Problem med gammel Atlas-fryser

Hej!

Med håb om, at jeg har ramt den rigtige gruppe prøver jeg her..

Min aldrende Atlas-fryser, model ukendt, var begyndt, at sige en underlig lyd. En BZZZZZZZZZZZZZZZZZZ lyd af ca. 3 sek. varsel flere gange i minuttet.

Så lige med et sagde den BZZ (meget kort) og jeg kunne høre kompressoren gå i gang. "Aha" tænkte jeg, den har ikke kunne få gang i kompressoren, derfor lød den som en syg hveps.

Jeg rykker den ud og kigger bagtil. Billeder følger:

Billede af "reaktoren":

Billede af der hvor det lød som om BZZ kom fra:

Billede af det som har siddet der hvor det lød som om lyden kom fra:

Jeg har nu samlet

så det er i et stykke, men jeg kan ikke lige helt gennemskue hvordan og hvorledes det skal sidde.

Er der en som lige har løsningen?

PS: Reaktoren/kompressoren er MEGET varm ved ikke om det er normalt?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Tjah, det vil nok være bedre i en el-gruppe. Den sorte dims med den røde spole kobbertråd er startrelæet. Når kompresseren står stille, går der stor strøm i motoren det får startrelæet til at trække og sende strøm i motorens startvikling. Når motoren går igang, falder strømmen og relæet afbryder. Hvis motoren ikke starter, vil den anden sorte dims blive varm og afbryde efter 10-20 sekunder. Dette er gjort for ikke at brænde startviklingen af. Du kan købe de to dimser og skifte dem, de er næsten ens i de fleste almindelig køleskabe, men årsagen til den manglende start er oftere en defekt kompresser end defekt relæ.

--
Ove
Reply to

Se nummeret på kompressoren (reaktoren) og køb et nyt startrelæ (det der er splittet ad)

De kalder den PTC-starter men det er kun de hvide modeller der egentlig hedder det, du skal bruge en af de sorte. kr 62,25.

Det ser også ud til at det er noget gammelt lort, men det er sikkert bare fordi der ikke kommer spænding til startviklingen.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

A job worth doing is worth doing well.
Reply to
Jens Petersen

Vil det løse mit problem eller er der større risiko for en defekt kompressor (den har kølet perfekt helt ned til -29 grader uden at stå på højeste trin).

Det kigger jeg på!

Tro mig... den _er_ gammel :-)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Martin Johansen [6000]

Tjo, men den køler monstergodt når den endelig kører. Kan det stadig være en defekt kompressor eller er det relæet som Jens er inde på?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Martin Johansen [6000]

Hmm dette er hvad der står på den:

ZEM CLB R12 E44601

2293000

(og så selvf. noget omkring 220-240v/50hz.)

Kan du gennemskue hvilken jeg skal bruge ud fra ovenstående?

Måske jeg har misforstået noget... startviklingen er det den der er splittet ad på

?

Skal jeg tænke på noget ang.

? Det er der hvor relæet har siddet.. (som jeg ikke kan se hvordan skal sidde igen..)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Martin Johansen [6000]

"Martin Johansen [6000]" skriver:

Er der ikke en startkondensator ?

Jeg ville starte med at skifte den.

Jeg tror det er den der er blevet lokaliseret som:

Men jeg er stadig lidt i tvivl :-)

Jeg prøver. Venter lige på svar fra Jens ang. den PTC-fætter så jeg kan få fat i den rigtige.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Martin Johansen [6000]

Næ, prøv at ringe til TP, måske de har en kompetent medarbejder.

Det er 20 år siden jeg arbejdede med den slags, og dengang var man allerede gået over til de hvide PTC startere :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

$$$$$$$$ Money is the root of all wealth $$$$$$$$
Reply to
Jens Petersen

Okay har lige sendt dem en mail.

LOL ja det skulle ikke undre mig det er endnu ældre. Jeg har fået det forærende :-)

Tak for din indsats.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Martin Johansen [6000]

"Martin Johansen [6000]" skriver:

Nope, det er en spole.

0,47uF 450 volt eller lignende.

Skift dit startrelæ ingen tvivl og husk så at startrelæet skal være orienteret korrekt under evt. prøvekørsel. Et godt råd er at når du næste gang spørger på noget om el så er det gruppen dk.teknik.el der får du de bedste svar. Elektronikgruppen evner ikke den slags opgaver. "Martin Johansen [6000]" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@website.invalid...

Reply to
Børge Larsen

Kan du lokalisere det på billederne?

Okay - tænkte, at .el var elektricitet, og .elektronik var sådan noget her :-)

Takker for henvisning.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Martin Johansen [6000]

Hmmm hvor sidder mit relæ så?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Martin Johansen [6000]

"Martin Johansen [6000]" skriver:

Relæ ? Jeg snakker om en startkodensator.

[RIP]

Har du overvejet at skifte det ud til en noget mere økonomisk udgave ?? :)

Mvh René

Reply to
René Andersen

Ja - og det blev den i dag :-)

:-)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Martin Johansen [6000]

Okay - anyhow... jeg købte ny (fryser) i dag.. så sparer jeg forhåbentlig en del på elregningen :-)