Problemer med DC-DC Step-up konverter med LT1170

Hej NG.

Jeg har i et stykke tid siddet og rodet med en DC-DC konverter, som jeg gerne vil ha' til at trække min bærbare computer fra bilen (12V). (En IBM Thinkpad T20, som kræver 16V, 3,36A)

Som 'hjertet' i kredsløbet, bestilte jeg en LT1170. (Et datasheet for den kan findes her:

Men da jeg havde bestilt den, fandt jeg ud af, at den ikke kunne levere nok strøm, men samtidig fandt jeg ud af, at man kunne benytte en ekstern mosfet transistor sammen med den. (Side 56 i:

Vil den eksterne transistor kunne gøre, at min strømforsyning kan give mere strøm? (Er ikke helt klar over, hvad der står i AN19.)

Jeg har ihvertfald sat transistoren ind som vist i AN19. Det virker også, men strømforsyningen bliver hurtigt ineffektiv. (Ved en 2,7A, 16V belastning på udgangen, er effektiviteten faldet til 60%. mod ved 1A belastning, 90%) Og jeg kan mærke at det er primært LT1170'eren strømmen bliver brændt af i. Jeg har så målt på det 'signal' som transistoren får fra LT1170'eren. Under belastningen, falder spændingen fra (ubelastet udgang) 10,8V til ca. 7V.

Hvad kan problemet ligge i?

Er det fordi, jeg bruger den mosfet transistor jeg gør? En BTS240A. (Ja, jeg ved den er meget over dimensioneret.) (Kan ikke give et link til et datasheet. Men jeg har datasheet'et selv, som jeg så kan sende pr. e-mail.)

Jeg arbejder kun med elektronik, som en hobby. Så spolen, jeg har brugt, er en tilfældig en. (Men med en del vindinger.) Har spolen virkelig så stor betydning? Bare tråden er tyk nok? Og der er mange vindinger.

Er det den jeg skal prøve at skifte?

Dioden, som sidder mellem (+) og SW benet på IC'en, er der meget specielle krav til den? Har brugt en LM5401, som kan klare 3A.

Alle svar, modtages med stor tak.

Til at bestemme komponenternes værdier, har jeg brugt Linear Tech's SwitcherCAD program, som har lavet et diagram. Det kan jeg nemt sende pr. e-mail. Hvis det er nødvendigt.

Mvh Niels Kristian Dahl.

Reply to
TheDeadOne

Ups. Side 53 i AN19, kan man se det med den eksterne transistor.

Reply to
TheDeadOne

Den transistor skal kun bruges hvis udgangsspændingen ligger over hvad LT1170 kan tåle. Så ud med den igen - den øger kun switchtabet i kredsløbet.

Spolen skal være nærmeste værdi der er større end eller lig med den optimale induktion. Hvis den har for lille induktion går den i mætning og for stor induktion giver enten en fysisk stor spole, en for dyr spole eller en for høj DC modstand.

Det skal være en speciel switch diode, og det lyder LM5401 ikke umiddelbar til at være.

Jeg håber de få ord her kan hjælpe lidt. Men SW-mode forsyninger er simple i teorien - men kan være umulige i praksis.

--
  Med venlig hilsen,    Ove Kjeldgaard,    nospam AT privat DOT dk
  Natur og Friluftsliv:

Jag byggde ihop en med LT1070 som fungerar perfekt. Här är min ritning

Ken

Ove Kjeldgaard wrote in news: snipped-for-privacy@4ax.com:

Kan man ikke på en måde få LT1170'eren til at styre en transistor, som så trækker strømmen? (Jeg ved godt, det er et lidt størrere spørgsmål. Men jeg kan ikke rigtig finde noget litteratur med eksterne transistorer sammen med switch'ere som LT1170, LT1070 eller LM2587.

Hvis det med transistoren ikke virker. Er dioden heller ikke nødvendig længere.

De her få ord hjalp meget. Mange tak.

Nu må jeg se, om jeg ikke kan bruge transistoren på en anden måde.

Mvh Niels Kristian Dahl.

Reply to
TheDeadOne
  1. Hvad er det for en spole. Spolen er absolut ikke ligegyldig ! Hvad er induktionen ved 10kHz, ved 100kHz og ved 500kHZ, og ved hvilken strøm går den i mætning. Kender du ikke disse data, må du igang med at vikle en selv, på en kendt kerne.
  2. Den diode du opgiver, LM5401, er vel ikke en 1N5401, den er serdeles og komplet uegnet, til alt over 50Hz.
  3. Smid den mos-fet ud, den er kun til spændinger over 40 volt. Du kan ikke strøm-booste en LT1170.
  4. Har du styr på dine kondensatore ? kan de bære den rippelstrøm, og så ved
100kHz.

Anbefaling ;

  1. Vikkel dig en tappet spole selv, ellers kommer du ikke op på 3,4A DC.
  2. Er du sikker på at dine kondensatore også er gode kondensatore ved dine belastninger, og de kan tåle rippelstrømmen.
  3. Jeg formoder at din opstilling er udført på et print med et udrudt kobber stelplan.
  4. Find dig en anden diode, der er egnet til formålet, og kan bære mindst 6 A continuerlig

Til sidst, så kom igen, jeg kan sagtens hjælpe. Jeg har lavet mange profesionelle convertere med LT1170, LT1171 og LT1172, i de sidste 10 år.

nok

mosfet

mere

e-mail.)

er

Reply to
JTN

Halløjsa. Nu skriver du jo ikke præcis hvilken opstilling du bruger, men da du har skrevet spole vil jeg antage du ikke bruger flyback-konstruktionen.

Yes - du oplagrer noget energi i spolen, ved at futte noget strøm igennem den. Når du så slukker for strømmen, "tapper" du energien af på udgangen af din switchmode strømforsyning. Mere strøm -> mere oplageret energi.

Så vidt jeg lige kan lure, beskytter den din switch mod overspændinger. Når strømmen gennem spolen "stoppes", vender spændingen over den, og derfor osse over din switch. Overspænding ledes tilbage til forsyningen.

Hvis du kan mærke der bliver brændt effekt af i din controller (LT1170'eren) kan jeg ikke se at det kan komme andre steder fra, end til at styre din transistor. Måske er der så stor kapacitet på gate på din mosfet, at det er "svært" for controlleren at flytte alt den ladning frem og tilbage hele tiden, eller din diode tilbage til forsyningen når ikke at lukke ved de

100khz controlleren arbejder med. Prøv med en hurtigere diode, en mindre transistor eller med en modstand i serie fra SW-benet ud til transistoren, for at begrænse strømmen.

Og sidst men ikke mindst, så prøv at få flækket en rigtig spole sammen. Det er totalt-mega-vigtigt at den er korrekt i en switchmode-PSU.

/Rune

Reply to
Rune Larsen

"JTN" wrote in news:n5DGb.64223$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk:

Hej.

Transistoren er blevet kylet væk...

Jeg er ikke inde alt det med induktion og lign. Jeg afprøver spoler og ser om skidtet virker, som jeg også har gjort nu. Jeg har fundet en spole med nogle flere vinklinger. Og nu er der ingen varme at føle på hverken den eller LT'eren. - Selvom jeg kører belastende ting på computeren. Jeg har også sat en 4700uF, 25V kondensator på udgangen istedet for 1000uF. Nu kan strømforsyningen tåle spidsbelastningerne. (Computeren ville gå ud før.) Angående LM5401'eren - Undskyld. Ja, det var en 1N5401... Den bruger jeg ikke, som "udgangsdiode". Jeg brugte den sammen med den eksterne transistor, som jeg nu har pillet af igen. Nej, som udgangsdiode bruger jeg en S30SC4M

som er en "dobbelt-diode", altså to dioder i en. Fra en gammel AT computer PSU.

Skal have testet strømfors. noget mere. Altså aflade batteriet i den bærbare, og så lade den med strømfors. samtidig jeg bruger den.

Men er der ellers nogle gode råd du kan give mig? (Har en ekstra spole på udgangen som filter, da det jo er en bærbar jeg har med at gøre.)

Er LT1170'eren pålidelig?

Er det rigtigt at jeg ikke kan belaste min LT1170 strømfors., når jeg tænder den. Jeg har prøvet det, at så blev spændingen på de 12V i stedet for at komme op på de 16V. Men det kan have været spolen eller udgangs kodensatoren? (Som nu _er_ skiftet.)

Mvh Niels.

Reply to
TheDeadOne

nok

mosfet

mere

e-mail.)

er

  1. LT1170 er en profesionel "stump" og den er serdeles pålidelig.
  2. Det med at prøve tilfældige spole er en dårlig ide, hvis du skal bruge converteren til noget, udover legetøj.
  3. Du burde vikle dig en spole selv, et godt bud kunne være en RM10 kerne, Ferirt type 3F3, og en AL på 250. Et foreløbigt gæt vil være 10 til 16 vindinger.
  4. Hvis du ikke ændrer dit kredsløb til en : a. Stakket flayback, eller b, Tappet boost spole ( spole med udtag ) kommer du nok ikke over 2,3A DC ved 16 volt, det opdager du når du skal lade samtidig.
  5. Årsagen til at converteren ikke kunne komme igang med belastning, er givetvis en uegnet spole, der er gået i mætning.

MVH Jørgen

Reply to
JTN

Hej...

Kan du forklare lidt nærmere hvilken spole du tænker på, når du siger en RM10 med udtag? Jeg har set disse billeder:

De "ligner" dem, der sidder i AT/ATX computer strømforsyninger.

Mvh. Niels.

"JTN" skrev i en meddelelse news:_KVGb.64354$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

IBM

den

også,

specielle

pr.

skal

Reply to
TheDeadOne

Jeg sidder med en hi-pot fra en AT psu. Den ligner meget en RM10...

Hvor tyk kobbertråd skal jeg vinkle med, når du siger 10-16 vinklinger?

"TheDeadOne" skrev i en meddelelse news:3fec458a$0$69900$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

jeg

levere

strømmen

får

(Ja,

et

brugt,

stor

bruge

kerne,

Reply to
TheDeadOne

=20

En IBM=20

=2E..

Hej Niels

I en eller anden NG indl=E6g fandt f=F8lgende adresse. =C6ndre lidt p=E5 =

sp=E6ndingsdeleren 10k - 2,7k s=E5 du f=E5r f.eks. 16V - eller du kan m=E5= ske=20 blot anvende trimmepotentiometeret i version 3. Der er forslag til=20 print-design:

Citat: "...Many projects need a good clean +12V at a couple of amps=20 (like a small PC or a laptop) and although a car has a 12V battery the=20 actual voltage available is everything from 9V to 16V and there is=20 plenty of dirt in the powerline as well, to to run delicate electronics=20 you need to clean up that power source before use...".

Citat: "...The power supply accepts 8 to 16 volts and produces 12 volts. =

The topology is SEPIC (single-ended primary inductance converter), the=20 advantage being the ability to convert up or down with a minimum of=20 parts and maximum efficiency. The system draws about 1.7 amps while=20 playing, but the power supply is good for about 8 amps output and can=20 power the system while starting the car...The hardware design and=20 software are covered under the GNU General Public License...".

Output Transformer design:

Producing wound components:

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

(En

for

give

(ubelastet

sende

er

Reply to
JTN

Mange tak for brugsanvisningen. :o)

Nu må jeg se at få fat i en RM10 kerne.

Mvh. Niels Kristian Dahl.

"JTN" skrev i en meddelelse news:nSlHb.64688$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

fra

0,56,

de

en

som

ekstern

virker

1A

transistoren

BTS240A.

til

Tech's

du

Reply to
TheDeadOne

Yepper, jeg har bygget en til en IBM laptop som netop kørte på 16V, den virker efter sigende perfekt.

Jeg har også lavet et par stykker der laver 15V og de virker også fint.

Printudlæget til V2 er lavet så det burde være let at lave et fotoprint selv.

V3 er optimeret efter de komponenter jeg kan få fat på og inkluderer også et par ekstra features (on/off flip-flop, konstant +5v og trimpot), men det stiller større krav til printfremstillingsprocessen, for der er en del 0.254mm baner.

Der er ret få kritiske komponenter og den er faktisk meget let at få til at virke.

Flemming Frandsen

Modstanden og kodensatoren du snakker om, skal de ikke sidde, som vist i AN19, mellem +12V og dioden? Skal jeg slet ikke sætte dem på der. Bare sætte dem på, som du fortæller?

Hilsen Niels. K. Dahl.

"TheDeadOne" skrev i en meddelelse news:3feea691$0$95099$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

starte.

vinklinger?

siger

(12V).

datasheet

kan

16V

ved

pr.

har

skal

RM10

når

belastning,

Reply to
TheDeadOne

vindinger

samtidig,

den

konverter,

kunne

LT1170'eren

link

virkelig

meget

nemt

pålidelig.

Reply to
JTN

Jeg er en plageånd...

Men hvilke værdier skal modstanden og kondensatoren have? (Dem mellem +12V og diode til VSW.)

Diode til VSW - Kan jeg bruge min 1N5401?

"JTN" skrev i en meddelelse news:pbZHb.65120$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

stor.

fortæller?

kondensator