PIR sensor i børneværelser, er det denne model?

Jeg vil, i et forsøg på at spare en mindre årsløn i el, montere en pir sensor på hvert børneværelse herhjemme. De har ikke endnu lært at slukke lyset efter sig. Den skal i praksis virke så lyset slukker efter ca 3-5 minutter når ungerne har forladt lokalet. Desuden skal man kunne slukke manuelt om natten så den ikke tænder lyset når de vender sig i sengen.

Jeg har kigget lidt på Servodans Minilux PIR sensor 41-300

{FC8003E1-3E48-4C03-BDA8-C9425E05195F}

Men er det den jeg skal købe? Vil den virke til formålet?

--
Mvh
Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den ikke
Reply to
Anders B. Hyltoft

Var det ikke nemmere at bruge en støjsensor istedet så kan du definere en grænseværdi børn støjer jo ikke så meget når de sover som når de er vågne..;o))))

Hygge René

Reply to
René

"René" skrev i en meddelelse news:479f26d1$0$2093$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Det vil ikke virke ordentligt. Det ene barn leger tit stille, så lyset ville slukke når hun er på værelset. Der er i forvejen en trykflade til at slukke lyset, så det jeg oprindeligt bad om er den løsning som er mest ideel til mig.

--
[...]

Du skal have en tilstedeværelsessensor Typenr.43-205

Reply to
carsten

Hej Anders

Lær dem selv at slukke og brug nogle gode sparepære, PIR sensore er trælse til sådan noget, bedst som man sidder og læser slukker lyset.

"carsten" skrev i en meddelelse news:479f3960$0$89175$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

Er den til alm 230v tilslutning, og hvor kan man evt. købe den på nettet?

--
[...]

Hej Anders. Jeg kan ikke komme ind på Servodans side lige nu, men....

Jeg var i samme situation som dig. Jeg fik for ½ års tid siden opsat den nye FUGA PIR på min søns værelse. Afbryderen ved døren blev udstyret med en fjeder, og ført op til PIR'en, og nu virker det netop som du efterlyser. Lyset tænder ikke når man går ind i værelset, men først ved en aktivering af afbryderen. Lyset kan til enhver tid slukkes igen på afbryderen. Forlades værelset slukker lyset selv.

PIR teknologien er ikke egnet til rigtig tilstedeværelsesdetektering. Der skal være bevægelse i et vist omfang. Med det aktivitetsniveau min søn har nu(3 år) fungerer det dog upåklageligt med en timertid på ca. 5 minutter. Så slukker lyset ikke når han er på værelset. Og stadig tror jeg der er penge sparet ved at lyset slukker efter 5 minutter frem for at det brænder måske en hel aften. Jeg tror dog ikke samme løsning er egnet til en lad teenager. Her skal en anden teknologi anvendes, eventuelt en kombination som foreslået længere nede i tråden.

P.S. Måske kan timertiden skrues endnu længere ned, jeg har ikke søgt grænsen.

Held og lykke

Torben

Reply to
Torben

"Torben" skrev i en meddelelse news:47a015c6$0$2083$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

FUGA PIR på min søns

PIR'en, og nu virker det

først ved en aktivering

værelset slukker

Jeg havde faktisk tænkt mig at bruge Fuga Pir'en i mit badeværelse, entre og bryggers. Så ville jeg montere den i stedet for trykfladen, så lyset 100% automatisk var styret af bevægelse. Men det kan man vel også sagtens med den Fuga Pir ikke? Eller skal den køre sammen med en separat afbryder?

Jeg kan selvfølgelig også i børneværelsene montere fuga'en i en ramme lige over afbryderen. Jeg tror også mine unger er aktive nok til at holde lyset igang endnu :-) så må jeg afmontere dem når de når den lade alder :-) Men jeg skal vel ikke have en fjeder i afbryderen? Den skal jo stadig virke som normalt, blot vil PIR'en selv slukke lyset ved manglende aktivitet?

Jeg er bare usikker på om den lille fuga PIR er lige så effektiv som den loftmonterede fra Servodan?

--
[...]

Hvis du med 'den lille FUGA PIR' mener kugle PIRen, og oven i købet monteret i afbryder-højde, er jeg overbevist om at du ikke opnår samme dækning som loftPIRen. Dette afhænger selvfølgelig af værelset. Men kugle PIRen er egentlig kun egnet til rum med et højt aktivitetsniveau. Lige som du selv nævner, entre, bryggers og måske også badeværelse.

Den PIR jeg har monteret er denne

søg på 506D6306

Den er monteret ca. 2,1m over gulv i forbindelse med istandsætning af værelset.

Jeg er usikker på om du vil opnå tilfredsstillende dækning med kugle PIRen monteret ca. 1,1m over gulv. Overvejer du alligevel denne løsning kan jeg se at den nye kugle PIR faktisk kommer med indbygget tryk. Søg på 506D6312 på ovenstående link. Denne PIR kan også køre i maunel mode, så lyest først tænder ved aktivering af trykket. Overvejer du at lade PIRen erstatte en afbryder skal du lige tjekke at du har nul'en ført ned også.

MVH

Torben

Reply to
Torben

:-( 24 Volt, servodan

Reply to
carsten

det skal være en 230 volt enhed. Den skal kunne monteres i serie mellem lampested og lampe.

Jeg "nøjes" nok med PIR sensoren.