bliver overstyret...det fik jeg belyst og alt hvad jeg skulle bruge det til var at designe min distortion effekt pedal så den efterlignede denne effekt mest muligt...med halvlederteknologi: TL074 opamps + diskrette FETs.

Reply to
Jan Pedersen

Jan Pedersen skrev:

Sjovt du nævner det, det er ikke mere end et par dage siden jeg stod med et lille hæfte fra

med vejledning i hvordan man NEMPsikrede sit audiosetup. Bla med NEMPfiltre til XLRind og ud, og PWR. Jeg gætter på at udgivelsen var fra 70erne.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Uffe Ravn" skrev i en meddelelse news:438f91e8$0$2103$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

et

Jeg

mener jeg har hørt at man har fundet ud af at EMP sikre halvlederbaseret udstyr idag (bruges bl.a. i kampfly) kunne være sjovt at vide hvordan..kunne være et fint salgsparameter for ens udstyr da EMP jo er en ting men en lignende effekt kan opstå i tordenvejr hvor de elektromagnetiske felter snildt kan slå elektronisk udstyr ihjel selv om det ikke rammes direkte af lyn men istedet fordi der indstråles magnetfelter der genererer strøm i lederne i elektronikken.

Reply to
Jan Pedersen

Jan Pedersen skrev:

Rigtig udformning af kabel og stikindføring, udladningsrør ala glimlamper, zenerdioder og modstande. Der var faktisk diagrammer i den nævnte folder.

Hvis du laver tingene "efter bogen" kommer du faktisk langt. Men hvem har råd til det idag?

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Jan Pedersen"

: Hvad er så specifikt i en rørforstærkers måde at

Halvledere bruges i nyere konstruktioner til digitale emuleringer af rør, dvs man udnytter ikke den overstyrede transistors egenskaber.

Det er sjovt at rode med rørkonstruktioner, og det er næsten umuligt at fumle-ødelægge noget.

Men da rørforvrængning er et >virkeligt< nuanceret begreb ville jeg starte med at lytte til lidt af hvert hos en instrumentforhandler.

Og for mit vedkommende: Jeg ville også købe det jeg kunne lide - uden at tænke på jeg har en loddekolbe....

Per

Reply to
per

"Jan Pedersen" skrev i news:438f78f0$0$8781$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk

Tube

En transistor forstærker der overstyres = Firkanter. En rørforstærker der overstyres = top og bund vil ligne en mellemting af trekant og sinus kurve. Denne effekt opnås ved en blanding af at udgangs rørende er "fuldt on" og en transformator der nærmer sig mætning.

Hvis du vil lave en pedal og vil have en god lyd:

1) Du skal kompensere for guitarens frekvensgang både ved indput og output. 2) Hvis du simulere en rørforstærker på 10W så skal din transistor forstærker kunne lervere en effekt der er nogle gange større end 10W da denne ikke må overstyres. 3) Højtaler konstruktionen er det halve af en god guitar forstærker.

Du skal være klar over at du er igang med et project der er mere kompliceret end at lave et godt HiFi setup, musikere kan være vanskelige at arbejde sammen med, de ved hvordan det skal lyde men taler ikke samme sprog som os elektronik nørder.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Nævnte du ikke noget om privat mailudveksling på et tidspunkt, men det gælder måske kun for andre ?

--
Ejvind
Reply to

Uffe Ravn skrev i meddelelsen ...

Ja, alle tænker "kun" i udgangsforstærkere ;-) Rørforstærkertrin har lige som ulige forvrængning, blot er fordelingen generelt anderledes, og især nær "klippegrænsen" hvor ligeorden kan dominere.

Med en smule omtanke, så kan et rørtrin designes så hver højere ordens forvrængning har mindre niveau end den forrige. Derved ligner forvrængningen det der sker i et almindeligt akustisk instrument, som "presses"/spilles højt. Det er denne facinerende effekt "vi" rørelskere holder af, og som gør at "vi" kan leve med de forholdsvis effektsvage rørudgangsforstærkere.

På denne måde "synes" en rørforstærker at genskabe noget af den dynamik, som er gået tabt i processen i indspilningen. For guitarristen giver rørforstærkeren, gennem sit forvrængningsmønster, en understøtning af instrumentets originale dynamik.

Det kan selvfølgelig siges, at det ikke er særligt hi-fi-agtigt bevist at eftersøge en egenskab/forvrængning, som dybest set er en fejl/defekt. Og det er da heller ikke underligt at elektronikdesignere, uden musikinstrument, og/eller musik kendskab, ryster på hovedet, (skulle de designe en forstærker, der åbenlyst er defekt ?), Tjae, hvorfor ikke ? Der kommer alligevel ikke noget der ligner hi-fi ud af noget pladestudie, eller koncertoptagelse, så hvorfor ikke tilføre "defekter" der understøtter, og genskaber en smule af den originale oplevelse ?

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

"15kw" skrev i en meddelelse news:4390094f$0$2108$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

se

rør

at

en

output.

kompliceret

Ah nu er pedalen til mig selv da jeg er utilfreds med den distortion effekt der genereres digitalt i min nuværende multieffekt pedal. Folk har jo været så flinke at lægge diagrammer ud på nettet over de mest brugte effekt pedaler så jeg kunne selvfølgelig bare hente en af dem og bygge videre på.....men....så kunne jeg jo også bare købe en færdig.... Den jeg pt. arbejder på skal være en kombination af flg. effekter: Distortion (regulering på overdrive, tone og udgangssignal og så to slags forvrængning: hård hvor der i tilbagekoblingen anvendes 1n4148 dioder 2 i serie den ene vej og en den anden vej, og så en blød hvor der anvendes germanium dioder back to back) og herudover en parametrisk equalizer så jeg kan få noget mere diskant til de fede heavy rock numre , da equalizeren i multieffektpedalen kun har 3 indstillinger, og så er den digital....bvadr...

Reply to
Jan Pedersen

"Jan Pedersen" skrev i news:439027e2$0$8799$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk

effekt

været

jeg

digital....bvadr...

Når det er til dig selv så er det jo bare at finde den lyd du vil have, så frem med "Fumlebrættet" og så prøv dig frem, men et godt råd inden du starter skal du have. Start med at lave et EQ kredsløb så alle toner er ca. lige høje, hvis du ikke laver dette så får du en pedal der kun egner sig til single toner "denne fejl har mange af de pedaler som jeg har prøvet".

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Ejvind Kruse skrev:

Det kommer du lige til at forklare nærmere.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn
15kw skrev:

Subscribe.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Nej. Indholdet af lige eller ulige harmoniske hænger sammen med om signalet er symmetrisk eller ikke.

I de allerfleste tilfælde bygges transistorforstærkere med et push/pull udgangstrin, og derfor vil et forvrænget signal KUN indeholde ulige harmoniske.

Mange rørforstærkere var tidligere ikke pushpull, og gav derfor desuden lige overtoner i forvrængningen.

Lige overtoner er ikke så slemme at høre på, da de ligger på "rene" toner netop en, to , tre oktaver over grundtonen.

En anden ting er, at når en transistorforstærker overstyres, er det ofte en klipning, hvormod en rørforstærker ofte vil lave en kompression. Det skyldes dels strøm/spændingskarakteristikken for røret, og nok også at feltet i transformerenkernen i visse konstruktioner begynder at mætte.

Tjah mit er analogt design, og til dels digital hardware. Og bare det at VIDE hvordan rør fungerer har sine fordele.

Hm, jeg kender ikke programmet, men vi laver ALTID hardware i, ja, hardware for at kunne teste ;-)

Ole Geisler -